معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در شورای اداری استان یزد گفت: در دولت تدبیر و امید برای 66 طرح در کشور جذب 5 میلیارد و 200 میلیون دلار سرمایه خارجی مستقیم صورت گرفته است.

به‌گزارش اداره‌کل روابط عمومی استانداری یزد، روز پنج‌شنبه چهارم شهریورماه نشست شورای اداری استان با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌ و بودجۀ کشور و هیات همراه، استاندار یزد، معاونان و مشاوران استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل حوزه استاندار، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان، روحانیون و اعضای شورای اداری استان در سالن شهید منتظرقائم استانداری برگزار شد.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در این جلسه با اشاره به ارزش همراه شدن مسائل کاری با فرهنگ و ادب بیان کرد: یزد همواره با قنات، قنوت  ودین‌پروری معرفی می شود و به عنوان قطعه ای درخشان در جغرافیای ایران وجود دارد.
«محمدباقر نوبخت» ادامه داد: در هفته دولت با الگو قرار دادن رفتار و منش شهیدان رجائی و باهنر باید از فرصت های به وجود آمده برای تبادل نظر و شناخت در رفع مشکلات مردم استفاده کنیم.
نوبخت با بیان این که امسال پیش‌بینی دولت در برنامه یک ساله بودجه بر این است که 244 هزار میلیارد تومان در کشور هزینه کند گفت: تنها منابع عمومی و دولتی برای اداره امور و توسعه کشور مطرح نیست و به کارگیری منابع بخش غیردولتی و بانکی از سوی دیگر نیز می تواند در کنار هم انرژی لازم برای به حرکت درآوردن یا سرعت بخشیدن به اقتصاد کشور را فراهم کند.
سخنگوی دولت بیان کرد: دولت‌ها همیشه دو نوع خرج تحت عنوان اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای را در پیش روی خود دارند و امسال از مجموع کل اعتبار پیش بینی شده در دولت تدبیر و امید، 197 هزار میلیارد تومان ‌به اعتبارات هزینه‌ای و 37 هزار میلیارد تومان در ارتباط با طرح‌های عمرانی اختصاص پیدا کرده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: 10 هزار میلیارد تومان از 224 هزار میلیارد بودجه یک ساله کشور نیز برای اوراق مشارکت و اسناد مالی که سال‌های پیش اقدام شده در نظر گرفته شده است.
وی در ارتباط با مصوبه مجلس شورای اسلامی و نحوه تامین 244 هزار میلیارد تومان بودجه امسال گفت: با همراهی مجلس شورای اسلامی  بودجه امسال از سه محل مالیات ، فروش نفت و اوراق مشارکت  تامین می‌شود.
معاون رئیس جمهوری در ارتباط با اینکه فروش اوراق مشارکت درست است یا خیر بیان کرد: از آنجا که ما سال به سال با مقداری تورم روبه‌رو هستیم، اگر طرح عمرانی را به سال بعد موکول کنیم، حداقل آن طرح نسبت به امسال 10 تا 15 درصد گرانتر برای ما تمام می‌شود، بنابراین با فروش اوراق مشارکت طرح‌های عمرانی را زودتر اجرا می‌کنیم و به جای اینکه پول‌ها را خرج تورم ناشی از تاخیر در اجرای طرح‌ها کنیم، همان مبلغ را به مردم برای سود اوراق‌ مشارکت فروخته شده پرداخت خواهیم کرد.
نوبخت با اشاره به اینکه دولت به دنبال ایجاد تحرک و رونق در اقتصاد است، افزود:  اشتغال جوانان مسئله بسیار مهمی است که ما  نمی‌توانیم از زیر بار آن شانه خالی کنیم و یکی ار مطالبات و مسائل به حق مردم است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بررسی اقتصاد کشورها به وسیله شاخص رشد اقتصادی انجام می‌شود، ادامه داد: برای اینکه بتوانیم توسعه پیدا کرده و در جایگاه اول قرار بگیریم، رشد اقتصادی ما در رقابت با سایر کشورها باید حداقل سالانه به صورت متوسط هشت درصد مثبت باشد.
وی بیان کرد: متاسفانه در دو برنامه 5 ساله از چهار برنامه نتوانستیم به این مهم دست پیدا کنیم که بتوانیم تا 10 سال آینده به رشد اقتصادی و علمی مد نظر برسیم.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در شروع کار دولت رشد اقتصادی منفی 6 و هفت دهم درصد بود، گفت: ما برای اینکه بتوانیم تا 10 سال آینده به این جایگاه برسیم باید برنامه های یک ساله داشته باشیم و تصمیم ما این است که یک رشد 5 درصدی محقق شود.
نوبخت بیان کرد: دولت برای اینکه بتواند رشد اقتصادی 5 درصد امسال را تامین کند، باید بتواند 244 هزار میلیارد تومان را هزینه کند، اما امسال از 244 هزار میلیارد تومان بودجه تنها 37 هزار میلیارد تومان آن به طرح‌های عمرانی به عنوان زمینه‌ای برای تحقق رشد اقتصادی اختصاص پیدا کرده است.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه مابقی مبلغ به هزینه‌های جاری از جمله حقوق کارکنان وسایر هزینه های جاری اختصاص پیدا کرده است گفت: در سال‌های گذشته 2017 طرح که هر طرح شامل چهار تا 5 پروژه است کلنگ‌زنی شده و ما با تعداد بسیار زیادی پروژه نیمه‌کاره روبه‌رو بوده‌ایم.
نوبخت ادامه داد: این پروژه‌ها به بدهی پیمانکاران از دولت منجر شده و به همین دلیل دولت توان اجرای پروژه‌های جدید را ندارد و باید به تکمیل پروژه‌های قبلی که در حد 400 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اهتمام ورزد.
معاون رئیس جمهوری به اقدامات دولت در راستای رفع این مشکلات اشاره کرد و گفت: در بودجه امسال ما تا الان به طور متوسط پیش‌بینی این بود که دو میلیون و 250 هزار بشکه با 40 دلار بفروشیم که توانستیم دو میلیون و 350 هزار بشکه با مبلغ کمی بیشتر از 40 دلار فروختیم.
نوبخت تصریح کرد: در این شش ماهه توانستیم برای 66 طرح بالغ بر 5 میلیارد و 200 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم داشته باشیم، که زمینه بسیار خوبی برای ایجاد رونق در کشور است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: پولی که در دست مردم به عنوان نقدینگی وجود دارد، بیش از 1000 هزار میلیارد تومان است و اگر مردم بخواهند تنها 10 درصد این پول را هزینه کنند رقم بسیار قابل توجهی است.
وی ادامه داد: اعلام آمادگی کردیم که اگر مجلس به ما اجازه دهد، از این میزان نقدینگی که در عرصه تولید نیست، استفاده کنیم و در عرصه کار، سازندگی و طرح‌های عمرانی استفاده کنیم و 10 تا 15 درصد هم به مردم سود دهیم.
سخنگوی دولت افزود: با توجه به اینکه اگر امسال طرح‌ها را اجرا نکنیم سال آینده باید به آنها در قبال تورم اضافه‌تر پول دهیم، سود دادن به مردم ضرری برای دولت ایجاد نمی‌کند.
معاون رئیس جمهوری بیان کرد: دیروز با موافقت مجلس شورای اسلامی مصوب شد40 هزار میلیارد تومان از پول مردم به عنوان اسناد خزانه استفاده کنیم و در راستای توسعه و رونق کشور هزینه شود.
سخنگوی دولت گفت: استان یزد در اسفندماه سال گذشته میزبان رئیس جمهوری بود و در آن سفر مصوب شد که 950 تا 1000 میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی یزد هزینه شود که بخشی از این پول مربوط به امسال و بخشی از آن مربوط به سال آینده است که تامین اعتبار خواهد شد.
نوبخت در پایان سخنان خود بیان کرد: با توجه به مطرح شدن مسئله دریافت مالیات نابرابر از واحدهای تولیدی و صنعتی استان جلسه‌ای با حضور مسئولان و نمایندگان یزد و رئیس سازمان مالیاتی کشور برنامه ریزی می شود تا اگر در زمینه مالیات تولید کنندگان یزد اشتباهی صورت گرفته آن را برطرف کنیم.
گفتنی است در پایان نشست شورای اداری استان از کتاب «سفیرتدبیر، سُرور امید» رونمایی ، 12 نفر از فعالان، منتخبان و برگزیدگان استان در حوزه های مختلف با اهدای لوح تقدیر مورد تجلیل قرار گرفتند و از خانواده آتش نشان فداکار «مرحوم مسعود تیموری» تقدیر شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا