یک روزنامه آلمانی در گزارشی، درباره عواقب نادیده‌گرفتن برجام از سوی ترامپ هشدار داده و گفته درصورتی که ترامپ برجام را برهم بزند، آمریکا منزوی خواهد شد.
 
به گزارش یزد فردا ، «روزنو» آورده است: روزنامه آلمانی «زوددویچه سایتونگ» با انتشار گزارشی تحلیلی، این پرسش را مطرح کرده است که در صورتی که ترامپ واقعاً قصد نایده‌گرفتن برجام را داشته باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟
 
این روزنامه می نویسد: «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواهان که به تازگی در انتخابات آمریکا پیروز شده است در جریان کارزار انتخاباتی توافق هسته‌ای را بدترین توافق تاریخ خواند. او گفت که این توافق ایران را تقویت خواهد کرد. واقعیت هم آن است که آمریکا به عنوان یکی از طرفین مهم توافق هسته‌ای این اختیار را دارد که توافق را کنار بگذارد. حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران اما ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا اظهار کرد که توافق هسته‌ای با تغییر رئیس‌جمهوری در آمریکا نمی‌تواند فسخ شود.
 
با این حال، یکی از وعده‌های ترامپ آن بوده که بر سر توافق هسته‌ای مذاکره دوباره‌ای صورت گیرد. دلیل اصلی آن است که او باور دارد که این توافق ایران را تقویت کرده و به نفع آن کشور است. روحانی به خوبی می‌داند در صورتی که آمریکا توافق هسته‌ای را نادیده بگیرد و آن را لغو کند، برجام در عمل خنثی خواهد شد و کارایی نخواهد داشت. در ایران تندروها و نهادهای خاص وابسته به آنان اکنون با لبخند به وضعیت می‌نگرند. آنان همانند تندروهای جمهوریخواه در کنگره آمریکا از توافق هسته‌ای انزجار دارند. در نتیجه باید گفت که انتخاب روحانی در معرض خطری جدی قرار گرفته است. علاوه بر روحانی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز اشاره کرده که فارغ از آنکه چه فردی رئیس‌جمهور آمریکا باشد، هر کسی در این مقام باید واقعیت‌ها را به رسمیت بشناسد. در اینجا به خوبی می‌توان پیچیدگی وضعیت توافق هسته‌ای به همراه وضعیت آشفته در خاورمیانه را یافت».
 
این روزنامه آلمانی اشاره می‌کند که از جنبه حقوقی، توافق هسته‌ای یک معاهده طبق تعریف حقوق بین‌الملل نیست بلکه صرفاً حمایت قطعنامه شورای امنیت را با خود دارد در نتیجه عقب‌نشینی یکجانبه آمریکا ممکن است به طور مستقیم تبعات منفی برای برجام نداشته باشد، با این حال، در آن صورت تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران به طور خودکار لغو نخواهند شد و در نتیجه به نظر نمی‌رسد که اروپایی‌ها نیز در آن شرایط بتوانند گام مثبتی بردارند. این موضوع کار را برای شرکت‌های اروپایی که خواستار کسب و کار و معامله با ایران هستند دشوار می‌کند.
 
 در مقابل آمریکا، وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار دارند که نقشی کلیدی در روند دستیابی به توافق هسته‌ای ایفا کردند. از سوی دیگر بعید به نظر می‌رسد در صورتی که ترامپ خواستار مذاکره دوباره بر سر توافق هسته‌ای شود، طرف ایرانی حاضر به این موضوع باشد هم چنین بعید به نظر می‌رسد که طرفین اروپایی، چینی و روسی نیز آمادگی‌ای برای این موضوع داشته باشند. اکنون شرکت‌های اروپایی از جمله توتال آماده قرارداد نهایی با ایران هستند. در نتیجه به نظر می‌رسد این ایران نخواهد بود که منزوی می‌شود بلکه آمریکای ترامپ باشد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا