گردشگري فرهنگي نقش عمده و موثري در پيشرفت اهداف اقتصادي کشور بر عهده دارد.

به گزارش روابط عمومي، امورفرهنگي و اجتماعي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد محمدمهدي شرافت عنوان کرد: گردشگري فرهنگي در توسعه پايدار کشور نقش موثري دارد و با ارائه تصويري روشن از نقش گردشگري فرهنگي در توسعه اقتصادي و اجتماعي جوامع مي توان راهکارهاي پيش روي اين بخش را شناسايي و مطابق با فرهنگ بومي به کار برد.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد با بيان اينکه برنامه ريزي دقيق در زمينه گردشگري فرهنگي در کشور راهکاري مناسب در جذب گردشگران و معرفي فرهنگ و زندگي اقوام ايران است تصريح کرد: گردشگري فرهنگي نقش عمده و موثري در پيشرفت اهداف اقتصادي کشور نيز بر عهده دارد.

وي با اشاره به اينکه گردشگري فرهنگي در رديف اولين فرصت هاي توسعه در ايران است که در يک تعامل بين المللي مي تواند به پايداري دست يابد افزود: مهمترين ابزار اين توسعه ايجاد ارتباطات اجتماعي با ديگر فرهنگ ها و شناساندن دقيق و علمي فرهنگ و تمدن ايراني به ملل ديگر از راه معرفي آداب، رسوم، اعتقادات، آثار تاريخي و ... به جهانيان است.

اين مقام مسئول اظهار داشت: توسعه صنعت توريسم از مهمترين عناصر مورد توجه در سياست گذاري هاي کشورها است و اين توسعه مستلزم مهيا شدن محيطي مناسب براي رشد است که در گرو ايجاد گردشگري فرهنگي است.

شرافت يادآور شد: فرهنگ هر جامعه بستر مناسبي براي رشد و تکامل گردشگري است و «آموزش» تاثير گذارترين و مهمترين ابزار فرهنگ و رکن اساسي در توسعه پايدار گردشگري است و مي تواند آسان ترين شيوه دسترسي به اطلاعات مورد نياز جهت ارتباط برقرار کردن و انس بين المللي باشد.

به گفته مديرکل ميراث فرهنگي يزد براي رسيدن به تعامل گردشگري فرهنگي و توسعه پايدار بايد همه اقشار يک جامعه با برنامه ريزي مبتني بر اصول اساسي تلاش کنند تا اين امر به يک فرهنگ عمومي تبديل شود و اين تلاش ها صرفاً به عهده صاحب نظران و فرهيختگان يک جامعه نيست، چرا که ارتقاي سطح گردشگري در اختيار يک بخش يا صنعت و يا قشر خاص نيست و مربوط به تمام زمان ها و مکان ها است.

وي ادامه داد: گردشگري در بخش اقتصاد، شامل خدماتي است که تاثير زيادي بر فعاليت هاي اقتصادي و اجتماعي دارد و شناخت اين ارتباطات کمک بسيار زيادي به تعامل بين توسعه پايدار و گردشگري فرهنگي مي کند و از آن جمله مي توان به ساخت هتل هاي چند ستاره، راه اندازي اقامتگاه هاي بوم گردي و ايجاد تسهيلات مناسب براي رفاه و آسايش گردشگران اشاره نمود.

اين مقام مسئول خاطر نشان کرد: نوآوري و خلاقيت در گردشگري فرهنگي نقش کليدي دارد و اين امر زماني محقق مي شود که از انواع تخصص ها و آموزش ها در اين خصوص استفاده شود تا يک گردشگر از سفر خود نهايت لذت و رضايت را داشته باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا