محمد عیدالله زاده

 یزدفردا "چند وقتی است کاربران ایرانی نیز با امکان جدید «ربات‌ها» در پیام‌رسان تلگرام آشنا شده‌اند. و شروع این آشنایی با ابهامات و شایعاتی مبنی بر هکر بودن ربات ها همراه بود. در این مطلب سعی شده واقعیت ربات ها و کاربرد آنها در دنیای امروز تکنولوژی به طور مختصر توضیح داده شود.

احتمالا اسم ربات ها  در شبکه های اجتماعی به گوش شما خورده است و به احتمال زیاد تصور میکنید ربات ها ابزاری برای هک کردن گوشی شما هستند ولی آیا این تصور درستی است؟

ربات چیست؟

ربات تلگرام، مانند یک فرد حقیقی در تلگرام است که به جای انسان، یک نرم‌افزار پشت آن نشسته و بر مبنای پیام‌هایی که به او ارسال می‌کنید، پاسخ‌هایی را به صورت خودکار می‌دهد. تنها اطلاعات لازم برای شناسایی و ارتباط با یک ربات تلگرام نام کاربری آن است که همواره با کاراکتر @ آغاز شده و با عبارت bot تمام میشود.

یکی از شایعاتی که در مورد ربات های تلگرام گفته میشود آن است که به اطلاعات شخصی شما دسترسی دارند و ممکن است برای جاسوسی از شما بکار گرفته شوند، اما با یک تحقیق ساده متوجه خواهید شد که امکان هک کردن کاربران از طریق ربات وجود ندارد. ربات تلگرام میتواند به عنوان عضو گروه، مدیر کانال و یا یک مخاطب مستقیم مورد استفاده قرار گیرد.ربات ها تا زمانیکه شما خودتان مستقیما به آنها پیام ارسال نکنید قادر نخواهند بود به شما پیام ارسال کنند و یا به شما خدماتی را ارائه نمایند، با این تفاسیر هیچ گونه دسترسی به اطلاعات گوشی، مکالمات شما با دیگران و یا هر نوع اطلاعات دیگری برای ربات ها وجود ندارد. در نتیجه فرضیه هک کاربران بوسیله ربات تلگرام از پایه اشتباه است.

ربات‌ها کاربردهای مختلفی دارند و این شما هستید که کارایی آن را طرح ریزی می­کنید. دریافت نرخ ارز، اطلاعات هواشناسی، اخبار روز، تفریح و سرگرمی، ربات نظرسنجی و یا رباتی که اطلاعات بورس و دلار و پیشخوان روزنامه‌ها را به کاربران ارائه می‌دهد، هرکدام نمونه های موفقی از کاربرد ربات تلگرام هستند.

با توجه به قدرت و توسعه پذیری ربات ها و اینکه شرکت های تولید کننده نرم افزارهای پیام رسان نظیر تلگرام و واتس آپ و... دست برنامه نویسان را برای طراحی ربات ها باز گذاشته است، شرکت مهندسی آراد سیستم ایساتیس یکی از شرکت های جوان و فعال استان یزد در زمینه برنامه نویسی و طراحی وب، پس از 2 سال تحقیق و توسعه در زمینه طراحی ربات نرم افزار های پیام رسان، موفق به تولید نرم افزاری قدرتمند جهت تولید ربات های هوشمند در تلگرام شده است.این رباتها که تحت عنوان سامانه هوشمند معرفی می­گردند به وسیله نرم افزار تولید شده این شرکت به سادگی و بدون نیاز به دانش برنامه نویسی قابل پیاده سازی می باشند. ساختار این سامانه به گونه ای طراحی شده که علاوه بر ارائه خدماتی نظیر وب سایت در بستر پیام رسان هایی همچون تلگرام، امکان پیاده سازی درخواستهای سفارشی کاربران را دارد.

در واقع توسعه پذیری از ویژگیهای بارز این سامانه است که باعث قدرتمند و منحصر به فرد شدن این رباتها در مقایسه با سایر نمونه ها شده است.در پایان بهتر است بدانید که ساخت و راه اندازی رباتها فقط منحصر به تلگرام نیست و دیگر شبکه های اجتماعی پیام رسان نیز امکان ساخت رباتها را به نرم افزارهای خود افزوده اند و این بدین معنی است که ربات ها به علت سهولت و در دسترس بودن در کنار بقیه ابزارها دارای جایگاه ویژه­ای در میان کاربران در سراسر دنیا  بوده و روز به روز افراد بیشتری از خدمات آنها بهره­مند می­شوند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا