عملیات شبکه جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب شهر میبد با حضور نماینده مردم تفت و میبد، معاونت هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري، مدیر عامل شرکت آبفا، فرماندار ميبد ، مدير و نمايندگان شركت سرمايه گذارو جمعی دیگر از مسئولان استاني آغاز شد

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان یزد دهقاني نماينده مردم تفت و ميبد با اشاره به اين كه اين پروژه يكي از بزرگ ترين قراردادهاي بيع متقابل از نظر حجم سرمايه در كشور محاسبه مي شود گفت :  اجراي اين پروژه يك ايستگاه مهم در امر توسعه و عمران شهر ميبد مي باشد .

دهقاني ضمن ابراز خرسندي از اجراي اين طرح در ميبد اظهارداشت : با اجراي اين پروژه شاهد تحولي بزرگ در زمينه ي اشتغال زايي در بين مردم خواهيم بود .

وي بيان كرد : با استفاده از پساب حاصله از اين طرح مي توان صنعت را گسترش داد كه اين بسيار حائز اهميت است .

وي تعامل مجموعه دستگاه ها براي رسيدن به يك هدف مشخص را بسيار با اهميت عنوان كرد و افزود : اگر طرح و برنامه ريزي درستي براي آينده نداشته باشيم با رشد نامتوازن در جامعه روبرو مي شويم و منابع مالي كه هزينه مي شود به هدف درست نمي رسد .

نماينده مردم تفت و ميبد در پايان داشتن مشاركت ،روحيه همدلي و اعتماد قوي بين مردم ميبد را يكي از عوامل توسعه اين شهر برشمرد .

فرماندار میبد اجراي اين طرح را فرصت مناسب  برای شهر ميبد برشمرد و گفت : در شرايطي كه با توجه به كمبود آب نمي توان در بخش کشاورزی فرآیندی تعریف كرد مي شود با استفاده مجدد آب ، صنعت را توسعه بخشيد .

فلاح اظهارداشت : با اجراي طرح جديد فاضلاب ، از آلودگي محيط و بوي ناشي از فاضلاب كاسته مي شود .

علی اسلامی مدیر عامل در این مراسم گفت : یکی از شاخص های اساسی توسعه یافتگی داشتن سیستم فاضلاب شهری است و  در شهرهای اروپا با توجه به وجود منابع آب كافي، سیستم های بسیار مدرن فاضلاب برای جلوگیری از آلودگی منابع آب اجرا کردند و از پسماند آن  در زمينه هاي مختلف استفاده می کنند.

اسلامي با اشاره به اين كه هنوز هم در برخي از مناطق دفع فاضلاب به صورت چاه هاي جذبي صورت مي گيرد اظهارداشت : در زمان هاي قديم مواد شيميايي در داخل فاضلاب وجود نداشته اما در حال حاضر يك سري سموم در فاضلاب وجود دارد كه باعث آلودگي شديد آب مي شود و بايد دفع فاضلاب اصولي جايگزين روش هاي غير اصولي و چاه هاي جذبي شود .

وي جمع آوري ، دفع و تصفيه فاضلاب  را ، از نظر بهداشتي يكي از ملزومات استان ها عنوان كرد و افزود : در استان ما وضعيت متفاوت تر است چرا كه گاهي به دليل نياز به يك الي دو ليتر آب ، يك صنعت در استان راه اندازي نمي شود و اين يكي از مشكلات اساسي استان محسوب مي شو د .

وي يكي از دلايل توسعه استان ها را توسعه صنعت دانست و گفت : اگر در استان يزد توسعه صنعت البته صنايع كم آب خواه ، صورت نگيرد استان دچار آسيب جدي مي شود .

مدير عامل شركت آبفا اجراي شبکه جمع آوری و تصفیه خانه  فاضلاب شهر میبد ، توسط سرمايه گذار بخش خصوصي را بسيار حائز اهميت دانست و اظهارداشت : اگر بخواهيم اين پروژه ي مهم را از طريق منابع دولتي اجرا كنيم حدود 50 سال زمان مي برد.

اسلامي يكي ديگر از از مزاياي اجراي اين طرح را اشتغال زايي در سطح استان نام برد و گفت : اولين شاخص در آسيب هاي اجتماعي مسائل اقتصادي است كه با ايجاد اشتغال مي شود اين آسيب ها را كاهش داد .

وي در ادامه خاطر نشان كرد :  عملیات اجرایی شبکه جمع آوری فاضلاب میبد  به طول 590 کیلومتر و  با هزینه ای بالغ بر دو هزار و 100 میلیارد ریال با سرمایه گذاری شرکت مهندسی توسعه پترو فرآیند کرخه در ازای تخصیص پساب فاضلاب تصفیه شده خروجی برای دوره 25 سال در قالب قرارداد بیع متقابل آغاز شد .

وي بيان كرد : اجرای تاسیسات فاضلاب در شهر میبد شامل یک مدول تصفیه خانه فاضلاب برای تحت پوشش قرار دادن جمعیت 120 هزار نفر،احداث دو باب ایستگاه  پمپاژ و 590 کیلومتر شبکه جمع اوری فاضلاب فرعی،اصلی،خط انتقال و نصب انشعابات می باشد .

وي افزود : این عملیات با استفاده از لوله های پلی اتیلن کاروگیت به قطرهای 200 الی 800 میلی متر اجرا و پیش بینی می شود در مدت 60 ماه به پایان برسد .

مدير شركت پتروفرآيند كرخه گفت : احداث تصفيه خانه و اجرا شبكه فاضلاب در ميبد ، شهرهاي بفروئيه،روستاي ركن آباد و مهرآباد را تحت پوشش قرار مي دهد .

شفيعي با اشاره به نقش سازنده اين پروژه در تحقق اقتصاد مقاومتي اظهارداشت : با اجراي اين عمليات ، آب حاصل از فاضلاب دوباره بازچرخاني مي شود و در بخش هاي مختلف از جمله صنعت مورد استفاده قرار مي گيرد كه اين در بحث كمبود آب بسيار حائز اهميت است .

وي با بيان اين كه اين پروژه در 5 سال در سه مرحله اجرا مي شود خاطرنشان كرد : در دو سال اول مقداري از شبكه كه قابل دسترس تر است را ه اندازي مي شود  و در پايان مرحله دوم از پساب تصفيه خانه براي صنعت استفاده مي شود و در پايان مرحله سوم تمام ظرفيت تصفيه خانه تكميل و آب به صنعت ارائه مي شود .

مدير شركت پتروفرآيند كرخه از اهداف اجراي اين طرح را جلوگيري از آلودگي آب هاي زيرزميني، بهبود كيفيت آب شرب،افزايش سطح سلامت جامعه و بهبود محيط زيست، ايجاد اشتغال مستقيم براي بيش از يك هزار و 700 نفر در مدت پنج سال اجراي پروژه،بهبود وضعيت معيشت، كاهش مهاجرت، تامين آب مورد نياز صنايع و افزايش صنعت، توسعه ي اقتصادي،اختصاص آب مصرفي فعلي صنايع براي آب شرب ،ارتقاي سطح سلامت ، افزايش نشاط و ... عنوان كرد  .

 

 

 

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا