در ادامه بیانیه نهضت تراکتور سواران شرق اصفهان که روز گذشته برای چندمین بار متوالی آب را به روی یزد بستند آمده است ، یزد فردا از همه کسانی که در این زمینه آگاهی لازم را دارند دعوت می کند تا پاسخ مناسبی به این بیانیه بدهند

پاسخ نهضت تراکتور ها به معاون محترم استاندار یزد در خصوص اظهارات اخیر ایشان:

جناب مهندس حسینی عزیز
معاون محترم استاندار یزد
فرمودید ما را چه شده است که اینگونه اتفاقات در مورد لوله انتفال آب به یزد می افتد؟
انشاءالله منظورتون از ما همان جمع اصفهان و یزد هست نه فقط اصفهان تنها.
اگر مایلید بدانید ما را چه شده است به دقت مطالب زیر را بخوانید:
. مطابق نظر شورای محترم نگهبان تعرض به حقابه های مردم خلاف شرع و قانون اساسی است.
. برابر قوانین مدنی و توزیع عادلانه آب و دیگر قوانین مرتبط تعرض به حقابه ها جرم بوده و باید جبران شود.

. علیرغم همه اینها در سال 68 زمانیکه آقای مهندس زنگنه وزیر نیرو بود، ابلاغ مکتوب نمود وقتیکه تونل سوم کوهرنگ راه اندازی شد آب برای یزد منتقل شود ولی الان 17 سال است که آب برای یزد میرود اما تونل سوم افتتاح نشده.
. قرار بود آب برای شرب آنهم جبران کسری آن برای یزد برود. در کل استان یزد 940 هزار جمعیت زندگی می کنند.مطابق آنچه در پورتال شرکت آب و فاضلاب کشور قید شده، سرانه نیاز هر نفر در روز 150 لیتر میباشد تا بتواند نیازهایی از قبیل نوشیدن، آشپزخانه، ظرفشویی، رختشویی، حمام، دستشویی و حتی باغچه خود را تامین کند.با فرض اینکه هیچ آبی در استان یزد نیست و قرار باشد تمام نیاز شربشون رو از زاینده رود ببرن برای این جمعیت نیاز به 51 میلیون متر مکعب در سال میباشد ولی لوله موجود ظرفیت انتقال 98 میلیون متر مکعب آب در سال را دارد و آن استان مجوز انتقال 250 میلیون متر مکعب از آب بهشت آباد دریافت کرده است و پیگیر اجرای آن هست.250 میلیون متر مکعب برای تامین شرب کامل جمعیتی معادل 4.566.000 نفراست. تازه یزد دنبال این هست که از خلیج فارس هم آب ببرد؟؟؟!!
. مطابق نظر یونسکو اگر قرار است آبی منتقل شود ابتدا باید مطمئن شوند در مبدا مشکلی پیش نیاید.
. پساب فاضلاب این آب هم که قابل مهار کردن است و میتواند بخشی از نیاز های آن استان را تامین کند. از اول هم که در استان یزد آب وجود داشته و قرار بوده اگر کمبودی وجود دارد، از استان اصفهان ببرند.
.مسئولین محترم استان یزد هم به تلافی محبتی که کشاورزان اصفهان برای مساعدت انتقال آب به یزد کردند قویا پیگیری کردند و اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد را که قرار بود کامل برآی اصفهان باشد و از طریق تونل که منطقی ترین و ماندگارترین و کم هزینه ترین شیوه انتقال هست و تمام آن قرار بود متعلق به اصفهان باشد را با مشکل مواجه کرده و متوقف نمودند و بیش از 65% آنرا برای یزد و کرمان تخصيص گرفتند.
...... حال ما را چه شده است ؟ در استان کویری یزد چه خبر است که جنون وار مظلوم نمایی می کنند و همان لابی فولاد و کارخانه داری که اصفهان را به خاک سیاه امروزی نشاند اینبار یزد را نشانه رفته و صنایع آب بر زیاد را در کم آب ترین نقطه کشور میبرد و تاوان آن را باید کشاورزان و مردم اصفهان و یزد و خوزستان بدهند؟ ؟؟!!!
.به مردم و مسئولان استان یزد اعلام می کنم ، در حال حاضر کل آب رودخانه از 5 منبع ( رودخانه طبیعی و تونل های اول و دوم کوهرنگ و چشمه لنگان و خدنگستان) تامین می شود و مطابق اسناد تاریخی که شورای عالی آب در سیزدهمین جلسه خود بر آن صحه گذاشت دو منبع اول که معادل 74.2% کل آب هست متعلق به حقابه داران و محیط زیست است و برای بقیه که در پر آب ترین حالت زاینده رود معادل 384 میلیون متر مکعب در سال میشود وزارت نیرو 1291 میلیون متر مکعب فروش کرده و اگر مبنا اجرای ماده 158 قانون مدنی باشد که هیچ آبی نمیماند که برای یزد برود ولی اگر بخواهند مثل الان که قانون را نادیده می گیرند عمل کنند باید بین اعداد 384 سال های پر آب و 1291 فروخته شده و آورد واقعی که به عنوان مثال در سال آبی 94-95 حدود 300 میلیون بوده و 98 میلیون که یزد تخصیص گرفته پس از محاسبه شرب واقعی تناسبی بگیرند.
اگرچه کشاورزان ناراضی هستند
و اگر ناراضی باشند قطعا مردم و مسئولان دیندار دارالعباد یزد میدانند غسل و وضو و شرب و لقمه و نطفه حاصل از آب غصبی چه حکمی دارد.
تا دیرتر از این نشده فکری بکنند.
درد دل کشاورزان شرق اصفهان بود که روزی داوطلبانه همراهی کردند که آب برای کسری نیاز شرب واقعی مردم شریف یزد برود الان هم همان را رضایت دارند و بقیه را ناراضی هستند

 

 

 

پی نوشت : یزد فردا از همه کسانی که در این زمینه آگاهی لازم را دارند دعوت می کند تا پاسخ مناسبی به این بیانیه بدهند 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا