استاندار یزد شنبه شب ششم شهریورماه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه استانی تابان با بیان اینکه بسیاری از فعالیت های جامعه توسط مردم انجام می شود گفت: برنامه های دولت تدبیر و امید در مسیر بسترسازی مشارکت و توسعه فعالیّت های اجتماعی در جامعه حرکت می کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی استانداری یزد، استاندار یزد به مناسبت هفتۀ دولت در گفت‌وگوی ویژه خبری به طور زنده دستاوردهای سفر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه را بیان و دربارۀ موضوع برنامه های شاخص هفته دولت با مردم سخن گفت.
استاندار یزد در این گفت‌وگوی ویژه خبری ضمن تبریک هفته دولت از همکاری و مشارکت تمام اقشار جامعه در برگزاری هفته دولت تشکر کرد و بيان كرد: در گوشه و کنار استان مشارکت مردم برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت شهیدان رجائی و باهنر صورت پذیرفت و اقداماتی در این هفته که متعلق به نظام و مردم است نيز به نحو شایسته اي انجام شد.
«سید محمد میرمحمدی» ادامه داد: برنامه های مهم دولت تدبیر و امید در استان یزد بر هشت محور تأمين آب شرب و مدیریت مصرف آب کشاورزی، توسعه فرهنگ و هنر ، توسعه گردشگري و ميراث فرهنگي، توسعه مراكز علمي، فناوري و پژوهشی، توسعه نیروگاه‌های انرژي خورشيدي، توسعه صنایع  هایتك و كم آبخواه، بهبود وضعيت محیط‌زیست، فضاي سبز و منابع طبيعي استان و تبديل استان به قطب پزشكي و بهداشتي و درماني كشور می باشد.
میرمحمدی افزود: برای اینکه رسانه ها و مردم بتوانند از برنامه ها و اقدامات حول هشت محور توسعه استان آگاهی پیدا کنند در هفته دولت از کتاب «ارمغان تدبیر» که مجموعه فعالیت های هر کدام از دستگاه های استان را  به صورت خلاصه نشان مي دهد رونمايي شد و نسخه هايي از آن در اختيار خبرنگاران، روحانيون، دانشگاهيان و نهادهاي مختلف قرار گرفت.
استاندار یزد گفت: در آغاز فعالیت دولت تدبير و اميد سه هزار و 700 طرح عمرانی در استان وجود داشت که بعضی از اين موارد تنها جنبه صوری داشته و نمی توانستیم به آن ها عنوان پروژه و طرح بدهیم و در نهايت این موارد را تعیین و تکلیف و در هفته دولت و سایر مناسبت ها به بهره برداری رسید.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاع رسانی خوبی که در هفته دولت از فعالیت های متنوع در تمام نقاط استان صورت گرفته است جامعه و مردم در جريان برنامه ها قرار گرفتند و  نیز شاهد بودند با توجه به وجود تنگناها، تحریم های ظالمانه و مشکلات اقتصادی که در کشور موجود بود، خوشبختانه کارکنان دولت و مدیران با تمام وجود سعی بر این دارند تا بيشترین خدمت را به مردم ارائه دهند.
میرمحمدی ادامه داد: امروز هر کجای استان آثاری از این تلاش ها چون ترمیم و بازسازی بافت تاریخی، زیباسازی فضای موجود در میادین شهر، توسعه و بهبود وضعیت بهداشت و درمان، عملیات گازرسانی و آبرسانی مناطق محروم و روستایی مشاهده مي شود كه نشانگر ارائه  خدمات خوب به مردم است.
استاندار يزد بيان كرد: در بافت تاریخی فضاهای  با طراوت، زیبا و آمیخته به هنر زيادي وجود دارد که خوشبختانه بهره برداری خوبی در این زمینه صورت گرفته و بازسازي خانه ها و ابنيه تاريخي جذابيت و امكانات بيشتري براي حضور گردشگران ميسر ساخته است.


توجه ويژه به صنعت و گردشگري در سفر معاون رئيس جمهوري


عالي ترين مقام اجرايي استان  با اشاره به پر خير و بركت بودن سفر سه روزه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان گفت: در این سفر جلساتی با بخش خصوصی، تلاشگران اقتصادی، صنوف، معدن کاران وکارآفرینان برگزار و مسائل و موضوعات مختلف استان مطرح شد.
ميرمحمدي افزود: در اين جلسات هم انديشي مسئله مالياتي واحدهای تولیدی و صنعتی استان مطرح شد و مقرر گرديد یک هفته بعد از هفته دولت در جلسه ای با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس برنامه و بودجه، مجمع نمایندگان استان، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، نمایندگان بخش صنعت، معدن، تجارت و فعالان این حوزه ها موضوع از جنبه هاي مختلف مطرح  و مورد حل و فصل قرار گیرد.
استاندار يزد بيان كرد: چهار هزار و 600 میلیارد ریال سقف تسهیلاتی است که برای واحدهای تولیدی ما در نظر گرفته شده است و با توجه به قول مساعد معاون رئيس جمهور با توجه به مصوباتی که کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید دارد، اين سقف پرداختي تا حد امكان افزايش پيدا مي كند.
ميرمحمدي ادامه داد: در سفر معاون رئيس جمهوري بازدید از بافت تاریخی نيز صورت گرفت و  با توجه به ظرفیت هایی که برای سرمایه گذاری و  توسعه صنعت گردشگری در اين منطقه وجود دارد ، اعتبارات فصل گردشگری افزایش و برای طرح های حوزه گردشگری تسهیلات ويژه اي در نظر گرفته شد.
وي افزود: «محمد باقر نوبخت» معاون رئيس جمهوري چهار ماه ديگر با سفري  كه به استان يزد خواهند داشت به ارزیابی موارد ارائه شده در اين سفر  و بررسی پیشرفت برنامه هاي در نظر گرفته شده  در ديدار  با  خبرنگاران و  فعالان اقتصادي خواهد پرداخت.
استاندار يزد تصريح كرد: طرح ها، پروژه ها و  تخصيص  اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهوري  نیز در کتاب «سفير تدبير، سُرور اميد»  به صورت کامل از ابتدای سفر و حضور اعضای  هیئت دولت در شهرستان ها تشریح شده است كه ابلاغ و تخصيص اعتبار اين سفر  در سال 95 و 96 نيز با حضور معاون رئيس جمهوري  مورد بررسي قرار گرفت.
میرمحمدی بيان كرد: رویكرد نظام به موضوع اقتصاد مقاومتی یک رویکرد متکی به خود است به نحوی که بتوانيم تا حد ممكن  در كشور اقتصادی دانش بنیان و آسیب ناپذیر داشته باشيم بنابراین سیاست های اقتصادی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد به دستگاه ها ارجاع و سعی شده است با جلسات و هم اندیشی هاي متعدد مفهوم اقتصاد مقاومتی تبيين و همه با یک ذهنیت مشترک به فعالیت در اين راستا بپردازند.
وي  گفت: در رابطه با گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی قدم های خوبي از جمله تشكيل ستاد اقتصاد مقاومتي برداشته شده است و  مشاهده می کنیم رسانه ها و ائمه جمعه نیز این مسائل را  به خوبي  براي اطلاع عامه مردم در جامعه مطرح  مي كنند.


مركز خدمات سرمايه گذاري  پنجره واحد در فعايت هاي اقتصادي


استاندار يزد تشريح كرد: 378 مورد از واحدهای تولیدی که با مشکلات  بانکی، پرداخت مالیات، مشکلات تامین اجتماعی روبه رو بوده اند در كارگروه تسهيل و رفع موانع توليد مورد بررسی قرار گرفته اند كه 223 مورد با مشکل بانکی ،57 مورد با مشکل مالیاتی، 14 مورد با مشکل تامین اجتماعی، 15 مورد با مشکل قيمت گاز و 14 مورد با وجوه پرداخت نشده برق  روبه رو بوده اند و  همکاری دستگاه های زیربط 232 مورد از اين مسائل و بقیه نيز  به مرور  حل خواهد شد.
ميرمحمدي افزود: در کارگروه تسهیل و رفع موانع توليد هزار و 700 مورد  از این واحدهایی که سرمایه در گردش یا سرمایه ثابت نياز داشتند در سامانه بهین یاب سازمان صنعت،معدن و تجارت ثبت نام کردند و از این تعداد هزار و 65 مورد  توسط كميته هاي تخصصي مورد  قرار گرفتند كه  از این میان هشتصد و 18 مورد تائيد شدند و با همكاري بانك ها80 مورد تسهيلات پرداخت و مابقي در دستوركار قرار دارد.
وي ادامه داد: فرصت های مختلف سرمایه گذاری در استان شناسایی و حدود 73 مورد پروژه در کتابچه ای با دو زبان فارسی و انگلیسی در اختیار سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار گرفته است و از سوي ديگر مرکز خدمات سرمایه گذاری استان نیز به عنوان پنجره واحد  تأسیس و مورد بهره برداری قرار گرفته تا شرايط لازم را براي علاقه مندان به سرمایه گذاری فراهم كند.
ميرمحمدي در پايان سخنان خود گفت:گرمی و تب و تاب خوبي با توجه به وجود تمام مسائل پيش رو در  اقتصاد استان مشاهده می کنيم و از بروز تعطيلي صنعت کاشی و سایر صنایع نيز با همّت مدیران و كارگران واحدهای تولیدی جلوگيري شده است و خوشبختانه در سال جاری هم نشانه هایی از بهبود شرایط شاهد هستيم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا