یزدفردا"سرویس اجتماعی "حوادث"خبرهای پلیسی استان يزد- رئيس پليس فتا استان در خصوص کلاهبرداري از طريق دستگاه هاي خودپرداز به شهروندان هشدار داد.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا، سرگرد "مرتضي ابوطالبي" گفت: ارسال پيامک يکي از شيوه هايي است که کلاهبرداران با استفاده از شيوه هاي خاص و مهندسي اجتماعي(مثل برنده شدن در انواع قرعه کشي ها که امروزه خيلي شايع شده، درخواست کمک هاي مردمي، باعنوان هايي که مردم را تحت تاثير قرار مي دهد) سعي مي کنند کاربر را به انجام خواسته هايشان که همان برداشت غيرمجاز از حساب بانکي است ترغيب کنند.

 سرگرد ابوطالبي بيان داشت: اخيرأ افراد کلاهبردار با استفاده ازساده لوحي وحس طمع کاربران، با ارسال پيامکي به شخص قرباني وي را برنده مبلغي و يا جايزه­اي از يک قرعه کشي بزرگ اعلام کرده و از وي درخواست مي­کند تا آدرس و تلفن خود را به همراه مشخصات کامل به شماره­اي که اعلام مي­نمايند ارسال کند.

 وي گفت: فرد قرباني بعد از ارسال اطلاعات پيامي را دريافت مي کند مبني بر اينکه اطلاعات ارسالي شما با اطلاعات قرعه کشي همسان بوده و به منظور دريافت جايزه مي بايست هزينه دريافت آن بصورت نقدي واريز شود و يا با ارسال رمز شارژ يکي از اپراتورهاي تلفن همراه داخل ايران براي شماره شخصي که داده شده ، مراحل بعدي واگذاري جايزه آغازگردد. بعد ازارسال وجه افراد متوجه مي شوندکه ازجايزه خبري نيست و به دام کلاهبرداران افتاده اند

رئيس پليس فتا يزد براي جلوگيري ازآسيب و تهديدات دستگاه هاي خود پرداز از همشهريان خواست به نکات زير توجه نمايند:

*زبان انگليسي دستگاه خودپرداز مخصوص کساني است که به زبان فارسي آشنايي ندارند پس هرگاه شخصي از شما خواست زبان دستگاه را تغيير دهيد، ممکن است هدفي خاص را دنبال کند.

*اگر قرار است وجهي را دريافت نمائيم ارائه شماره کارت و يا شماره حساب به فرد واريز کننده پول کفايت مي کند و نيازي به ارائه ديگر اطلاعات مهم نظير موجودي حساب، رمز اول و دوم، CVV2، تاريخ انقضاء و ... به فرد مذکور نمي باشد. اين اطلاعات مخصوص برداشت از حساب و يا خريد اينترنتي مي باشد.

*جهت واريز وجه به حساب شما احتياجي به مراجعه به دستگاه ATM نيست. متاسفانه در مواردي به فرد مال باخته اعلام مي شود در قرعه کشي يا در مسابقات اپراتور هاي مخابراتي برنده شده اند، وي را با بهانه هاي مختلف پاي دستگاه ATM کشانده و اهداف خود را عملي مي کنند.

*جهت اطمينان از واريز شدن وجه به حساب خود از گزينه نمايش و يا چاپ موجودي استفاده شود و نيازي به ورود به بخش انتقال نيست. بنابراين اگر شخصي ما را ترقيب به وارد شدن به بخش انتقال کرد احتمالاً او کلاهبردار است. پس دقت داشته باشيد.

*از در اختيار قرار دادن کارت عابر خود به افراد غير پرهيز شود و در صورت مفقودي کارت بانکي نسبت به اعلام بموقع و در کمترين زمان ممکن به بانک صادر کننده کارت اقدام گردد. مي توان از طريق اينترنت بانک يا تلفن بانک نيز اين کار را انجام داد تا از سوء استفاده هاي احتمالي پيشگيري صورت پذيرد. تقاضاي افراد غير جهت انجام امور بانکي توسط کارت عابر خود را رد کنيد.

*بهتر است هنگامي که جهت انجام امور بانکي جلوي دستگاه ATM قرار داريد به گونه اي بايستيد و يا دست خود را مانع قرار دهيد تا افراد پشت سر شما رمز وارده توسط شما را نبينند.

*از کارت بانکي خود جهت انجام مبادلات با حجم بالا استفاده نکنيد و از اتصال حسابهايي با گردش مالي بالا به کارت بانکي خود پرهيز کنيد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا