حلول ماه ربیع الاول، ماه برکت و بخشش و رحمت را به همه مسلمین جهان و تمامی شیعیان علی ابن ابی طالب(ع) خاصه هم استانی های گرامی تبریک و تهنیت عرض می کنم.

در این ماه عزیز، روزها و شبهایی است که بزرگترین برکت ها و برترین زیبائی ها و عالی ترین بخشش ها در آن نازل شده است که در اینجا به چند مورد از آن اشاره ای می شود و مردم متدین را دعوت می نمائیم که به همین مناسبتها از اَعمال و دعاهای وارده غافل نشوند و روح خود را در زلال ناب این دعاها همواره شستشو دهند.
شب اول ماه ربیع الاول «لیله المبیت» است که نور فداکاری علی ابن ابی طالب(ع) در حفظ جان رسول الله(ص) در زمانی که مشرکان مکه قصد جان آن بزرگوار را داشتند نمایان می گردد و بنابر قولی آیه شریفه «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ» (بعضی از مردم جان خود را در برابر خشنودی خدا می فروشند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است – بقره 207) در همین مورد نازل شده است. در این روز، روزه گرفتن به شکرانه سلامتی پیامبر عظیم الشان اسلام و نیز زیارت پیامبر گرامی و مولا علی علیه السلام وارد شده است.
روز دهم این ماه، ازدواج با برکت پیامبرگرامی اسلام با حضرت خدیجه(س) است و برکاتی از آن حاصل شده است که بزرگترین آن وجود ذیجود بانوی بزرگ دو عالم جدة سادات فاطمه زهرا(س) می باشد. روزه در این روز مستحب شمرده شده است.
شب هفدهم ماه ربیع طبق روایات مشهور شیعه، شب ولادت حضرت خاتم الانبیاء(ص) عقل کل و هادی سبل ختمی مرتبت محمد بن عبدالله(ص) و شب بسیار مبارکی است. غسل، روزه داشتن، صدقه دادن، زیارت حضرت رسول(ص) از دور و نزدیک، زیارت امیرالمومنین(ع)، زیارت جامعه کبیره و برپایی مجالس جشن و سرور و سخنرانی در منقبت آن حضرت از اعمالی است که در این شب و روز هفدهم بسیار تأکید شده است.
روز هفدهم، روزیست که همه مردم مخصوصاً قشر جوان ما باید با سیره نبی مکرم اسلام آشنا شوند و راه و رسم زندگی را از آن بزرگوار بیاموزند و فاصله زندگی خود را با زندگی آن حضرت کم و کمتر نمایند باشد که همه ما با پیروی از آن حضرت فلاح و رستگاری را در دو سرا بدست آوریم.
روز هشتم این ماه طبق روایتی شهادت امام حسن عسکری(ع) در سال 206 هجری است. شهادت این امام همام هموراه غم و اندوه را بر جانمان می ریزد و خاطره غربت و مظلومیت ائمه علیهم السلام را در اذهان زنده می کند که بجاست در سوگ سالگرد آن اسوه صبر و استقامت مجالسی درخور و شایسته برگزار شود و در مناقب و شخصیت ایشان سخنها گفته شود و نیز آغاز امامت قطب عالم امکان امام عصر والزمان حضرت ولی عصر ارواحنا فدا را داریم که دعا می کنیم خداوند وجود آن شریف را در پناه خود حفظ فرماید و زمینه ظهورش را عاجلاً فراهم نماید.
و اما در دو ماه گذشته که ماه محرم و صفر بود، ایام حزن انگیزی را پشت سر گذاشتیم و مردم ما غربت آل الله و مظلومیت امام سوم شیعیان را با عزاداری و سینه زنی شایسته پاس داشتند که در اینجا جا دارد از عموم مردم استان که با برگزاری مجالس سوگواری و گرامیداشت نهضت اباعبدالله الحسین(ع) به آن مولا و سرور عرض ارادت نمودند تشکر و قدردانی نمایم.
همچنین از کلیه مداحان، نوحه خوانان، شعرای آیینی، هیئات مذهبی و جوانان و سینه زنان که بحمدالله نوحه های فاخر و اثرگزاری را آفریدند که در ایران اسلامی می تواند الگوی مناسب عزاداری قرار بگیرد و یزد را به درستی حسینیه ایران معرفی نماید.
و از روحانیون بزرگوار و اهل منبر خاصه ائمه محترم جمعه استان که در این ایام در زنده نگه داشتن و افروختن چراغ عاشورایی همّت کامل مبذول داشتند.
و از خیرین و بانیان محترم که برگزاری مجالس عزاداری را تداوم می بخشند و برای عزاداران سفره اطعام می گسترانند و احداث تکایا، حسینیه ها و مساجد را می پذیرند.
و از کلیه ارگانها، ادارات و نهادها، از دستگاه امنیتی و نیروهای نظامی و انتظامی گرفته تا صدا و سیما که بخوبی مراسم عاشورائی را پوشش کامل دادند. شهرداری ها، صنوف مختلف، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر ادارات مربوطه از همگی تشکر و قدردانی و سپاسگزاری می نمایم و اجر و مزد همگی را از خداوند متعال مسئلت دارم.



«سايه مقام معظم رهبري مستدام باد»

ومن الله التوفیق
محمد رضا ناصری
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه يزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا