سیدعلیرضا گلزاری، کارشناس مبارزه با بیماری های دامی شبکه دامپزشکی شهرستان یزد گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری خطرناک دامی است که در صورت عدم کنترل می تواند باعث کاهش شدید تولیدات و نیز منجر به تلفات بالا و زیان های اقتصادی کلان می گردد.

سیدعلیرضا گلزاری، کارشناس مبارزه با بیماری های دامی شبکه دامپزشکی شهرستان یزد گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری خطرناک دامی است که در صورت عدم کنترل می تواند باعث کاهش شدید تولیدات و نیز منجر به تلفات بالا و زیان های اقتصادی کلان می گردد. به منظور پیشگیری از این بیماری مهلک بیش از 9000 راس دام سنگین در شهرستان یزد بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

وی تصریح کرد: تب برفکی یک بیماری ویروسی می باشد که معمولا خود را به صورت تب شدید و ایجاد تاول بر روی دهان و سم حیوان نشان داده و در صورت عدم رسیدگی، در نهایت موجب کاهش تولید و تلف شدن دام های جوان می شود. ویروس این بیماری مقاوم بوده و می تواند تا بیش از 40 روز در بیرون از بدن دام زنده بماند و باعث گسترش این بیماری خطرناک شود.

گلزاری در پایان ضمن ابراز خشنودی از همکاری دامداران با اکیپ های مایه کوبی اظهار داشت: همکاری مناسب دامداران با کارشناسان دامپزشکی در امر مایه کوبی و رعایت نکات بهداشتی - قرنطینه ای و مراقبت های پس از تلقیح واکسن می تواند نقش بسزایی در امر جلوگیری از شیوع این بیماری وکمک به ریشه کنی آن داشته باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا