در نشستی با حضور مسئولان دانشگاه یزد و پارک علم و فناوری یزد، در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های کلان علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران تفاهم‌نامه همکاری بین این دو نهاد امضا شد.

رییس دانشگاه یزد در این نشست که در سالن کنفرانس دانشگاه یزد برگزار شد گفت: فلسفه ایجاد پارک‌ها بدون توجه به جایگاه دانشگاه امکان‌پذیر نیست به این دلیل که استادان، دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها هستند که شرکت‌های فن‌آور را تشکیل می‌دهند بنابراین ایجاد این ارتباط از قبل احساس می‌شد و عملا نیز شروع شده بود و با امضای این تفاهم‌نامه فعالیت‌ها و همکاری‌ها جنبه رسمی‌تر پیدا خواهد کرد.

دکتر محمدصالح اولیاء افزود: با امضای این تفاهم‌نامه بسیاری از فعالیت‌های دانشگاه را می‌توانیم به حوزه فناوری توسعه دهیم و استادان دانشگاه می‌توانند با راه‌اندازی شرکت به ایجاد دانشگاه کارآفرین کمک کنند.

وی یکی از اهداف بزرگ دانشگاه را ایجاد دانشگاه کارآفرین عنوان کرد و افزود: مجموعه دانشگاه باید وارد حوزه‌های اقتصادی شوند و بستر مناسب برای این امر پارک علم و فناوری است و می‌تواند با امضای این تفاهم‌نامه این امر تقویت و بسیاری از مسایل تسریع شود و دانش‌آموختگان به جای وارد شدن به دستگاه‌های دولتی، به فکر ایجاد یک کسب و کار مبتنی بر دانش شوند و اقتصاد دانش‌بنیان را تقویت کنند.

وی تصریح کرد: اگر ظرفیت‌های انسانی و زیرساختی، آزمایشگاه‌ها و فضای مناسبی که در دانشگاه وجود دارد در خدمت پارک قرار گیرد به هماهنگ شدن مجموعه توانمندی‌های استان کمک خواهد کرد و همچنین در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان نیز موثر خواهد بود.

رییس پارک علم و فناوری یزد نیز در این نشست گفت: استان یزد در زمینه‌های مختلف پیشرو بوده است و امضای این تفاهم‌نامه و این همکاری موقعیت بسیار خوبی برای ارائه مدلی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

دکتر داریوش پورسراجیان افزود: موضوع فناوری به عنوان موضوع اساسی در دانشگاه‌هاست که باید به آن پرداخته شود و این تفاهم‌نامه که تمام مسایل در آن لحاظ شده است فرصت منحصر به فردی است تا با کمترین مشکل یک نسخه علمی به وزارت علوم ارائه دهیم.

وی ضمن قدردانی از نگاه عمیق و مثبت ریاست دانشگاه یزد به مقوله فناوری ، گفت: با توجه به اشراف کامل رئیس دانشگاه یزد به کار پارک‌ها به طور قطع این تفاهم‌نامه آغاز یک همکاری خوب و مفید بین دو نهاد خواهد بود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد با بیان اینکه امیدواریم تدبیری اندیشیده شود تا فراتر ازاین تفاهم‌نامه فعالیت شود گفت: اعضای پارک، باید دانشگاه را پارک و دانشگاهیان نیز پارک را یک دانشگاه بدانند.

دکتر محمدمهدی لطفی گفت: مهمترین مزیت دانشگاه نیروی انسانی دانشگاه است که می‌تواند به مجموعه پارک اضافه شود و متقابلا پارک نیز دارای یک بدنه مدیریت تخصصی حرفه‌ای است و تجربه زیادی در ایجاد شرکت دارد و می‌تواند به کمک دانشگاه بیاید و امیدواریم این ارتباط به خوبی برقرار شود.

رشته‌های غیر فنی، تاکید بر ایجاد شرکت‌های چند مستاجره، استفاده از پتانسیل عظیم و کارآمد دانشگاه‌ها و فراهم کردن شرایط برای جذب آنها، نظارت کافی بر عملکرد شرکت‌های پارک علم و فناوری، اطلاع‌رسانی خدمات پارک به جوامع صنعتی، شناساندن پتانسیل‌های پارک و دانشگاه، عملیاتی کردن تحقیقات و پایان‌نامه‌ها و نظم‌دادن به قوانین و مقررات از دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح شد.

 ایجاد زمینه‌های حقوقی، قانونی و اجرایی برای پشتیبانی از پیشرفت علمی-فنی و توسعه و تجاری‌سازی پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی، تقویت نظام نوآوری منطقه‌ای، ایجاد دانشگاه کارآفرین، استفاده بهینه از ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، ترغیب دانشگاهیان در توسعه فناوری و توانمندسازی دانشجویان در راستای نوآوری و ارائه طرح‌های فناورانه از جمله اهداف این تفاهم‌نامه است.

موضوعات ابن تفاهم‌نامه شامل راه‌اندازی و مدیریت پردیس فناوری، استفاده از امکانات و ظرفیت‌های طرفین در حوزه‌های مختلف و استفاده از ظرفیت‌های طرفین به منظور گسترش تعاملات بین‌المللی دانشگاه و پارک در کشورهای هدف است.

تامین فضای مناسب فعالیت‌های پردیس فناوری، اعطای مجوز واگذاری زمین دانشگاه به پارک برای احداث پردیس فناوری و استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان با اولویت شرکت‌های فناور اعضای هیئت علمی، دانش‌آموختگان و دانشجویان، تامین تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی مورد نیاز، فراهم آوردن مکان استفاده از خدمات مشاوره‌ اعضای هیئت علمی، هدایت انجمن‌های علمی برای همکاری با مرکز، همکاری با نهادهای واسطه‌ای مستقر در پارک، عضویت و همکاری در شورای سیاست‌گذاری و مرکز نوآوری و مراکز رشد فناوری و پارک و ... ازجمله تعهدات دانشگاه در این تفاهم‌نامه است.

همچنین در این تفاهم‌نامه از جمله تعهدات پارک علم و فناوری مدیریت عمومی پردیس فناوری، راه‌اندازی و مدیریت مرکز نوآوری در محل دانشگاه، مدیریت مرکز رشد، ساختمان چندمستاجره و سایت استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و ... است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا