بدترين حالتي که مي توان در مورد مضرات موبايل تجسم کرد استفاده از آن در دوران بارداري است. يکي از بدترين چيزها براي جنيني که در شکم مادر است، امواج الکترومغناطيسي موبايل است.

بدن جنين هنوز بافت خوب و کاملي را به خود نگرفته و بسيار حساس است. امواج موبايل منجر به کاهش عکس‌العمل مولکولي در بدن جنين مي‌شود. اين مسأله باعث ضعيف شدن سيستم‌هاي مختلف بدن مي‌شود که شايد هنگامي که فرزند به دنيا آمد در آن ديده نشود، ولي پس از سال‌ها بيماري‌هاي مختلفي خود را نشان دهند.

شما اگر يک سلول را در نظر بگيريد، ديواره‌اي آن را احاطه کرده است. سلول‌هاي مغز بچه‌ها هنوز شکل و ساختار محکمي به خود نگرفته‌اند. در واقع تکامل يافته نيستند و ديواره محکمي ندارند. به همين دليل ميزان بيشتري از تشعشعات را از خود عبور مي‌دهند که باعث اختلالات عصبي در آن‌ها مي‌شود و مسائلي مانند چشم درد و کم‌ اشتهايي در آنها ديده مي‌شود.

مطالعات اخير نشان داده است که فرزند زناني که در دوران بارداري از تلفن همراه استفاده مي کنند تا 80 درصد در معرض مشکلات رفتاري قرار دارند. گزارش هاي پزشکي حاکي از آن است که امواج تلفن همراه روي ضربان قلب جنين پيش از تولد و پس از آن تاثير مي گذارد.

 اين گزارشات بخشي از نتايج مطالعات علمي 15 ساله در مورد تاثير تلفن همراه بر سلامت افراد است و در آن 13 هزار مادر در دوران بارداري مورد بررسي قرار گرفته اند.

 بر اساس اين مطالعات استفاده حتي دو تا سه بار در روز از تلفن همراه توسط مادران باردار مي تواند مشکلاتي مانند پيش فعالي و اختلالات رفتاري را در کودکان به دنبال داشته باشد. فرزندان مادراني که از تلفن همراه استفاده مي کنندبه احتمال بيشتري دچار مشکلات ارتباطات اجتماعي و استفاده از تلفن همراه پيش از 7 سالگي نيز در کودکان مشکلات رفتاري به وجود مي آورد.

علاوه بر آن امواج موبايل مي تواند تاثيرات زير را بر جنين بگذارد:

آسيب مغزي: استفاده مکرر از تلفن همراه، خطر آسيب رسيدن به مغز جنين را افزايش مي دهد. هنگامي که  جنين در حال رشد است، شکل گيري سلول هاي عصبي، حياتي است. شکل گيري ناقص سلول هاي عصبي، احتمال بروز اختلالات عصبي را در سال هاي آينده زندگي کودک افزايش مي دهد.

مشکلات عاطفي: قرار گرفتن در معرض امواج موبايل در دوران بارداري باعث مي شود که در آينده کودکان دچار مشکلات عاطفي شوند. در واقع اين کودکان  نمي توانند عواطف خود را کنترل کنند.

مشکل در برقراري ارتباط با همسالان: اگر در دوران بارداري جنين زياد در معرض امواج موبايل قرار گيرد به احتمال بيشتري در کودکي در برقراري ارتباط با همسالانش دچار مشکل مي شود.

پژوهشگران علوم پزشکي اعلام کردند نتايج بررسي هاي آنان ثابت کرده است  که قرار گرفتن مادر در معرض امواج تلفن همراه در دوران بارداري بر تکامل مغز جنين تاثير مي گذارد و مي تواند موجب بروز بيش فعالي شود. آنان نتيجه گرفتند که استفاده از تلفن همراه در دوران بارداري به جنين آسيب مي زند.اثرات اشعه موبايل برجنين بسيار خطرناک است.

افزايش اختلالات رفتاري در فرزندان انسان نيز ممکن است تا حدي نتيجه قرار گرفتن جنين در معرض پرتوافشاني‌هاي تلفن همراه باشد.

گردآورنده: فاطمه رضايي نسب

مرکز مشاوره آرامش پليس يزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا