دکتر «محمدامین قادری» از امدادگران جوان جمعیت هلال احمر استان یزد است. او که امدادگری را از حدود 7 سال پیش یعنی سال 1388 آغاز کرده است و علاوه بر دوره‌های عمومی امداد و نجات، دوره‌های مربی نجات، مربی کمک‌های اولیه و مربی پیش بیمارستانی را نیزطی کرده است تا مهارت بیشتری برای امدادرسانی در سوانح و حوادث پیدا کند.

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان یزد // این جوان یزدی که کمک به هم نوع را بهترین انگیزه برای همکاری با جمعیت هلال احمر به عنوان یک پزشک امدادگر می‌داند، به همکاری با این نهاد عمومی ابراز خرسندی می‌کند و امیدوار است تا زمانی که توان دارد، از خدمت به هم نوع محروم نشود.

در ادامه گفت‌وگوی انجام شده با پزشک امدادگر 26 ساله را درباره شیوه آشنایی اش با جمعیت هلال احمر و ادامه همکاری با این نهاد، خاطرات تلخ و شیرینی که از امدادرسانی دارد با هم می خوانیم.

بیوگرافی از خود ارائه کنید، آیا در زمان همکاری با هلال احمر عنوان و رتبه ای کسب کرده‌اید؟

اینجانب «محمد امین قادری» 26 ساله اهل و ساکن شهرستان مهریز هستم. از سال 1388 در زمانی که دانشجوی پزشکی عمومی بودم، همکاری خود را با جمعیت هلال احمر استان به عنوان یک امدادگر آغاز کردم و در حال حاضر نیز حدود 7 سال است که با جمعیت هلال احمر استان همکاری دارم.

رتبه خاصی را در این سال‌ها کسب نکردم اما موفق شدم با گذراندن دوره‌های آموزشی از جمله مربی نجات، مربی کمک‌های اولیه، مربی پیش بیمارستانی علاوه بر بالا بردن مهارت خود در امدادرسانی، فرصت برای آموزش این مهارت‌ها به امدادگران را به دست آورم.

نحوه آشنایی شما با جمیت هلال احمر استان چگونه بود؟

آشنایی من با جمعیت هلال احمر و اقدامات و برنامه‌های آن به واسطه یکی از آشنایان اتفاق افتاد و با توجه به علاقه شخصی ام به مشارکت در کارهای عمومی و نجات هم نوعان و کسب تجربیات بیشتر برای فعالیت در این جمعیت، داوطلب شدم و تا به امروز به این عضویت افتخار می‌کنم.

جناب آقای دکتر قادری به نظر شما همکاری با هلال احمر برای پزشکان چه ذهنیتی را در جامعه ایجاد می‌کند؟

همکاری پزشکان با جمعیت هلال احمر، معامله دو سر برد است از یک طرف حضور پزشک در تیم امدادی، کیفیت امدادرسانی را ارتقا می‌بخشد و از سوی دیگر پزشک با حضور در تیم‌های امدادی جمعیت هلال احمر، تجربیات بیشتری کسب می‌کند که بر مهارت‌های وی می‌افزاید.

برای مثال در هنگام بروز یک حادثه طبیعی مثل سیل یا زلزله، قطعا تعداد مجروحان و تلفات به مراتب بیشتر از روزهای عادی است  از این رو پزشک فعالیت در دوران بحران را تجربه می‌کند. در سوانح غیرطبیعی مثل حوادث جاده‌ای نیز تجربیاتی برای پزشک رقم می‌خورد که در حالت عادی در بیمارستان قابل تجربه نیست.

حضور پزشک در حوادث بزرگ، تجربیات بزرگی را برای وی رقم می‌زند و مجروحانی که در اثر این حوادث با آنها مواجه می‌شود، مهارت پزشک برای نجات مردم را به مراتب افزایش می‌یابد.

آیا در بین عملیاتی که در آن شرکت کردید، کدامیک از هر حیث برای شما جالب تر و به یادماندنی تر بوده است؟

حوزه همکاری من با جمعیت هلال احمر استان، شرکت در عملیات جاده‌ای است هر چند خوشبختانه در مدت همکاری من با هلال احمر، خداراشکر حادثه طبیعی خطرناکی هم اتفاق نیفتاده است.

در ماه 5 تا 10 روز به صورت یک شیفت کامل 24 ساعته در پایگاه‌های امداد جاده‌ای زین الدین شهرستان مهریز مشغول فعالیت هستم و به طبع در عملیات متفاوتی شرکت می‌کنم.

در مدت شرکت در تیم‌های امدادی در جاده‌، شرکت در عملیات امدادرسانی به حادثه تصادف اتوبوس در محور انار- یزد، برخورد چند دستگاه کامیون و مواردی از این دست که هم حادثه بزرگ بوده و هم تعداد مجروحان زیاد بوده است، از بزرگترین عملیاتی است که در آن شرکت داشتم.

آیا خاطره‌ای به یادماندنی از این عملیاتی که در ان شرکت کردید، دارید؟

بله، تمام دوره فعالیت ما در تیم‌های امدادی، خاطره است. هر حادثه خاطره خاصی را با خود همراه دارد که گاه تلخ و گاه شیرین است اما قطعا نجات جان حادثه دیدگان شیرین‌ترین خاطراتی است که در ذهن امدادگران و تیم عملیاتی جمعیت هلال احمر باقی می‌ماند.

یکی از خاطرات شیرینی که در دوره فعالیتم به یاد دارم، در یکی از سال‌های فعالیت در پایگاه امدادی در روز عید فطر صبح کشیک پایگاه امداد جاده‌ای زین الدین مهریز بودم که در نزدیکی پایگاه، با یک مورد حادثه واژگونی خودروی پژوی 405 مواجه شدم. ضمن تماس با پایگاه و درخواست اعزام نیرو،  3 نفر از 4 نفر مصدوم خودرو را رها سازی کرده و به بیمارستان منتقل کردم.

در راه معاینه ضمنی به عمل آمد که مصدومان جراحت شدیدی نداشتند. در حال انتقال مادر صدمه دیده و 2 دختر وی به بیمارستان بودم که متوجه شدم یکی از دخترها مرتب گریه می کند و از مادرش چیزی را مطالبه می‌کند.

احساس کردم شاید درد دارد دوباره وی را معاینه کردم اما باز هم چیز خاصی مشاهده نشد. با توجه به اینکه خواسته‌اش از مادرش را متوجه نمی‌شدم. از مادر جویا شدم که مادرش گفت او مشکلی ندارد. گربه خانگی خود را در حادثه تصادف گم کرده است و مدام سراغ او را می گیرد.

همان جا به دختر کوچک قول دادم که بعد از انتقالش به بیمارستان به محل حادثه برگردم و گربه‌اش را پیدا کنم. بعد از انتقال مصدومان به بیمارستان، به محل حادثه برگشتم و گربه را پیدا کردم و چند روز بعد از ترخیص دختر بچه از بیمارستان، گربه را به وی تحویل دادم که باعث خرسندی وی شد.

آقای دکتر قادری نقش والدین شما در همکاری با هلال احمر و ادامه این راه چیست؟

خانواده نقش بسیار موثری در شکل گیری آینده فرزندان خود دارند و قطعا خانواده من نیز در این مسیر من را همراهی کردند. قطعا بدون رضایت آنها همکاری با جمعیت هلال احمر برای من بسیار دشوار بود. در ابتدا شروع همکاری اشنایی چندانی از فعالیت های هلال احمر نداشتم اما کم کم با آشنایی بیشتر از این که من در امر نجات جان انسان‌ها مشارکت دارم خرسند هستند اما همیشه با توجه به دشواری‌های این کار و خطراتی که امکان دارد برای من داشته باشد، نگرانم هستند.

آیا علاقه شما به همکاری با جمعیت هلال احمر از ابتدای عضویت در این نهاد تا به امروز چه تغییری کرده است.

مهم‌ترین احساسم از همکاری با جمعیت هلال احمر استان، بالا رفتن تجربه ام است و هر چه جلوتر می‌روم به امدادرسانی علاقه بیشتری پیدا می‌کنم. قطعا علاقه امروز من به همکاری با جمعیت هلال احمر به عنوان یک پزشک داوطلب به مراتب بیشتر از زمانی است که به عنوان امدادگر کار خود را با جمعیت آغاز کردم.

خدمت به هم نوع و کمک به دیگران برای نجات جان آنها حس خوبی است که احساس مفید بودن برای جامعه را به انسان دست می‌دهد. کسانی که علاقه مند به کارهای خیر عمومی و کمک به دیگران هستند، می‌توانند با عضویت در جمعیت هلال احمر این احساس را تجلی بخشند.

قطعا با کمک به دیگران و خاطراتی که در این بین رقم می‌خورد، علاقه مندی روز به روز افزایش می ‌یابد برای مثال سال گذشته در یکی از حوادث جاده‌ای راننده کامیونی که دچار سانحه شدید شده بود و وضعیت ناجوری داشت با همکاری تیم 115 و امدادگران هلال احمر در سرمای شدید زمستان رها کردیم.

در حال انتقال به بیمارستان به دلیل شدت جراحت و سختی عملیات از همراه مصدوم خواستم اگر خوب شد، حتما به من خبر دهد. روز عاشورای سال گذشته در مراسم عزاداری شرکت کرده بودم  که همراه بیمار با من تماس گرفت و خبر سلامت وی را اعلام کردم که بسیار خوشحال شدم و خدا را شکر کردم که توانستم زندگی شخصی را نجات دهم و هم لذت بیشترین انگیزه برای ادامه روند است.

توصیه شما به مردم چیست؟

جمعیت هلال احمر بهترین مکان برای کمک به هم نوع است و بهتر است مردم با آشنایی هر چه بیشتر به فعالیت‌ها و خدمات این نهاد عمومی، فرصت برای همکاری با آن در زمینه‌های مختلف را پیدا کنند.فعالیت‌های جمعیت هلال احمر بسیار گسترده است و هر کس می‌تواند در حد توان با این نهاد همکاری کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا