یزدفردا"سرویس اجتماعی "حوادث"خبرهای پلیسی استان یزد يزد- رئيس پليس فتاي استان درباره کلاهبرداري اينترنتي در خصوص خريد بليط در روزهاي پاياني تابستان به شهروندان هشدار داد.

 به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا، سرگرد "مرتضي ابوطالبي" خاطرنشان کرد: با توجه به روزهاي پاياني سفرهاي تابستانه هموطنان گرامي به دنبال برنامه ريزي براي سفر هستند و بازار خريد و فروش بليط و تورهاي مسافرتي داغ مي باشد.

وي ادامه داد: در همين راستا شرکت هاي مختلف گردشگري در حال تبليغات وسيع و گسترده براي تورهاي مسافرتي خود مي باشند كه افراد سودجو نيز فرصت طلب بوده و از طريق مختلف اقدام به کلاهبرداري مي کنند که يکي از ترفندهاي کلاهبرداران در اين زمينه فروش بليط از طريق سايت هاي اينترنتي تقلبي مي باشد.

رييس پليس فتا استان يزد گفت : يکي از ترفندهاي کلاهبرداران در اين زمينه فروش بليط از طريق سايت هاي اينترنتي تقلبي است و با توجه به اين موضوع که براي خريد بليط به صورت اينترنتي نياز است کاربران اطلاعات شخصي و مالي خود را وارد سيستم كنند از اين رو کلاهبرداران از اين فرصت سو استفاده كرده و به ربايش اطلاعات افراد دست مي زنند.

وي افزود: اين شيوه که اصطلاحا به فيشينگ (fishing) موسوم است به سود جويان کمک مي کند که از طريق اطلاعات وارد شده توسط کاربران در صفحات جعلي حساب هاي بانکي قربانيان را خالي کنند. افراد براي در امان ماندن از اينگونه کلاهبرداري ها بايد شخصاً آدرس صفحات را در قسمت URL وارد نموده و از سايت هايي خريد کنند که از پروتکل امن https براي انتقال داده هاي خود استفاده مي کنند.

وي ادامه داد: يکي ديگر از ترفندهاي کلاهبرداران در اين زمينه فروش بسته ها و تورهاي مسافرتي با قيمتي بسيار پايين ولي با وعده خدمات با کيفيت بالا از طريق تبليغات اينترنتي است. در اينگونه از تبليغات افراد تشويق مي شوند در ازاي پرداخت مبالغي کم، از خدمات مسافرتي با کيفيت بالا برخوردار مي شوند.

 ابوطالبي گفت: مشکل زماني مشخص مي شود که هموطنان در شهرهاي مسافرتي وقتي براي دريافت و اخذ خدمات مسافرتي مراجعه مي کنند، متوجه مي شوند که اين تبليغات کذب بوده و دچار مشکلات عديده اي مي شوند؛ اين موضوع راجع به تور هاي خارج از کشور بسيار شديد تر خواهد بود. از همين رو به کليه افرداي که قصد مسافرت را دارند توصيه مي شود کليه تورها و خدمات آنها را از مراکزي که مجوز هاي لازم در زمينه گردشگري را دارند تهيه نمايند.

رئيس پليس فتا بيان داشت: مسافران بايد هنگام استفاده از اينترنت رايگان هتل ها و مراکز خدماتي و رفاهي مراقب هکر ها و کيلاگرها نيز باشند و در مورد خريد با دستگاههاي POS در ايام مسافرت توجهات لازم را داشته و هشدار هاي پليس فتا را جدي بگيرند.

رئيس پليس فتا استان يزد گفت: در مورد کارت هاي بانکي توجه داشته باشند حتما سامانه پيامکي حساب خود را فعال نموده و در هنگام خريد با کارت بانکي دقت داشته باشند که حتکا خودشان کارت را کشيده و از صاحب مغازه بخواهند که اجازه دهند که خود مشتري رمز خود را وارد نمايند و در صورت ناموفق بودن فرايند خريد در ابتدا رسيد تراکنش ناموفق را دريافت و سپس با دستگاه ديگري کارت کشيده و خريد نمايند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا