معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشگاه علم و هنر مهمترين برنامه اين دانشگاه را تبديل آن به بزرگترين و باكيفيت‌ترين دانشگاه غيرانتفاعي كارآفرين كشور خواند و با تشريح اقداما صورت گرفته در اين رابطه اعلام كرد: دانشجويان اين دانشگاه از همان دوران تحصيل به بازار كار نزديك مي‌شوند.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه علم و هنر، دكتر "محسن برزگري" اظهار كرد: براساس مصوبه هيات امناء دانشگاه علم و هنر مهمترين برنامه و راهبرد اين دانشگاه، تبديل آن به بزرگترين و باكيفيت‌ترين دانشگاه كارآفرين كشور در بين دانشگاه‌هاي غير انتفاعي است.

 

وي در همين رابطه به ماموريت‌گرا شدن دانشگاه در چرخه‌ي تجاري‌سازي دانش اشاره كرد و افزود: دانشگاه علم   هنر همچنين در تلاش براي تبديل شدن به يكي از دانشگاه‌هاي فعال در حوزه نوآوري در نظام برنامه‌ريزي است به اين معني كه آموزش‌هاي دانشگاه علاوه بر سرفصل‌هاي مصوب وزارت علوم، به منظور توانمنمدسازي دانشجويان و دانش‌آموختگان حاوي دروس مهارتي مورد نياز براي كسب و كار و اشتغال آنان نيز هست.

 

به گفته‌ي برزگري، در همين راستا نيز دانشگاه علم و هنر از سال تحصيلي جديد، دروس مهارتي را به سرفصل‌هاي آموزشي رشته‌هاي تحصيلي دانشگاه اضافه كرده و به گونه‌اي عمل خواهد كرد كه دانشجويان و فارغ‌التحصيلان بتوانند با كسب اين توانمندي‌ها از همان دوران تحصيل به بازار كار نزديك شوند و شغل مورد علاقه‌ي خود را پيدا كنند.

 

وي ادامه داد: در قالب اين برنامه‌ها كه در جهت توانمندي دانشجويان دانشگاه تدوين شده است، دانشگاه علم و هنر اقدام به ايجاد مراكز رشد گياهان دارويي، هنر، سلامت و تغذيه به پشتوانه‌ي سازمان جهاددانشگاهي استان يزد كرده كه بعضاً راه‌اندازي و برخي نيز در شرف تاسيس است.

 

معاون آموزشي دانشگاه علم و هنر خاطرنشان كرد: اين مراكز رشد فرصت‌هايي را براي دانشجويان و دانش‌آموختگان فراهم مي‌كند تا در اين حوزه‌ها اقدام به تاسيس شركت‌هاي دانش‌بنيان كنند و علاوه بر فعاليت در قالب اين شركت‌ها از حمايت‌هاي دانشگاه در اين رابطه نيز بهره‌مند شوند.

 

وي ايجاد مركز علم و كار را يكي ديگر از دستاوردهاي اين دانشگاه ذكر و در اين مورد تصريح كرد: اين مركز فرصت طرح و پرورش ايده‌هاي دانشجويان را براي آنان فراهم كرده و به آنها در تجاري‌سازي اين ايده‌ها و تبديل به يك محصول نوآورانه كمك مي‌كند.

 

برزگري عنوان كرد: خوشبختانه در حال حاضر نيز بسياري از دانشجويان دانشگاه در اين مركز فعاليت مي‌كنند و اختراعات خوبي نيز در حال تجاري‌سازي است، ضمن اين كه دانشگاه اين فرصت را نيز براي گروه‌هاي اموزشي مهيا كرده تا براساس حوزه‌هاي تخصصي خودشان، دانشجويان را در اين راستا فعال كنند.


راه‌اندازي كميته كارآفريني دانشگاه

برزگري در بخش ديگري از سخنانش يكي از مهمترين راهبردهاي در دست اقدام دانشگاه را راه‌اندازي كميته كارآفريني دانشگاه برشمرد و افزود: اين كميته متشكل از برخي اعضاي هيات علمي، اساتيد و دانشجويان دانشگاه است و حركت به سمت نوآوري مهمترين ركن اين كميته محسوب مي‌شود.

وي از دانشگاه علم و هنر را يكي از برترين دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي كشور به لحاظ نوآوري و ماموريت محور بودن در چرخه تجاري‌‌سازي دانست و عنوان كرد: دانشگاه در اخذ مجوز دوره‌هاي كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري نيز تكميل چرخه توليد دانش در دانشگاه را مدنظر داشته و دانشجويان به راحتي بتوانند در همين دانشگاه و با حمايت‌هايي كه از دانشجويان نخبه و برتر مي‌شود، حتي بدون آزمون در مقاطع تحصيلات تكميلي آموزش ببينند.

معاون آموزشي دانشگاه يزد همچنين توضيحاتي در مورد همكاري‌هاي دانشگاه با دانشگاه‌هاي بين‌المللي با مساعدت جهاددانشگاهي يزد خبر داد كه در شرف انعقاد قرارداد است.

وي در رابطه با موضوع شهريه دانشگاه نيز گفت: افزايش شهريه دانشگاه براساس آيين‌نامه‌ها و ضوابط وزارت علوم و مصوبه هيات امناء دانشگاه اعمال مي‌شود كه در همين رابطه علي‌رغم مجوز افزايش 20 درصدي شهريه‌ها توسط وزارت علوم، دانشگاه در راستاي سياست‌هاي حمايت از دانشجويان تا 10 درصد افزايش را در دستور كار قرار داده است كه در قبال اقداماتي كه براي ارتقاي كيفيت اموزش در دانشگاه صورت گرفته، افزايش چشمگيري نيست و در مقايسه با بسياري از دانشگاه‌هايي كه شهريه اخذ مي‌كنند، از درجه مطلوبي برخوردار است.


افزايش شهريه متناسب با ارتقاي كيفيت آموزش

برزگري ارتقاي كيفيت اموزش را از سياست‌هاي مهم دانشگاه ذكر كرد و متذكر شد: در بسياري از مواقع افزايش شهريه دانشگاه متناسب با ارتقاي كيفيت آموزش‌هاست.

 

وي خاطرنشان كرد: البته براساس برنامه‌ريزيو به دستور رياست دانشگاه، شهريه‌ي دانشجويان جديدالورود به صورت اقساط بلندمدت و بار ارائه تسهيلات به دانشجويان دريافت مي‌شود.

 

اين مسئول معتقد است كه سياست‌هاي اين دانشگاه مي‌تواند الگويي براي ديگر دانشگاه‌ها باشد، هر چند كه اين دانشگاه با پشتوانه جهاددانشگاهي از جايگاه بسيار ويژه‌اي در بين ساير دانشگاه‌ها برخوردار است چرا كه يكي از مهمترين راهبردهاي جهاددانشگاهي، آموزش توام با پژوهش، تجاري‌سازي و توليد ثروت است.

 

برزگري در پايان يادآور شد: دانشگاه علم و هنر در حال حاضر با بيش از شش هزار و 500 دانشجو  در 78 كد رشته در مقاطع مختلف تحصيلي در قالب سه دانشكده هنر و معماري، علوم و مهندسي، و علوم انساني فعاليت دارد و بيش از 100 عضو هيات علمي تمام وقت و 600 استاد مدعو با اين دانشگاه همكاري دارند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا