علی اصغر باقری

 وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ

و هر چه در توان داريد از نيرو و اسبهاى آماده بسيج كنيد تا با اين [تداركات] دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] ديگرى را جز ايشان كه شما نمى ‏شناسيدشان و خدا آنان را مى ‏شناسد بترسانيد و هر چيزى در راه خدا خرج كنيد پاداشش به خود شما بازگردانيده مى ‏شود و بر شما ستم نخواهد رفت (انفال ۶۰)

 « امام خامنه ای: ملت ایران باید خود را قوی کند »

 متن فوق ترجمه آیه شریفه 60 سوره انفال می باشد که خداوند متعال خطاب به مسلمانان فرموده و این ما هستیم که در این دنیایی که می خواهیم مزرعه آخرتمان باشد باید در این زمینه نیز توشه ای مناسب برداشت نماییم. برداشتی که هم به درد دنیایمان می خورد و هم آخرت و غفلت از آن موجب خسران هر دو سراست. اگر چه ترجمه آیه شریفه تا اندازه ای روشن کننده وظیفه و تکلیف هاست، اما ابعاد گسترده ای در واژه نیرو وجود دارد که در تأکید آیه شریفه به سواره نظام به آن اشاره شده؛ مفسران قوه را مشتمل بر قوای نظامی ، اقتصادی علمی ، سیاسی و ایمانی و اعتقادی می دانند که به هم پیوسته و مکمل یگدیگرند و هر کدام مباحث مفصل خود را دارد. پیامبر اعظم اسلام (ص) درباره قوه فرمودند: تا آنجا که توان دارید آماده شوید و بدانید که نیرو به تیراندازی است ، نیرو به تیراندازی است ، نیرو به تیراندازی است. (پیامبر و آیین نبرد ص 497) تیراندازی آنروز کمان بود و تیراندازی امروز سلاحهای سبک و نیمه سنگین و سنگین و مافوق سنگین چون موشکهای دوربرد را در بر می گیرد. سواره نظام آنروز اسب بود و سواره نظام امروز انواع خودروها و زرهپوشهای نظامی، انواع هواپیماها و ناوهای دریایی و زیردریایی است. آمادگیهای دفاعی در کنار داشتن سلاحهای روز دنیا باعث می شود تا ترهبون محقق شده و دشمنان بیرونی و داخلی را به جای خود نشانده و از تعدّی بازدارد.

قوای نظامی: امروزه اگر ملتی بخواهد امنیّت پایدار ادامه دهد باید زنجیره ای از نیرو و تجهیزات نظامی پیشرفته را که حلقه های به هم پیوسته ای هستند را داشته باشد و حلقه مفقوده ای در میان آن نباشد و اگر هست با نیروی دیگری پر شود. ما در دوران دفاع مقدس حلقه های مفقوده زیادی داشتیم که حضور نیروهای بسیجی و مردمی و با شهادت طلبی افرادی چون شهید فهمیده ها جای خالی آن پر گردید و هنوز هم نیروی بسیجی و مردمی حرف اول را می زند اما این دلیلی نمی شود که به آمادگیهای دفاعی پیشرفته نپردازیم و حلقه ها را تکمیل نکنیم و یا سیاست بازهایی بخواهند حلقه هایی چون موشک که حاصل زحمات طاقت فرسای چندین و چند ساله نخبگانی از ملت است را در بحث مذاکره با دشمن خرج کنند آنچنان که هسته ای را به کمتر از ثمن بخس دادند و تأسیسات هسته ای اراک را با بتن پر کردند و حلقه اساسی در پیشرفت علمی در ابعاد مختلف را نابود کردند.

زیردریایی یکی از حلقه های مهم در توان دفاعی است و اگر چنین تجهیزاتی را نداشته و یا بصورت ناقص داشته باشیم، به دشمن چنین جرأتی می دهد که توسط ناوهایش در فاصله های چند هزار کیلومتر با سلاحهایی چون موشک کروز مراکز و شهرهای ما را مورد اثابت قرار دهد و حضور زیردریایی های ما در آبهای آزاد دنیا چون اقیانوس اطلس و هند باعث توقف چنین حملاتی می شود و چنین مأموریتی را زیردریایی اقیانوس پیمای اتمی می تواند انجام دهد که با حدود چند کیلوگرم سوخت اتمی 60 درصد، ماهها و بلکه چند سالی انرژی مورد نیاز خود را تأمین می کند که ما در یک قدمی دسترسی به این سوخت رسیده بودیم که با نابودی و اکسید نمودن حدود 500 کیلوگرم سوخت 20 درصد توسط دولت حسن روحانی و تعهد دادن به توقف فعالیت در این زمینه برای سالیان متمادی به عقب رانده شدیم.اگر زمانی ناوهای امریکایی بدون دغدغه از اقیانوس هند یا اطلس یا دریای مدیترانه موشکهای کروز به کشور ما شلیک کردند از هم اکنون بدانیم که با ضعیف کردن خود در بحث انرژی هسته ای این فرصت را به دشمن داده ایم.     

 قدرت سیاسی مستقل یکی از قدرتهای پایه و اساسی است که اگر مسلمانان بخواهند در برابر دشمنان اسلام تواناییهایی را به صحنه آورند باید در قالب یک نظام و حاکمیّت سیاسی مستقل باشد. وقوع انقلاب اسلامی ایران مقدمه ای برای تحقق این آیه شریفه بود و برکات آنرا همه شاهد و ناظر بوده و هستیم که چگونه استکبار جهانی از ایران اسلامی هراسان است و در کنارمان شاهدیم که قدرتهای سیاسی به ظاهر مسلمان و وابسته همچون وهابیّت کوردل چگونه در پنجه استکبار و دشمنان اسلام قرار دارند و توانائیهای نظامی را در جهت از بین بردن مسلمانان بکار می برند. استکبار به سرکردگی امریکا پس از سالها توطئه به این نتیجه رسیده که تنها راه مقابله با نظام اسلامی نفوذ و استحاله است تا از درون جمهوری اسلامی ایران را به سمت غرب متمایل و توانائیهای ایجاد شده را نابود کند که متأسفانه دشمن در سایه غفلت و بی بصیرتی و بی توجهی و عافیت طلبی و بی دینی و شهوت پرستی عده ای در این زمینه موفق بوده و نفوذ در سطح بالایی صورت گرفته چه از حیث نابودی ساختار جمعیّتی و تغییر سبک زندگی که از دولت موسوی و دولت سازندگی آغاز شد و با دست مسئولین غرب زده چراغ پر فروغ ملت ایران با سقوط بی سابقه جمعیّتی هر روز کم سوتر شده و می شود تا جایی که برژنسکی گفته دیگر نیازی به حمله نظامی به ایران نیست و تا چند سال دیگر کار تمام است. و چه از حیث نفوذ در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی که دولت یازدهم رکورد دار بی سابقه و باورنکردنی در امر نفوذ شده و اگر قاطبه ملت به خود نیایند و جلو بعضی از دولتمردان سرمست و خودخواه و قانون شکن و کذّاب را نگیرند چنان لگدی به دستاورهای انقلاب اسلامی بزنند که خرابیهایش قابل جبران نباشد و شاید به فرموده امام راحل صدها سال به عقب رانده شویم!! آنوقت ما می مانیم و کوله باری از گناهان سنگین مسئولینی که باید بدوش بکشیم چرا که ما باعث و بانی روی کار آمدن آنها شدیم چرا که در انتخاباتها یا دقت نکردیم که اصلح کیست و یا اهمیت ندادیم و یا عده ای شرکت نکردند و یا ارزشی برای آرای خود قائل نبودیم و یا بعضاً عده ای آرایشان را به ثمن بخس به این و آن دادند! ما می مانیم و آه و ناله و نفرین نسلهای آتی که هر روز و هر ساعت به آن کوله بار اضافه می گردد. 

 قدرت اقتصادی یکی دیگر از قدرتهایی است که مسلمانان وظیفه دارند در  برابر دشمنانشان ایجاد نمایند تا با این قدرت ما یحتاج امت اسلامی را تهیّه و هم تجهیزات پیشرفته نظامی را با تکیه به این قدرت مهیّا نمایند. چنان قدرتی که اگر سالها هم مورد تحریم اقتصادی دشمن واقع شدیم آسیبی به توانمندی های اقتصادی مان وارد نشود. دسترسی به این قدرت از راه اقتصاد مقاومتی امکان پذیر است که با تکیه بر توانمندیهای داخلی استوار بوده  و تلاش می نماید تا وابستگی ها را به بیرون کاهش دهد. در اقتصاد مقاومتی باید تلاش نمود که وابستگی ها به درآمدهای نفتی را هم کاهش داد چرا که تعیین قیمت و خرید نفت در دست دشمنان ماست. تأکید امام راحل از همان بدو پیروزی انقلاب و پس از آن از سوی مقام معظم رهبری بر روی چنین اقتصادی بوده و هست و شاکله قانون اساسی نیز مؤید همین مطلب است؛ اما متأسفانه مسئولینی که هر از چند گاهی به مسندهای اجرایی می رسند گوش شنوایی برای ادامه این مسیر نداشته و ندارند و غالباً عملکردشان مانند کوتاچی هایی است که به قدرت رسیدند و هر کسی داعیه دگرگونی های گسترده دارد و در آخر کار هم می بینی خرابیها بیش از کار اصلی رقم خورده و دودش به چشم ملت رفته و منافع ملی قربانی شده است.

 قدرت ایمانی و اعتقادی: از جمله قدرتهای بسیار مهمی است که مسلمانان را در مسیر جهاد و از خود گذشتگی بر کافران متمایز می نماید. این قدرت و روحیه است که هیچ اعتنایی به تجهیزات برتر دشمن نمی نماید و روحیّه شهادت طلبی بر تجهیزات پیشرفته غلبه می نماید. امام خمینی(ره) فرمودند: رهبر ما آن جوان سیزده ساله ای است که نارنجک به خود می بندد و خود را زیر تانک دشمن می اندازد و آنرا منجر می کند و خود به شهادت می رسد. در دوران دفاع مقدس در عملیاتهایی چون نصر که تانکهای پیشرفته چیفتن داشتیم افرادی بودند که در کنار خیانت بنی صدر و دستور عقب نشینی، تانکهای سالم را گذاشتند و عقب نشینی کردند اما نیروهای گردان شهید علم الهدی در منطقه هویزه ماندند و با دست خالی با دشمن جنگیدند و شهید شدند. استکبار جهانی به سرکردگی امریکا به این نتیجه رسیده که اگر ایمان و اعتقاد مسلمانان را در دست گیرد دیگر نیازی به جنگ مستقیم ندارد لذا در کنار تهاجم فرهنگی تقویت تکفیری ها را شاهدیم که چگونه مسلمان کشی می کنند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا