یزدفردا"عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر توجه به واحد تحقیق و توسعه در عرصه خودروسازی کشور تاکید کرد و گفت : تلاش خودروسازان داخلی منجر به عدم ورود خودروهای بی کیفیت چینی که ظاهری جذاب دارند، اما بی کیفیت هستند خواهد شد و باید خودروسازان ما روز به روز در واحد تحقیقات و توسعه هزینه کنند.

‌به گزارش یزدفردا به نقل از ایسنا، مهدی مقدسی در جریان بازدید از نمایشگاه تخصصی خودرو و قطعات یدکی کشور که در اراک افتتاح شد در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدید اخیر خود از شرکت خودروسازی سایپا که به نمایندگی از کمیسیون صنایع و معادن مجلس و به عنوان نایب رئیس کارگروه صنعت معدن کمیسیون انجام شده است، اظهار کرد: خوشبختانه این شرکت در خط تولید و مرکز تحقیقات و توسعه خود اقدامات مطلوبی را دنبال کرده است  و در بخش R&Dتوجه ویژه‌ای به عمل آمده است.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم که صنعت خودروسازی کشور با توجه به افزایش تعرفه واردات خودرو در جهت ایمنی و کیفیت محصولات خود تلاش بیشتری کند، گفت: در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با مدیران خودروسازان، وزیر صنعت و معاونان وی جلسه ای تشکیل شد و در بحث ارتقای کیفیت محصولات خود قول تلاش بیشتری دادند و در این نمایشگاه شاهدیم که کارهای خوبی صورت گرفته است، به خصوص در بازدید از شرکت سایپا شاهد خط تولید جدید و ارائه آپشن های متفاوتی بودم.

مقدسی با بیان اینکه صنعت خودروسازی کشور باید به جایی برسد که یک ایرانی تمایلی به خرید خودروی خارجی نداشته باشد، این امر را منوط به تلاش بر روی ارتقای کیفیت و کاهش قیمت تمام شده خودرو عنوان کرد و گفت: تلاش خودروسازان داخلی منجر به عدم ورود خودروهای بی کیفیت چینی که ظاهری جذاب دارند، اما بی کیفیت هستند خواهد شد و باید خودروسازان ما روز به روز در واحد تحقیقات و توسعه هزینه کنند.

وی با ابزار گلایه خود از برخی شرکت‌های خودروساز کشور عنوان کرد: اگر سایر خودروسازان خواهان معرفی محصول خود هستند و در راستای ارتقای کیفیت و کاهش قیمت تولید و تحقیق و توسعه اقدامات شاخصی انجام داده اند باید در چنین نمایشگاه هایی فعالیت های خود را به نمایش بگذارند تا مردم در جریان کارها قرار گیرند و امیدواریم در دیگر نمایشگاه های این چنینی حاضر باشند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تمام خودروسازان بزرگ دنیا برای ارتقای کیفیت کاری خود بخش زیادی از سود خود را صرف تحقیق و توسعه می‌کنند و انتظار داریم خودروسازان ما نیز این رویه را در پیش گیرند تا شاهد تحولی مناسبی در صنعت خودرو باشیم، در خصوص قرارداد شرکت سایپا با شرکت فرانسوی گفت: براساس قرارداد سیتروئن مشارکت ۵۰ گروه ساپیا با مشارکت ۵۰ درصد فرانسوی‌ها در مسیر اجرایی شدن است که براساس آن در سال اول ۴۰ درصد سهم داخل می شود و در سه سال بعد سهم ۷۰ درصدی به ایران خواهد رسید.

وی هدف این قرارداد را حداقل ۳۰ درصد صادرات خودرو و انتقال تکنولوژی عنوان کرد که از طریق همراهی با شرکت‌های بزرگ دنیا و با هدف صادراتی کار بزرگی می‌تواند رقم بخورد و اظهار کرد: خوشبختانه زیرساخت‌های لازم در کشور فراهم است و تنها باید در ارتقای کیفیت با مشارکت خودروسازان بزرگ دنیا و با اهداف صادراتی رشد این صنعت را در کشور محقق کنیم.

مقدسی تاکید کرد: برای اینکه در بازار رقابتی حاضر باشیم باید با روش‌های مدیریتی درست و با اصلاح ساختارکاری و مالی وارد عرصه شد. با کاهش هزینه تولید خودرو می‌توان با ورود به عرصه صادراتی با سایر خودروسازان رقابت کرد.

وی ارتقای کیفیت را خواسته مردم عنوان کرد و با اشاره به اینکه متاسفانه خودروسازان روی کیفیت کار نمی‌کنند و این امر گلایه مردم را در پی داشته است، تصریح کرد: خودروسازی صنعتی است که تعداد اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم زیادی به دنبال دارد. در استان مرکزی صنایع قطعه‌سازی فراوانی فعال است و امیدواریم که با ارتقای کیفیت، توسعه صادرات و همکاری با شرکتهای خارجی شرایطی به وجود آید که پرداخت مطالبات شرکت‌های قطعه‌ساز تسریع شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: زیرساخت‌های خوبی برای ساخت قطعه در استان فراهم است، اما در سال‌هایی که شرایط  فراهم نبود آسیب‌های زیادی متحمل این واحدها شد و امیدواریم که خودروسازان در جهت پرداخت مطالبات تسریع کنند و با حمایت از این فعالات تحولی در صنعت خودرو از حیث کیفیت و قیمت ایجاد شود .

وی گفت: نمی‌توان با افزایش تعرفه، رانت ایجاد کرد بلکه باید با منطق اقتصادی فضا را برای رقابت فراهم کنیم.

مقدسی با اشاره به برجام و باز شدن فضا اظهارکرد: منطق اقتصادی حکم می‌کند که تنها با یک کشور یا شرکت وارد همکاری نشویم بلکه باید توسعه فضا در نظرگرفته شود تا در صورت بروز مشکل بازار را از دست ندهیم. امروز قرارداد سایپا با فرانسوی از آثار برجام است که وارد عرصه اجرا شده است، اما باید نظارت لازم اعمال شود. با ابلاغ آیین‌نامه مبارزه با قاچاق کالا عرصه واردات فضا را می‌توان تحت کنترل درآورد، اما از طرفی برای ارتقای کیفیت محصولات خودروسازان بازدید مستمر در دستور کار است و مکررا از مدیران خودروسازان با حضور در کیمسیون خواستار ارائه گزارش کار مبنی بر ارتقای کیفیت خواهیم بود.

اضافه کرد: در بازدید از سایپا تست قطعات نشان از یورو ۴ بودن داشت و انتظار داریم که خودروسازان ارتقای کیفیت و رسیدن به استانداردهای یورو ۵ را دنبال کنند. در اراک و کشور در خصوص نوع سوخت، قطعات و موتورها باید قابلیت مصرف یورو ۴ را داشته باشند و از طرفی پالایشگاه، سوخت مناسب تولید کنند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استان تصمیم بر تشکیل جلسه‌ای با حضور معاون اجرایی، استاندار مرکزی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به منظور تصمیم‌گیری در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شد تا سهم بیشتری به اراک اختصاص یابد و علاوه بر آن نیز بحث تحول در ناوگان شهری به عنوان یکی از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان مطرح خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا