استاندار یزد در نشست با مدیرکل بیمۀ سلامت استان، معاونان و مدیران میانی این اداره، فرهنگسازی برای کاهش تجویز بی‌رویۀ دارو توسط پزشکان و مصرف بی‌رویۀ آن توسط مردم را یک ضرورت برای افزایش سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های درمان دانست.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، استاندار یزد در دیدار با مدیرکل بیمۀ سلامت یزد تغییر فرهنگ درمان و تجویز دارو را یک اولویت برای استان دانست و گفت: تجویز بی‌رویۀ دارو مسئله‌ای است که مي تواند زیان‌آور باشد و افزون بر عوارض گوناگون، موجب افزایش هزینه‌های درمان نيز می‌شود.
«سیدمحمد میرمحمدی» گفت: تجویز بی‌رویه دارو که مصرف بی‌رویه را نیز در پی دارد یکی از اشکالات فرهنگ درمان است و ضروری است به فرهنگسازی تجویز و درمان دارو عنایت خاصی شود.
به گفتۀ استاندار، در صورتی‌که پزشکان مسئلۀ تجویز دارو را به طور جدی در نظر بگیرند و بیماران نیز به استفاده از روش‌های جایگزین مانند انجام حرکات ورزشی روي بياورند، به تضمین سلامت خود و نیز کاهش هزینه‌های دولت از طریق بیمه‌ها کمک خواهند کرد.
وی دیگر عاملی که افزایش هزینه‌های درمان و بدهی شرکت‌های بیمه را در پی داشته، افزایش تعرفه‌ها دانست و با تأکید بر كوشش برای پرهیز از هزینه‌های غیرضروری، توجه به کاهش تعرفه‌های پزشکی را قابل توجه دانست.
میرمحمدی گفت: درحالی‌که دولت با رکود تورمی مواجه است، تعرفه‌ها نیز افزایش ‌یافته و بي گمان این اقدام، کشور را دچار مشکل می‌کند.
استاندار یزد افزود: دولت با محدودیت‌ مادی روبه‌رو است و باید برای برون‌رفت از این وضع به‌دنبال راهکار بود که یکی از این راه ها جلوگیری از افزایش تعرفه‌ها است.
وی گفت: باید نگاه‌های مادی را تضعیف کرد و با فرهنگسازی، نهادینه کرد که خدمت، گذشت، فداکاری و اخلاق‌مداری ارزشمندتر از پول است.
ميرمحمدي با بیان اینکه یکی از افتخارات استان یزد این است که پزشکان این استان نگاه مادی به درمان ندارند، گفت: با این حال لازم است استان یزد نیز برای برون رفت از وضع كنوني برای کاهش تجویز داروهای غیرضروری، کاهش تعرفه‌های پزشکی و تغییر نگاه مادی به درمان، كوشش کند.
استاندار يزد در پايان سخنان خود، چگونگی تأمین اعتبارات طرح تحول سلامت را مسئله‌ای دانست که با نگرانی همراه است  و گفت: باید منابع اعتباری طرح تحول سلامت پایدار شود.


خدمات رایگان بیمۀ سلامت به روستاییان و بیماران خاص


مدیرکل بیمۀ سلامت استان با اشاره به تعداد افراد زيرپوشش بیمۀ سلامت استان، وضعیت پوشش‌دهی روستائیان، کارمندان، اقشار خارجی، بیماران خاص و سایر اقشار از طریق این بیمه را تشریح کرد و گفت: 147 هزار نفر از روستائیان استان به طور رایگان از طریق این بیمه خدمات‌رسانی می‌شوند و عمدۀ خدمات بیماران خاص نیز از طریق این بیمه به طور رایگان انجام می‌شود.
«محمد دریجانی» با بیان اینکه بیمۀ سلامت ماهانه 35 هزار تومان به ازای هر نفر هزینه می‌کند، گفت: بیمۀ سلامت 75 میلیارد تومان بیمۀ رایگان در سال 94 هزینه کرده است.
وی شمار بیماران دچار تالاسمی، هموفیلی، ام اس، نارسایی کلیوی و دیگر بیماران خاص در استان را 636 نفر عنوان کرد و افزود: 880 هزار تومان هزینۀ ماهانۀ این بیمه به ازای هر یک نفر بیمار خاص است که بيشتر این خدمات نیز رایگان انجام می‌شود.
دریجانی با بیان اینکه تعهدات بیمۀ سلامت نسبت به سال‌های پيش، افزایش و هزینه‌های امسال نیز نسبت به گذشته 30 میلیارد تومان افزایش داشته، گفت: بیمۀ سلامت همواره كوشش كرده تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند و سال گذشته نیز با کنترل و نظارت 25 میلیارد تومان در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده؛ با این وجود همچنان با کسری منابع و رشد بدهی روبه‌رو است.
وي با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در زمينة بیمۀ سلامت عمومی اقدامات شایسته‌ای انجام داده است، از طرح تحول سلامت به عنوان طرحی نام برد که با همۀ نقاط مثبت موجب رشد 220 درصدی هزینه‌های این بیمه نسبت به سال 92 شده است.
مدیرکل بیمۀ سلامت در پايان سخنانش علت افزایش هزینه‌ها را افزایش تعرفه‌های پزشکی بیان کرد و گفت: برای جلوگیری از روند افزایشی بدهی‌های سازمان‌های بیمه لازم است در برخی مؤلفه‌های طرح تحول سلامت بازنگری شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا