ملتي كه تاريخ را فراموش كند ناچار به تكرار آنست .

يكي از مشكلات اساسي كه معمولا انسان با آن مواجه است اينستكه حافظه درازمدت خوبي ندارد و اين معضل بحثي ريشه ايست كه شايد كمتر ملتي بدان مبتلا نباشد ! .

از طرفي همين مشكل خود يكي از فرصتها و راه حلهاي اساسي را پيش پاي دولتمردان و خصوصا سياست بازان قرار مي دهد كه براي حل مشكلات خود از آن استفاده مي كنند بطوريكه مشهور است كه بسياري مسائل با گذر زمان حل مي شود ! كه قطعا اين راه حل مشكل گشا ريشه در همان حافظه دراز مدت ملتها دارد !

و اما در مورد دستاوردهاي دولت ؛ شايد بسياري از ما وضعيت الان جامعه را با گذشته اي مقايسه كنيم كه احيانا حتي شرايط مطلوبتر بوده و در نهايت به اين نتيجه برسيم كه دولت كار خاصي انجام نداده !

ما در اين مختصر قصد پرداختن به تفصيل مسائل را نداريم ، ولي هر آدم كم حافظه اي هم حداقل تورم بالاي چهل درصد اواخر دولت قبل كه ساعت به ساعت هم بر آن افزوده مي شد و البته بسياري اهل فن مقدار واقعي را بسيار بيشتر مي دانند ، به ياد خواهد داشت .

آيا هيچ انديشيده ايم كه اگر همان روال بر كشور حاكم بود الان چه وضعيتي داشتيم ؟!

اگر بعضي فراموش كرده باشند ولي بسياري آگاهان به خوبي به ياد دارند كه برخي بزرگان از ورود كشور به شرايط امنيتي هشدار مي دادند ! ؛ اپوزيسيون و مخصوصا بازماندگان پهلوي به حدي اميدوار شده بودند و جسارت پيدا كرده بودند كه علنا در تلويزيونهاي معاند از تشكيل دولت جديد صحبت مي كردند ، كه قطعا فيلمهاي آن موجود است ؟!! لااقل اندكي فكر و حافظه مان را بكار بياندازيم ! و كمي از گذشته همين سه چهار سال قبل درس بگيريم .

اگر با اندكي تامل و تفكر و تعقل فقط همين موارد ساده را مد نظر قرار دهيم درخواهيم يافت كه دستاوردهاي دولت بسيار بيشتر از آن چيزيست كه ما در ظاهر جامعه مي بينيم .

در مورد موضوعي همچون برجام نيز وضعيت تاحدودي مشابه است .

آيا هيچ انديشيده ايم كه اگر تا كنون اوضاع بر اساس روند تحريمهاي فزاينده موجود پيش رفته بود الان كشور در چه وضعيتي قرار داشت ؟!

به عنوان مصداقي از روند افزايشي تحريمها اينكه شايد امروز چيزي تحت عنوان صادرات نفت نداشتيم كه اين موضوع در بسياري مصاديق ديگر نيز صادق بود .

و باز هم اگر با اندكي تامل و تفكر و تعقل پاسخ بدهيم درخواهيم يافت كه دستاوردهاي دولت بسيار بيشتر از چيزيست كه ما در ظاهر جامعه مي بينيم .

بله ، مهمترين دستاورد دولت و مشخصا برجام اين بود كه ابتدا وضعيتي را كه به سمت امنيتي شدن كشور پيش مي رفت تغيير داد و آرامش و اميد را به جامعه آورد و سپس روند نزولي و شيب منفي بسياري امورات جامعه و كشور را معكوس نمود ، وگرنه معلوم نبود الان كشور در چه وضعيتي قرار داشت ؟!

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا