استاندار يزد روز چهارشنبه 28 مهرماه در نشست ستاد ساماندهي امور جوانان استان گفت: استان يزد از نظر آسيب هاي اجتماعي نسبت به كشور در وضعيت مطلوبي است اما نبايد آسيب هايي مانند طلاق را انكار كرد زيرا استان با اين پديده مواجه است و بايد با اين آسيب اجتماعي مبارزه كرد.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومي استانداري يزد، نشست ستاد ساماندهي امور جوانان استان با هدف گزارش فعاليتهاي حوزۀ ازدواج و شرح كمّي و كيفي وضعيت طلاق و ازدواج در استان، با حضور استاندار يزد، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار، مديركل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري، مديركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري، جمعي از فرمانداران و مديران استان و اعضاي اين ستاد در سالن زنده ياد حميديا استانداري برگزار شد.
 استاندار يزد در اين جلسه با بيان اينكه ما نبايد از واقعيت ها فرار كنيم، بيان كرد: آمار طلاق در كشور بالا رفته است و در يزد هم هرچند وضعيت مطلوبي در مقايسه با ساير استان ها داريم، اما با روند افزايشي نرخ طلاق مواجه بوده ايم.
«سيدمحمد ميرمحمدي» افزود: طلاق دلايل مختلفي دارد كه بايد روي آنها كار شود و براي اين هدف نمي توان با پاك كردن مسئله پيش رفت بلكه بايد با ريشه هاي آن مبارزه كرد.
ميرمحمدي با تأكيد به پيشگيري از آسيب هايي مانند طلاق، استفاده از ظرفيت روحانيان، دانشگاهيان، دستگاه ها، افراد با نفوذ و رهبران فكري و مردمي را يكي از راهكارهاي مقابله با اين آسيب اجتماعي دانست و بر ترويج محبّت، نوع دوستي، اُنس، گذشت، ايثار و ديگر مهارت هاي فردي و اجتماعي در جامعه تأكيد كرد.
استاندار يزد ادامه داد: در جامعۀ ما بيشتر مباحثي كه دنبال مي شود القايي است و نياز است گاهي مسير و روش كار را تغيير داد كه در اين باره آموزش و پرورش به دليل ارتباط مستقيم با نوجوانان، جوانان و  نسل آينده نقش تأثيرگذاري دارد.


وضعيت استان در نرخ طلاق و ازدواج


نمايندۀ اداره كل ثبت احوال استان نيز در اين نشست به بيان گزارش آماري ازدواج و طلاق هاي استان پرداخت كه در اين گزارش مطرح شد:در شش ماه نخست امسال  پنج هزار و 148 ازدواج رخ داده كه اين آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد رشد داشته است و ميزان طلاق هاي استان نيز در شش ماه نخست امسال 920 مورد بوده كه نسبت به شش ماه نخست سال گذشته 38 درصد افزايش داشته است.
در گزارش ادارۀ ثبت احوال استان بيان شد: شهرستان خاتم در سال گذشته بيشترين ميزان ازدواج را داشته و شهرستان اشكذر نيز داراي كمترين نرخ ازدواج بوده است.
ميانگين سن ازدواج و طلاق نيز اين گونه عنوان شد: در سال گذشته ميانگين سن ازدواج براي مردان 27.5 سال و براي زنان 22.6 سال بوده و سن طلاق براي مردان و زنان نيز به ترتيب 35و 30 سال بوده است.
در مجموع در اين گزارش بيان شد كه استان يزد از نظر وضع تجرد قطعي، نرخ طلاق و آمار افراد بدون همسر و هرگز ازدواج نكرده نسبت به ساير استان ها وضع مطلوبي دارد و جايگاه آن از نظر نرخ ازدواج بيست و دوم كشوري و از نظر تعداد طلاق هاي ثبت شده بيست و هشتم كشوري است.
گفتني است در اين نشست گزارش اقدامات دستگاه هاي اجرايي استان از سوي معاون اداره كل ورزش و جوانان بيان شد؛ دبير مؤسسۀ شبكۀ فعالان ازدواج به عنوان تشكل اجتماعي برتر در حوزۀ ازدواج گزارش فعاليت هاي خود را بيان كرد و در پايان نيز از دستگاه ها و فرمانداري هاي برتر در حوزۀ ازدواج تجليل شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا