تحرک تولید، رونق فعالیتهای اقتصادی و نهایتا رشد اقتصادی نیازمند فراهم نمودن شرایط متعددی است که از جمله مهمترین این شرایط را میتوان بهبود محیط کسب و کار معرفی نمود.

اگر شرایط محیطی مورد نیاز برای افزایش تولید و گسترش کسب و کار را، فضای کسب و کار تعریف نماییم، قطعا بخش مهمی از فضای کسب و کار، متغیرهای موثر بر کسب و کار بنگاه­های اقتصادی هستند که خارج از تسلط و قدرت بنگاه­های اقتصادی قرار میگیرند.

این موضوع را میتوان در تعریف نهادهای معتبر از فضای کسب و کار و نقش آن در رونق اقتصادی نیز اقتباس نمود به گونه­ای که به عنوان مثال، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، فضای کسب و کار را، مجموعه­ای از سیاستها، شرایط حقوقی، نهادی و مقرراتی که بر فعالیتهای کسب و کار حاکم است را فضای کسب کار معرفی نموده­اند.

با توجه به این تعاریف و با توجه به اینکه، در کشور ایران نیز همواره یکی از علل مهم در ضعف اقتصاد ملی، مشکلات ساختاری و نامساعد بودن شرایط تولید معرفی شده است، توجه و تبیین یک برنامه ملی برای بهبود محیط کسب و کار در اقتصاد ایران لازم مینمود. لذا در زیرمجموعه برنامه­های اقتصاد مقاومتی برنامه ملی ارتقای توان تولید ملی و ذیل آن پروژه بهبود محیط کسب و کار میتواند در بهبود شرایط اقتصادی کشور بسیار موثر واقع شود.

به همین منظور و به جهت عمل به  منویات مقام معظم رهبری و تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی در استان یزد، اداره کل امور اقتصادی و دارای استان با تبعیت از برنامه­های ملی وزارت اقتصاد متولی بهبود محیط کسب و کار و گسترش قلمرو فعالیتهای اقتصادی بخش­های غیر دولتی و توانمدسازی اقتصاد مردمی در استان است.

در همین راستا ضمن تشکیل ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی در این مجموعه اقتصادی استان، پروژه عملیاتی کردن بهبود محیط کسب و کار به عنوان یکی از پروژه­های کلیدی و موثر در رونق فعالیتهای اقتصادی استان مورد توجه قرار گرفته است.

در این پروژه که در سطح کلان ملی با عنوان "عملیاتی کردن مقررات و بهبود 8 پله­ای رتبه کشور در سهولت کسب و کار به همراه برش استانی" در مجموعه وزارت اقتصاد و در ذیل برنامه " ارتقای توان تولید ملی" تعریف شده است، تلاش میشود تا در 3 حوزه ساماندهی مجوزهای کسب و کار، بهبود شاخص­های سهولت انجام کسب و کار و بسترسازی ایجاد پنجره واحد ارائه خدمات و حذف یا اصلاح قوانین مخل کسب و کار، اقداماتی صورت گیرد تا فضای کسب و کار در استان بهبود یابد. لذا، اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان در تلاش است تا، در هر حوزه با تعامل و همکاری گسترده دستگاه­های اجرایی که مسولیت ارائه خدمات و تسهیل فرایند کسب و کار در استان را بر عهده دارند، ضمن بسترسازی و پیاده­سازی و مشارکت در برنامه­های کلان وزارت اقتصاد در این حوزه با تبیین اهداف قابل وصول و موثر در بخشهای شروع کسب و کار، اخذ مجوزهای لازم، ثبت مالکیت، دسترسی به امکانات زیرساختی و ... امکان اجرای هرچه مناسبتر این پروژه در استان را فراهم آورد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا