معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده در آيين اختتاميۀ همايش ملي تحولات جمعيت، نيروي انساني و اشتغال به راهكارهاي دولت تدبيرواميد براي رشد شاخص اقتصادي زنان اشاره و از اين ميان ايجاد بازار كار غير رسمي براي بانوان را تلاش دولت يازدهم در اين حوزه بيان كرد.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومي استانداري يزد، عصر پنج شنبه ششم آبان ماه آيين اختتاميۀ هشتمين همايش ملي تحولات جمعيت، نيروي انساني و اشتغال با حضور معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده و هيئت همراه، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار، مديركل دفتر امور بانوان و خانوادۀ استانداري و جمعي از مديران، استادان دانشگاهي و دانشجويان در تالار دانشگاه يزد برگزار شد.
معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده در اين همايش به چالش ها و راهكارهايي كه معاونت زنان و خانواده از آغاز دولت تدبيرواميد در حوزه بانوان بررسي كرده اشاره كرد و گفت: لازم است وضعيتي كه از آن به پنجرۀ جمعيتي ياد مي شود به پنجرۀ فرصت تبديل شود و براي تحقق اين هدف بايد وضعيت اشتغال، مساعد و وضع سرمايه گذاري مطلوب شود كه اگر چنين نشود فرصت ها به تهديد تبديل مي شود.
«شهيندخت مولاوردي» رتبۀ ايران از نظر شكاف جنسيتي را 139 از ميان 144 كشور بيان كرد و افزود: شكاف جنسيتي در كشورهاي عربستان، يمن و چاد از كشور ما بيشتر بوده و ايران نيز جزو كشورهايي است كه داراي شكاف ملموس جنسيتي است.
وي ادامه داد: در دو سال گذشته در 65 كشور 94 مورد اصلاحي براي ايجاد فرصت هاي برابر اقتصادي براي زنان در قانون ايجاد شده است.
به گفتۀ معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده، اكنون اشتغال زنان از موضوعات كم اهميت به سمت موضوعات حائز اهميت تغيير ماهيت داده و اين در حالي است كه بر اساس داده هاي رسمي آمارگيري، زنان ايران براي مشاركت اقتصادي با شرايط خاصي روبه رو بوده اند.
ملاوردي گفت: امور زنان و خانواده با علم به اين وضعيت به اين نتيجه رسيده است كه به گزارش هاي سياستي براي برنامه ريزي به ويژه در چهار حوزۀ زنان مزدكار و حقوق بگير، زنان در بازاركار غير رسمي، زنان كارگر و كارهاي شكننده و نقش مراكز كاريابي غيردولتي در اشتغال زنان نيازمند است.
وي دليل توجه به بازاركار غير رسمي را مشكل استخدام زنان در بازار كار رسمي و بخش دولتي بيان كرد و بازار كار غير رسمي را كمك كنندۀ افزايش رشد اشتغال زنان و پيشبرد برنامۀ ششم توسعه دانست.
معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده افزود: بررسي كار پاره وقت براي زنان همراه با برخورداري آنان از حقوق بيمه اي و توزيع عادلانۀ فرصت هاي شغلي بين زنان از پيشنهادهايي است كه معاونت زنان و خانوادۀ رياست جمهور در خصوص بازار كار غير رسمي براي زنان سياست گذاري كرده است.
مولاوردي دربارۀ زنان كارگر و كارهاي شكننده گفت: بررسي ها حاكي از بي توجهي به زنان كارگر است و تفكيك زنان كارگر شهري و روستايي نيز حاكي از جدّي بودن اين مسئله است كه در اين باره سياست صندوق بيمۀ كشاورزان و عشاير و ايجاد كارگاه هاي كوچك اعمال شده است كه هنوز تا وضع مطلوب و تحقق نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي و ايجاد صندوق بيمه براي زنان فاصله دارد.
وي در خصوص سياست زنان در بازار كار غير رسمي كه از محورهاي همايش ملي انجمن جمعيت شناسي نيز بوده است، يادآور شد: بسترسازي براي حركت متعادل زنان در اين بخش وظيفه دولت مي باشد كه معاونت زنان و خانواده نيز در اين باره در تلاش است.
معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده ايجاد مراكز كاريابي غيردولتي مؤثر در اشتغال زنان كه با ايجاد انگيزه و تشويق كارآفرينان و نيز تسهيل صدور مجوز براي زنان ممكن مي شود را از ديگر سياست ها و برنامه هاي دولت يازدهم در حوزۀ بانوان بيان كرد و در پايان سخنان خود با تأكيد بر سند اجرايي زنان و خانواده، از دانش پژوهاني كه با پژوهش هاي خود ياري گر دولت در برنامه ريزي و سياست گذاري حوزۀ زنان و خانواده بوده اند سپاسگزاري كرد.
گفتني است هجدهمين همايش ملي تحولات جمعيت، نيروي انساني و اشتغال پنجم و ششم آبان ماه در دانشگاه يزد برگزار شد كه از ميان 200 مقاله، 26 مقاله به صورت شفاهي و 61 مقاله به صورت پوستر پذيرفته كه در پايان اين همايش از مقالات برتر با اهداي لوح تقدير و هدايايي تجليل شد.
همچنين معاونت رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، استانداري يزد، انجمن جمعيت شناسي ايران، مركز آمار ايران، مؤسسه مطالعات جمعيتي و دانشگاه يزد از برگزار كنندگان اين همايش بودند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا