آلودگی هوای استان یزد از جمله مشکلات و معضلات اساسی و چندین ساله و تهدید جدی برای سلامت مردم است و بخش مهمی از آن نتیجه توسعه صنایع به خصوص صنایع آلاینده می باشد.

دشت یزد – اردکان و به عبارت دیگر حدفاصل مرکز استان تا شهرستان اردکان که اغلب صنایع در آن مستقر است؛ آلوده ترین نقطه این استان و به لحاظ زیست محیطی بحرانی به شمار می رود.

بر اساس پایش های تیمی که محیط زیست انجام  شده، بیشترین آلاینده های هوای یزد مربوط به کارخانجات کاشی و سرامیک، مجتمع های فولاد و کوره های آجرپزی می باشد که اغلب در محدوده یاد شده استقرار دارند.

گسترش صنایع در استان یزد که از سالها  قبل کلید خورده، خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته است و آلودگی هوا و به تبع آن شیوع انواع بیماری های ریوی، تنفسی و قلبی و عروقی و مرگ و میر های ناشی از آن از پیامدهای  این توسعه می باشد.

بر اساس اظهارات برخی مسئولان بهداشتی و درمانی، استان یزد در زمینه آلودگی‏‏های زیست محیطی اعم از آب، هوا و خاک از استان‎‎هایی است که ضعیف عمل کرده و ایجاد اغلب صنایع در مسیر اردکان تا مهریز به لحاظ سکونت اکثر جمعیت استان به ویژه شهر یزد در این محور، استان را در معرض تهدید جدی و بیماری‏‏های ناشی از آلودگی هوا قرار داده است.

از سویی گسترش صنایع در یزد، موجب مهاجرت بی رویه روستاییان به مرکز استان و از سوی دیگر مهاجرت افراد غیر بومی به یزد شده است و امروز با معضلات و آسیب های اجتماعی آن از جمله توسعه شهر نشینی، حاشیه نشینی و مسایل امنیتی آن دست به گریبانیم.

جدای از آن، صنایع به خصوص صنایع آلاینده نظیر فولاد، کاشی و سرامیک و کوره های آجرپزی بخش مهمی از آب استان را می بلعد و اگر واقع بینانه به آن نگاه کنیم می بینیم که تنها مزیت آن ایجاد اشتغال است؛ در حالیکه می توان این اشتغال را در صنایع پاک نیز ایجاد نمود.

بر اساس بررسی های انجام شده در سال 93، تعداد صنايع آلاينده اعلام شده در کشور بیش از سه هزار  صنعت بوده است که استان هاي اصفهان، تهران، يزد، خراسان رضوي و خوزستان به ترتيب بيشترين صنايع آلاينده داشته اند.

امروزه علی رغم تلاش مسئولین استان یزد برای کاهش آلودگی هوا و کنترل و نظارت بر واحدهای آلاینده،  باز شاهد توسعه برخی از این صنایع از جمله فولاد هستیم.

 هر روز شاهد استقرار و احداث واحدهای جدید فولاد در  نقطه بحرانی آلودگی هوای استان در  محدوده " شهرک صنعتی فولاد یزد " هستیم و با توجه به وزش بادهای شدید  شمال غرب – جنوب شرق استان، آینده زیست محیطی این استان را با خطر و چالش جدی زیست محیطی مواجه می کند.

آلودگی واحدهای صنعتی فولاد گاهی به حدی است که دود غلیظی همه جا را فرا می گیرد و بوی نامطبوع آن تنفس را برای انسان دشوار می سازد و این درحالیست که استان یزد با این همه پتانسیل صنعتی،  معدنی و سرمایه های اقتصادی، خود کمتر از مزایای آن بهره مند است و مردم آن تنها باید نظاره گر این آلودگی و تحمل مشکلات آن باشند.

به نظر می رسد سوق دادن سرمایه ها و ظرفیت های اقتصادی استان به سمت صنایع" پاک " گام اساسی برای کاهش آلودگی هوا باشد که مسئولین باید آن را در اولویت کاری خود در زمینه توسعه صنعت قرار دهند.

توسعه صنعت توریسم وگردشگری، توسعه کشاورزی بر مبنای کشت های گلخانه ای و آبیاری نوین، توسعه خدمات بهداشتی و درمانی، توسعه فناوری اطلاعات و فناوری های برتر، تولید برق با توجه به پتانسیل انرژی خورشیدی می تواند در این زمینه مورد توجه  قرار گیرد.

البته نبایدسهم وسایل نقیله و سایر واحدهای صنعتی و کوچک و بزرگ، برداشت های بی رویه معادن و حوادث و بلایای طبیعی مانند خشکسالی و طوفان و غیره  را در ایجاد آلودگی هوای استان یزد نادیده گرفت و با توجه به این امر  باید یک عزم جدی و همگانی برای کاهش آالودگی هوای یزد و  پاکیزگی هوا  صورت گیرد.

با اذعان نمود که اگر برای  کاهش آلودگی هوای یزد چاره اندیشی نشود؛ در آینده با بحران زیست محیطی در سطح وسیع تری مواجه خواهیم شد که جبران آن نیز امکان پذیر نخواهد بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا