محسن اختیاری:معمولا آنهاييكه سن و سالي ازشان گذشته به ياد دارند ، و جوانترها هم احتمالا از مسن ترها چيزيهايي شنيده باشند كه حمامهاي قديمي معمولا كاربردهاي متعددي داشته است ؛ از شستشو و استحمام گرفته تا كارهايي همچون خالكوبي و بعضا حجامت يا حتي كشيدن دندان و غيره ، و البته حمام رفتن هم كه معمولا هر چند وقت يكبار اتفاق مي افتاد و برخلاف دوش گرفتنهاي امروزي كه ممكن است يك ربع ساعت بيشتر طول نكشد ، بعضا يك حمام رفتن حداقل نصف روزي بطول مي انجاميد و معمولا انواع و اقسام تنقلات و عتي وعده غذايي و اغلب نهار و حتي چرت نيم روزي هم در حمام بود ! .

با پيشرفتهاي بشري و تغيير در روشهاي زندگي حمامها نيز به خانه ها آمد و كم كم حمامهاي عمومي و سنتي طرفدارانش را از دست داد و به تدريج رخت بر بست .

چيزي كه اينروزها مشاهده مي شود در ادامه فرايندي كه با حمايت نهادهايي همچون ميراث فرهنگي خانه هاي قديمي مرمت و با تغيير كاربري به رستوران يا هتل تبديل مي شوند ، اين رويه حمامهاي سنتي را هم در بر گرفته بطوريكه بعضا شاهد هستيم كه برخي از حمامهاي سنتي قديمي تعمير و بازسازي شده و با تغيير كاربري به رستوران يا كافي شاپ تبديل شده اند ! . اما سوالي كه معمولا در مشاهده اين مكانها به ذهن مي رسد اينستكه چرا حمامهاي سنتي نبايد با همان كاربري اوليه و اصلي كه براي آن طراحي و ساخته شده اند مرمت و بازسازي شوند ؟ .

در شرايطي كه معمولا در شهرهاي سنتي همچون يزد جاي خالي اينگونه كاربريها احساس مي شود ، پيشنهادي به نظر مي رسد كه احتمالا با استقبال و جلب مشتري مواجه شود ، و آن اينستكه متوليان امر كه كمر همت به تعمير اين بناهاي ارزشمند مي بندند لااقل براي يكبار هم كه شده حمامي سنتي را با كاربري اصلي خودش ، البته با امكانات مناسب و تقريبا همان حال و هواي سنتي بازسازي نمايند و چنين محتمل به نظر مي رسد كه افراد نه فقط براي شست و شو ، چرا كه امروزه ديگر هيچ خانه اي بدون حمام نيست ، بلكه بيشتر براي تفريح و تجربه اي متفاوت هم كه شده هر از چند گاهي سري به اين مكانها بزنند ؛ وچنين به نظر مي رسد كه حداقل مشتريانش از رستورانهاي سنتي كه علي الظاهر تعداد آن در شهر از حد اشباع هم گذشته ، كمتر نخواهد بود .

به اميد فرداهايي بهتر

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا