امید حسین مرشدی

   یزدیها از گذشته دور تا به امروز؛همواره در تاریخ به سختکوشی شهره اند این را پیشتر غیر یزدیها گفته اند و این خصیصه به گوش آن سوی مرزها هم رسیده است.

حقیقت تلخ را باید پذیرفت و به جای پاک کردن صورت مسئله به دنبال چراجویی بود. عقل سالم در بدن سالم است، یزد دیار سختکوشان است ،اما دیار دیابتیها هم، واز عوامل اصلی آن فقر حرکتی وچاقی است. آمار مختص امروز و دیروز نیست و تنها محدود به یزد ماهم نیست ولی یزد جزو کم تحرک هاست.
بله باید خواسته یا ناخواسته پذیرفت.!که حالا برخی از مقامات عالی اجرایی استان را گله مند کند.با یک جستجوی ساده کسب این آمار امکان پذیر است و منبع آن مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
آمارها گویای این مدعاست 40 درصد ایرانیان 15 تا 64 سال تحرک کافی را ندارند این در برخی استانها مثل فارس به 53.4 درصد می رسد و در استان کهکلیویه وبویر احمد رقم 20.4 درصد رانشان می دهد و در استان ما قریب 50درصد است.

در پایان باید گفت: تحرک بدنی و ورزش تعریف علمی متفاوتی با کار روزمره دارد، ورزش یک پدیده اجتماعی هدفمند است که از طریق شرکت فرد در تمرینات ذهنی و جسمی برای کسب سلامتی وشادابی حاصل می شود و  کیفیت زندگی  را در تمامی زمینه های فردی واجتماعی بهبود می بخشد.

امید که مسولان بیش از گذشته به دنبال ایجاد جذابیت برای گرایش بیشتر مردم و سوق دادن آنها به سمت ورزش باشند و خود در این راه پیش قدم باشند که به عمل کار بر آید؛ به سخندانی نیست.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا