استاندار يزد دوشنبه شب يكم شهريور ماه در گفت‌وگوی زندۀ تلویزیونی در برنامۀ «شما بفرمائید» شبکۀ استانی تابان گفت: 100درصد از اعتبارات پروژه هاي مصوب سفر رئيس جمهوري به استان تخصيص يافته است.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، استاندار یزد در گفت‌وگوی زندۀ تلویزیونی در برنامۀ «شما بفرمائید» صداوسيماي مركز يزد با تبریک هفتۀ دولت به مردم استان، کارکنان دولت و خدمتگزاران مردم و گراميداشت ياد و خاطرۀ شهيدان رجايي و باهنر بيان كرد: امیدواریم با درسی که از شهید رجایی و شهيد باهنر می‌‌گیریم در خدمتگزاری به مردم قصور نداشته باشیم.
«سیدمحمد میرمحمدی» دربارۀ برنامه‌های دولت در اين هفته ادامه داد: در هفتۀ دولت برنامه‌ها بر عملکردها متمرکز است؛ برای اینکه اعتماد مردم، همکاری‌ها و امیدواری افزایش یابد.
وی ادامه داد: در هفتۀ دولت 336طرح عمرانی و ملی با اعتبار 310میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد که از این میان 13 طرح در بخش خصوصی با سرمایۀ 124میلیارد تومان، 115طرح مخابراتی با اعتبار 10میلیارد و 500 ميليون تومان، 11طرح مربوط به ساماندهی اتباع خارجی با اعتبار 5میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و به بهره‌برداری می‌رسد.
میرمحمدی افزود: 52 طرح هم کلنگ‌زنی خواهد شد که مقدمات‌ کار فرآهم، پیمانکار مشخص شده و کار در حال شروع است.
وی گفت: هفتۀ دولت فرصتی است که همکاران‌ ما برای بیان عملکردها در بخش‌های مختلف دیداری با مردم داشته باشند تا مردم از اقدامات انجام شده آگاه شوند. اگر مردم لطفی داشته باشند، لطف آنها حاکی از آن است که کارهای انجام شده را بدانند.
استاندار یزد با بیان اینکه در شهرستان‌های مختلف کارهای خوبی را شاهد بوده‌ایم، بیان کرد: برای اینکه مردم از اقدامات دولت تدبیروامید آگاه شوند، عملکرد دو سال گذشته از شهریور 92تا94 به‌صورت کتابی در اختیار ائمۀ جمعه، مسئولان، رؤسای دانشگاه‌ها و منتخبان و معتمدان مردم قرار می‌گیرد تا مردم نیز با مراجعه به آن افراد کتاب عملکرد دولت را مشاهده کنند.
میرمحمدی دربارۀ اتفاقاتی که برای استان در سفر رئیس جمهوري افتاد، گفت: 46طرح مهم که عمدتأ جنبه‌های زیرساختی دارد تصویب شده است که در زمینۀ حمل‌ونقل ریلی، جادّه‌ای، در بحث مدیریت مصرف آب کشاورزی و ساير پروژه هاي زيرساختي است.
وی در خصوص بحث مدیریت مصرف آب کشاورزی بیان کرد: امسال با خشکسالی‌های شدید روبه‌رو بودیم و میزان بارندگی‌مان به 69میلی متر رسیده که نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته و نیز باعث شده است آب‌ در چاه‌های مناطق ییلاقی هم تمام شود.
استاندار یزد ادامه داد: دربارۀ مدیریت مصرف آب کشاورزی شش طرح در زمینه‌های مختلف مصوب شده است که در ارتباط با روش‌های آبیاری، تغییر الگوی کشت، احیای قنات‌ها و سیستم به‌زراعی است و موجب کاهش مصرف آب باغات می‌شود.
میرمحمدی دربارۀ احیای قنات‌ها بیان کرد: احیای قنات یکی از این برنامه هاي شش‌گانه است که اعتبارات منظور شده است ولی مشکل اصلی ما در احیای قنات کاهش میزان بارندگی و برف در استان است.
وی در این باره افزود: در حال حاضر با مشکل آب آشامیدنی روبه‌رو هستیم که 432تانکر ثابت با هدف تأمین آب شرب مردم و 20تانکر سیار با هدف تأمین آب شرب مردم روستاها مستقر شده است.
استاندار يزد با بیان اینکه تلاش‌ها برای انتقال آب شرب به استان در حال انجام است، گفت: 400میلیون دلار از محل توسعۀ ملی برای طرح شیرین‌کردن آب خلیج‌فارس و انتقال به کرمان و یزد تخصیص داده شده است.
میرمحمدی افزود: دربارۀ گردشگری نیز طرح‌هایی در ارتباط با احیای بافت تاریخی، بازسازی و مرمت طرح‌های میراثی و ثبت بافت جهانی در نظر گرفته شده است.
وی  گفت: دربارۀ فعالیت‌های خدمات گردشگری نیز کارهای خوبی انجام شده است و هفت هتل 4و5 ستاره در دست احداث است؛ اقامتگاه‌های متعدد بوم‌گردی نیز از سال گذشته آغاز شد که افراد برخی خانه‌های قدیمی را اجاره، خرید یا بازسازی می‌کنند که هزینه‌هایشان کمتر از هتل است و با توجه به قرارگیری در بافت در مرکز گردشگری هستند.
استاندار يزد با بیان اینکه زمینه‌های گردشگری استان زیاد است ریگ‌نوردی، کویرنوردی، مناظر طبیعی و چهارفصل بودن یزد را از قابلیت‌های ارزشمند استان برای جذب گردشگران نام برد.
میرمحمدی گفت: یزد استانی عالم‌خیز است و دانشمندان بسیاری داشته و دارد و نیز فرهنگ غنی یزدی‌ها، مهمان‌نوازی یزدی‌ها و مجموعۀ اینها نشان از این است که زمینه‌ها برای حضور گردشگران فرآهم است.
وی در این‌باره که آیا بهتر نیست یزد را به‌جای پیش بردن به‌سمت صنایع پرآب‌خواه مانند کاشی و فولاد ببریم، به سمت صنعت گردشگری و توریسم سوق دهیم، با اشاره به اقداماتی که برای سامان‌دهی بافت تاریخی و جذب گردشگر انجام شده، بیان کرد: اکنون تعداد گردشگران از 12هزار نفر در سال91 به 65هزارنفر در سال 94رسيده است.
استاندار يزد دربارۀ صحّت این موضوع که خیلی‌ها می‌گویند رکود اقتصادی داریم و بسياري از کارخانه‌ها روبه تعطیلی است، تصريح کرد: برخی واحدهای صنعتی در بازپرداخت اقساط بانکی، پرداخت مالیات یا هزینۀ آب و برق و گاز و مواردی از این دست با مشکلاتی مواجه شده‌اند که این مشکلات را در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بررسی کردیم و خواستیم این واحدها مسائل‌شان را مطرح کنند.
استاندار یزد با بیان اینکه در مجموع مشکل بیش از 300 واحد صنعتی حل شده است، افزود: از اين تعداد 270واحد صنعتی و تولیدی مشکل بانکی داشت اند که حل شده است.
میرمحمدی گفت: واحدهایی که سرمایه در گردش و ثابت داشتند در سامانه بهين ياب ثبت نام کردند، مسائل‌شان در کارگروه تخصصی مطرح و برای رفع مشکل 810 واحد تولیدی صنعتی که مشکل سرمایه در گردش داشتند تصمیم‌گیری شد و بانک‌ها به آنها وام داده یا به‌مدت یک‌سال تنفس داده اند.
وی افزود: تعداد واحدهای اعلام شدۀ تعطیل را وقتی با آمار مقایسه کردیم دیدم مطابقت ندارد و برخی از اینها فعال، برخی نیمه‌فعال هستند و برخی تغییر کاربری داده‌اند.
استاندار یزد با بیان اینکه آمار ارائه شدۀ تعطيلي واحدهاي توليدي استان صحّت ندارد، ادامه داد: پس از این نتایج از سازمان صنعت، معدن و تجارت خواستیم این‌ها را در سامانه ثبت کنند و پایش صد درصدی انجام دهند تا اطلاعات شفاف باشد و تصمیمات نیز درست گرفته شود.
ميرمحمدي در پایان سخنان خود گفت: بحث‌های زیادی در زمینۀ عملکردها دارم امّا اکتفا می‌کنم و لازم می‌دانم از مردم شريف استان، همکاران تلاشگرمان در سراسر استان، نیروهای نظامی، بسیج و انتظامی که دست‌به دست هم داده‌اند تا امنیت برقرار و فضای نشاط در جامعه ایجاد شود تشکر کنم و از همه می‌خواهم برای ایجاد امید تلاش کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا