رصدخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت پس از چهار ماه استفاده آزمایشی، صبح امروز با حضور دکتر حمید میرزاده، آیت الله ناصری امام جمعه و مهندس میر‌محمدی استاندار یزد، دکتر معصومه طباطبایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد و نمایندگان استان یزد در مجلس رسما افتتاح شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پس از ورود به استان یزد به همراه امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان و استاندار یزد و نیز رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد وارد شهرستان تفت و واحد تفت شد. فرماندار تفت نیز به استقبال رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رفت.

میرزاده با حضور برمزار شهدای گمنام این واحد نام و خاطره آنها را گرامی داشت و به مقام شامخ آنها ادای احترام کرد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بازدید از واحد تفت، رصدخانه این واحد که از حدود 4 ماه پیش به صورت آزمایشی فعالیت می‌کند را به بهره‌برداری رساند.

رصدخانه واحد تفت دارای زیربنایی به وسعت ۵۰۰ متر در یک طبقه است که در قسمت فوقانی آن گنبدی متحرک با قطر ۷ متر نصب شده که محل استقرار تلکسوپ اصلی رصدخانه است. تلسکوپ اصلی رصدخانه از نوع تمام اتوماتیک دابسونی بوده و قطر آینه‌ای برابر با ۲۵ اینچ دارد. از دیگر تجهیزات این رصدخانه می‌توان به تلسکوپ ۱۰ اینچی دابسونی اسکای وایچر با بزرگنمایی ۴۸ تا ۱۲۰ برابر و ۲ دوربین دو چشمی ۸۰،۲۰ و ۷۰،۷۰ با سه پایه و لیزر سبز برای آموزش اجرام و صور فلکی اشاره کرد. در مجاورت این رصدخانه کتابخانه تخصصی نجوم و هوافضا نیز تاسیس شده که این کتابخانه دارای چندین هزار کتاب تخصصی نشریات و مجلات در زمینه علم نجوم است که توسط «حبیب مهرنیا» به این واحد هدیه شده است. همچنین یک مجموعه رفاهی تفریحی با ظرفیت ۲۰۰ نفر شامل خوابگاه رستوران زمین ورزشی سالن سخنرانی و... در مجاورت این رصدخانه واحد تفت احداث شده است.

محمدرضا جواهری، رئیس واحد تفت در توضیحات کوتاهی با قدردانی از مهرنیا برای اهدای 3000 جلد کتاب تخصصی به کتابخانه این واحد از دکتر میرزاده نیز برای توسعه تحصیلات تکمیلی سپاسگزاری کرد و گفت: «اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان زیربنای اقتصاد مقاومتی نیازمند نیروی متخصص با تحصیلات تکمیلی است.»

رئیس واحد تفت، گزارشی از چگونگی تاسیس واحد، فعالیت های انجام شده در زمینه های آموزشی و پژوهشی و عمرانی را بیان کرد و با توجه به علت احداث رصدخانه در واحد تفت گفت: «هدف اصلی از ساخت این مجموعه کمک به گسترش علم نجوم و دستآوردهای آن و به ویژه طرح جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در فعالیت های نجومی و جذب گردشگر علمی در کشور است، چراکه یکی از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی درآمدزایی و کاهش اتکا به شهریه دانشجو است.

جواهری به حمایت دکتر میرزاده از توسعه تحصیلات تکمیلی اشاره و اظهار کرد: «خوشبختانه با نگاه و باور رئیس دانشگاه، تحصیلات تکمیلی در سطح دانشگاه های آزاد اسلامی کشور در چند سال اخیر توسعه بسیار خوبی یافته و یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی نیاز به وجود نیروهای کارآمد که دارای تحصیلات و مراتب علمی بالا هستند، است.»

وی با توجه به موفقیت شرکت دانش بنیان «پیشگامان توسعه علم» وابسته به این دانشگاه در سه سال اخیر که منجر به دریافت لوح برتر از جشنواره فرهیختگان کشور شده است، ادامه داد: «یکی از دلایل موفقیت این شرکت، حضور افراد تحصیل کرده به ویژه با تحصیلات در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بوده که مدارج علمی بالا و توانمندی آنان نقش بسیار موثری در موفقیت این شرکت داشته است.»

بازدید از شرکت دانش بنیان (پیشگامان توسعه علم) و تولیدات این شرکت بخش دیگری از این مراسم بود که در آن محصولات شرکت از جمله دستگاههای ساخت lsf ( سازه های فولادی سرد نورد شده ) و تولیدات ملات خشک مورد بازدید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و همراهان قرار گرفت و کارشناسان شرکت توضیحات لازم در ارتباط با فعالیت و تولیدات این شرکت ارائه کردند.

در قسمت پایانی دکتر میرزاده و مسئولان همراه از کارگاه و آزمایشگاه مرکز لرزه نگاری و تست زلزله و دستگاههای موجود در آنجا بازدید کرده و با انواع فعالیت های موجود در این آزمایشگاه و تست های صورت گرفته آشنا شدند.

این مرکز تست زلزله دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت با برخورداری از دستگاههای مدرن و تجهیزات پیشرفته از معدود مراکز تست زلزله دانشگاههای کشور است که همواره مورد استفاده دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های آزاد اسلامی و دولتی برای انجام تحقیقات و پژوهشهای مورد نظر قرار می گیرد.

دکتر میرزاده در حاشیه این مراسم در گفت‌و‌گویی با توجه به فعالیتهای انجام شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت، هدف دانشگاه آزاد اسلامی را کمک به توسعه و گسترش علم و دانش و فن آوری در سطح جامعه عنوان و اظهار کرد: «با فعالیت های بسیار خوب و ارزشمندی که در واحد تفت و با مدیریت رئیس واحد انجام شده می توان این دانشگاه را از جمله موفق ترین دانشگاههای استان یزد و حتی کشور بیان کرد که فعالیت های ویژه ای را در سطح دانشگاهها کشور دنبال می‌کند و در انجام این گونه فعالیتها بسیار موفق بوده است و شایسته است دانشگاهها آزاد اسلامی با برنامه ریزی و سیاست گذاری اهداف خاصی را در جهت توسعه علمی و فناوری کشور دنبال کنند.»

در این سفر دکتر مرتضی احسانی معاون اداری و مالی، دکتر فرهاد حسین زاده لطفی معاون آموزشی، حجت‌الاسلام علی عسکری معاون پارلمانی، مهندس محسن هاشمی معاون عمرانی، دکتر مجتبی علوی فاضل سخنگوی دانشگاه و دکتر فرید ذاکر مشاور اجرایی رئیس دانشگاه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی را همراهی می‌کنند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا