همايش ملي توسعۀ اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي استان و چشم انداز آن در افق 1404 با پيام استاندار يزد و حضور معاون وزير صنعت معدن و تجارت، معاون سازمان برنامه و بودجه و معاونان استاندار در دانشگاه يزد آغاز به كار كرد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، روز شنبه 27 شهريور ماه همايش ملي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي استان و چشم انداز آن در افق 1404 با حضور معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار، معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري، معاون توسعه امور علمي و فرهنگي سازمان برنامه و بودجه، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، مديركل حوزه استاندار، رييس سازمان برنامه و بودجه استان ، نمايندگان مردم يزد، اشكذر، تفت و ميبد در مجلس شوراي اسلامي و جمعي از مديران و مسئولان استان در سالن همايشهاي دانشگاه يزد برگزار شد.
در اين همايش ملي «سيدعلي عزالديني» معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري، پيام «سيدمحمد ميرمحمدي» استاندار يزد به اين همايش را قرائت كرد.
متن كامل پيام استاندار يزد به شرح زير است:
موجب خشنودي و اميدواري است كه دانشگاه يزد مبادرت به برگزاري همايش ملي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي استان يزد در چشم انداز افق 1404 در هنگامه طرح و بررسي لايحه برنامه ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور در مجلس شوراي اسلامي نموده است و مباني مهم و اساسي را براي بحث و بررسي مدنظر قرار داده تا با جامع‌نگري و دورانديشي، وضعيت آتي استان در افق 1404 را ترسيم نمايد.
فراخوان همايش مزبور خوشبختانه با اقبال فراوان اساتيد، انديشمندان و صاحبنظران امور اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و برنامه‌ريزي مواجه گرديده و انتظار گره‌گشائي فراوان به همراه داشته است.
اين همايش موضوع آمايش سرزمين را محور مباحث خود قرار داده تا براساس امكانات و توانمندي‌هاي بالقوه و بالفعل سرزميني و خلق ظرفيت‌هاي جديد نقشه راه آينده را ترسيم و راهكارهاي عملياتي و تحقق پياده سازي آن را معرفي نمايد و براي دستيابي به محيط زيست سالم و بهداشت محيط، سرمايه‌هاي انساني را ارتقاء و نشاط اجتماعي را فزوني بخشد.
فرهنگ غني و مباني اعتقادي و مذهبي و اخلاقي در اين استان و شهرت آن به‌عنوان خطه عالم‌خيز و نخبه‌پرور، سرمايه بزرگي است كه از پيشينيان به ما رسيده ونه‌تنها مسئوليت حفظ و توسعه آن به‌عهده نسل ما و نسل‌هاي بعدي است بلكه بازخواني آن به زبان امروز و فردا يكي از وظايف خطير روحانيان، فرهنگيان و دانشگاهيان است تا به طرق مؤثر در ترويج فرهنگ ديني اصيل و ويژگي‌هاي اخلاقي مؤمنان و امانت‌داري و صداقت مردم اين ديار و همزيستي مسالمت‌آميز با اديان الهي اقدام نمايند و در پاسداري از فرهنگ اصيل اسلامي و توسعه آن تلاش نمايند.
استان يزد با ظرفيت‌ها و امكانات گسترده طبيعي، تاريخي، علمي، فرهنگي و اجتماعي و سرمايه انساني غني و فرهيخته براي بهره‌وري بهينه از نعمت‌هاي خدادادي و ظرفيت‌هاي ياد شده به فناوري‌هاي قابل‌توجهي دست يافته و در كسب فناوري‌هاي جديد نيز در تلاش است.
دست‌آوردهاي گذشتگان كه در بافت تاريخي يزد مورد به مورد متجلي است، موجب تحسين جهانيان و مباهات مردم شريف و متدين يزد شده است و مي‌رود كه با ثبت جهاني بافت تاريخي يزد به‌عنوان گنجينه‌اي ارزشمند و ميراث گران‌بهاي بشريت به شمار آيد و توسعه گردشگري را رقم زند.
ظرفيت‌هاي موجود صنايع و معادن استان منابع گسترده انرژي خورشيدي و سرمايه انساني تحصيل كرده و مجرب توجه برنامه‌ريزان را به تأمين زيرساخت‌هاي توسعه مشتمل بر شبكه‌هاي حمل و نقل جاده‌اي، ريلي و هوايي و شبكه‌هاي توليد، انتقال و توزيع آب و برق و گاز و مخابرات معطوف نموده است تا با مشاركت سرمايه‌گذاران و علاقمندان و حمايت‌هاي دولت زمينه بهره‌وري از ظرفيت‌هاي مزبور فراهم آيد و رونق فضاي كسب و كار و اشتغال و درآمد را به‌دنبال داشته باشد.
اقتصاد مقاومتي كه از برخوردهاي مغرضانه و تحريم‌هاي ظالمانه استكبار به‌دست آمده است يكي از محورهاي اساسي مورد بحث مي‌باشد كه هر چند پديده‌اي نوپا محسوب مي‌شود لكن به سرعت فضاي عمومي را فرا گرفته و اقتصاددان‌ها را به تكاپوي بيشتر وادار كرده است و صنعتگران و توليدكنندگان و تجار و عرضه‌كنندگان خدمات را به سمت و سوي كاهش ضايعات، ارتقای بهره‌وري، افزايش كيفيت و رقابت‌پذيري، مشتري‌مداري، سود متعارف، جدّيت و تيزبيني و تلاش بيشتر سوق داده است و مي‌رود كه شبكه‌هاي بانكي و نقل‌وانتقال پول و روابط بين بانكي و مناسبات بين‌المللي را به‌نحوي ساماندهي نمايد كه آسيب‌پذيري اقتصاد ملي به حداقل ممكن برسد و اقتصاد ايران در مبادلات بين‌المللي حتي‌الامكان خدشه‌ناپذير شود و در نظم نوين جهاني جايگاه ايران در رتبه‌اي متناسب با شأن و منزلت ملّت انقلابي، مسلمان و صلح‌دوست و وفادار ايران اسلامي قرار گيرد.
اميدوارم با توجه به مقالات متعددي كه به دبيرخانه همايش واصل گرديده است علاوه بر مقالات منتخب كه در همايش ارائه خواهد شد دبيرخانه همايش بتواند با استفاده از كليه مقالات واصله جمع‌بندي ارزنده‌اي ارائه دهد و مورد استفاده برنامه‌ريزان و مسئولان فعلي و آتي استان قرار گيرد و در افق 1404 استان يزد از تحول و پيشرفت چشم‌گيري برخوردار شده باشد و ثمره تلاش و تفكر انديشمندان، اساتيد، محققان، مجريان و صاحبنظران با مقايسه اوضاع امروز و اوضاع دهه آينده مشهود شود و موجب افتخار و سرافرازي مردم اين سرزمين و چراغ راه آينده به‌حساب آيد.
گفتني است همايش ملی توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان در چشم انداز افق 1404 با حضور كارشناسان و صاحب نظران سراسر كشور به مدت دو روز به ميزباني استان يزد در حال برگزاري است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا