استاندار يزد روز شنبه ششم شهريورماه در جشنوارۀ استاني شهيد رجائي گفت: شفافيّت و فراهم کردن زمينۀ بروز و ظهور نظرات مختلف موجب افزايش كيفيت كار و جذب اعتماد عمومي براي فعاليّت‌هاي اثريخش می‌شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی استانداری یزد، جشنواره استانی شهید رجائی با هدف معرفی و تجلیل از دستگاه‌های اجرایی برتر استان با حضور استاندار یزد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیرکل حوزۀ استاندار و جمعی از مدیران و مسئولان استان در سالن شهید عباسپور یزد برگزار شد.
استاندار يزد در اين جشنواره ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهيدان انقلاب اسلامي، شهداي دفاع مقدس و دولت و شهيدان رجائي و باهنر بيان كرد: با تلاشي كه صورت گرفت بعد از 10 سال جشنواره شهيد رجایی بار ديگر در استان برگزار شد و فرصتي است تا ياد و خاطره اين عزيزان زنده شود و صفات ارزشمند مديريتي آن‌ها را بتوان ترويج كرد.
«سيدمحمد ميرمحمدي» ادامه داد: اقتصاد ايران قبل از انقلاب نيز اقتصاد دولتي و بيش از 75 درصد از بار اقتصاد كشورمان روي دوش دولت بود كه موضوع اقتصاد تك قطبي و وابستگي به درآمدهاي نفتي در جريان امور مشاهده مي شد.
ميرمحمدي افزود: بعد از انقلاب اسلامي ايران رفته رفته داريم از اقتصاد تك قطبي فاصله مي‌گيريم و در قانون بودجه سال 95 تنها 35 درصد بودجه از درآمدهاي نفتي دنبال مي‌شود.
استاندار يزد گفت: رويكردهاي مؤثري  نسبت به توسعۀ بخش خصوصي در كشور وجود دارد كه دولت تدبير و اميد نيز بر آن تكيه دارد و وضع قوانين و مقررات خوبي را در اين راستا شاهد هستیم.
عالي‌ترين مقام اجرايي استان بيان كرد: روند پيشرفت در كارها يا به صورت انقلابي و يا گام به گام است و اگر اقتصاد روند انقلابي داشته باشد ممكن است آشفتگي ايجاد شود و اين روش درستي نيست.
ميرمحمدي ادامه داد: اقتصاد ما با حركت گام به گام به سمت بخش خصوصي در حركت است و زمينه‌سازي‌هاي خوبي براي توسعه اين رويكرد فراهم شده است.
وي افزود: در دولت تدبير و اميد قدم هاي خوبي براي چابك‌سازي دولت صورت گرفته است اما متأسفانه در گذشته با بي‌توجهي 500 هزار نفر به بدنه دولت اضافه شد امّا سياست كلي بر مبناي چابك‌سازي است و قانون اساسي نيز اين موضوع را تائيد مي‌كند.
استاندار يزد گفت: مديريت و فعاليت به اندازه تمام عواملي كه در آن دخالت دارد گسترده است و اگر بستر فعاليّت‌ها فراهم باشد، پيشبرد امور سرعت بيشتري خواهد گرفت.
رئيس جشنوارۀ استانی شهيد رجائي بيان كرد: بستر كار، نيروي انساني، سرمايه، اعتبار، موقعيت كار و ساير عوامل سازماني و بيرون سازماني از عواملي هستند كه در سرعت بخشي به عملكردها نقش بالايي دارند.
ميرمحمدي با تأكيد بر نقش مديريت افزود: مديريتي كه بتواند شرايط و امكانات را به گونه‌اي فراهم كند تا از آنچه در اختيار دارد بهترين خروجي را ارائه دهد، مديريت ارزشي و هنرمندانه است.
استاندار يزد با اشاره به اهميت ارزيابي و شناخت شاخص هاي مديريت موفق گفت: با هم‌انديشي، نظرخواهي و جمع بندي نظرات مديران و كارشناسان نتايج ارزيابي دستگاه هاي استان با توجه به مصاديق جشنواره بررسي و دستگاه هاي برتر انتخاب شدند.
وي ادامه داد: نقش اصلي درفعاليت‌هاي مختلف را مردم به عهده دارند و سياست‌هاي درهاي باز مي تواند امكان تبادل اطلاعات، تكنولوژي، فعاليت‌ها و ديدگاه هاي پژوهشي و تحقيقاتي را به دنبال داشته باشد كه در نتيجه سبب بالاتر رفتن كيفيت كار مي‌شود.
ميرمحمدي با تاكيد بر ضرورت شفافيت در امور خاطرنشان كرد: شفافيت از ويژگي‌هاي مورد نظر ما در كار است و به هر ميزان برنامه‌ها با روشني و دقت دنبال شود زمينه هاي بروز ابهامات فساد از بين مي‌رود.
استانداريزد ارائۀ گزارش عملكرد دستگاه‌ها را فرصتي براي شناخت نقاط ضعف و قوت دانست و گفت: نظرات سازنده‌اي از جنبه‌هاي مختلف بيان شده است و به طور مثال افزايش اعتبارات 5/17 برابري در شهرستان اردكان مورد توجه قرار گرفت كه بايد ميزان دريافتي و تخصيص آن نيز ذكر مي‌شد.
عالی‌ترین مقام اجرایی استان بيان كرد: كار تنها با ذكر اعتبار انجام نمي‌شود و جذب اعتبار، تلاش و پشتكار فرآيند كار را جلو مي‌برد و اين هنر مديران است كه به‌گونه‌ای عملكردها را بیان کنند که به تمام ابعاد آن اشاره شود.
وي با تأكيد بر خدمت صادقانه به مردم ادامه داد: سخنان درشت، ظاهرسازي، بيان اعداد و ارقام نادرست نمي‌تواند اثر خوبي به همراه داشته باشد و نبايد مصداق اين جمله كه «من آنم كه رستم بود پهلوان» به وجود آيد بلكه لازم است توجه كرد رضايت مردم چگونه به دست مي‌آيد.
ميرمحمدي افزود: صداقت در گفتار، كردار و رفتار، دوستي با مردم و تلاش در همه زمینه‌ها به ما كمك مي‌كند و درشت‌گويي چيزي نيست كه بتواند در جامعه اتحاد ايجاد كند.
استاندار يزد در پايان سخنان خود گفت: مديران بر مبناي شرايط و توانمندي‌هاي موجود به مردم گزارش ارائه دهند و اگر فردي عيب و ايرادها را بپوشاند در آن ها غرق مي شود، بر اين مبنا سعي كنيم با شجاعت ايرادها را بپذيريم و برای اصلاح آن‌ها در مراحل بعد تلاش كنيم.


اقتصاد دولتی، یکی از مشکلات اقتصاد ایران


رئيس سازمان برنامه و بودجه استان در اين جشنواره گفت: يكي از مشكلات اقتصاد، دولتي بودن آن است و توسعۀ پايدار در اثر عملكرد بخش خصوصي و دولتي حاصل مي شود.
«حميدرضا نصيري‌زاده» با بيان برنامه هاي دولت تدبير و اميد از جمله مهندسي نقش و ساختار، دولت الكترونيك و هوشمندسازي اداري، خدمات عمومي در فضاي رقابتي، توسعه فرهنگ سازمانی و نهادینه‌سازي فرهنگ كار، دستاوردهاي مديريتي، صيانت از حقوق مردم و سلامت اداري و ارزيابي فعاليت‌ها ادامه داد: اين الگو براي برون‌رفت از چالش‌ها و چابك‌سازي دولت در دستوركار قرار گرفته است.
نصيري‌زاده افزود: با هدف چابك‌سازي دولت بايد از بهره وري و كارآمدي بخش خصوصي و جامعه در كنار خدمات دولتي بهره مند شويم.
رئيس دانشگاه يزد نيز در اين جشنواره مؤلفه‌هاي مختلف ارزيابي عملكرد و نقش آن در بهبود سازمان را تشريح و بيان كرد: اگر نتوانيم سيستم ارزيابي علمي و مؤثري داشته باشيم نمي توانيم موفقيت و شكست را از يكديگر تفكيك کنیم و ابعاد مختلف فعاليت ناشناخته مي ماند.
«محمدصالح اوليا» افزود: عملكرد مالي و بازار، رضايت مشتري، منابع انساني و معيارهاي عملكرد شركا و تأمين كنندگان از معيارهاي اصلي سنجش عملكرد مي باشند.


تجلیل از 9 دستگاه برتر استانی


در جشنوارۀ استانی شهید رجائي از دستگاه‌هاي برتر تجليل شد و مديران آب و فاضلاب روستايي، آب و فاضلاب شهري و اداره كل بيمه سلامت استان به ارائه گزارش فعاليّت‌های دستگاه‌های تحت مدیریت خود پرداختند.
همچنین از دستگاه‌های آب و فاضلاب روستایی، آب و فاضلاب شهری، بیمۀ سلامت، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره‌کل استاندارد، شرکت آب منطقه‌ای، اداره‌کل ثبت احوال، اداره‌کل دامپزشکی و اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تجلیل شدند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا