استاندار یزد با بیان اینکه با مدیریت صحیح و اجرای برنامه های عملیاتی مناسب می توانیم مانع هدر رفت منابع آبی استان شویم تصریح کرد: رویکرد برنامه ها در استان باید به سمت مدیریت مصرف آب کشاورزی و استقرار صنابع کم آبخواه باشد.

میرمحمدی در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان با اشاره به اقدام های انجام شده برای مدیریت مصرف آب کشاورزی استان افزود: با توقف توسعه سطح زیرکشت در استان الگوی کشت را ملاک قرار داده و با بکارگیری شیوه های فنی و مهندسی کشاورزی با کاهش مصرف آب به سمت افزایش تولید محصولات کشاورزی گام برداشته ایم.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب استان یزداصلاح شیوه های آبیاری و استفاده از روش هایی که مصرف آب کشاورزی در استان را به حداقل برساند ضروری خواند و گفت : خوشبختانه کشت گلخانه ای در استان جایگزین کشت غرقابی و محصولات پرآبخواه شده است.

اين مقام مسئول گفت: گاهی لازم است برای منافع و رفاه و آسایش مردم برخی چاههای کشاورزی استان به موارد غیرکشاورزی و صنعتی تغییر کاربری داده شوند که این تغییرکاربری نیز باید با کار کارشناسی و مطالعه دقیق باشد و اطلاعات کامل این تغییر کاربری به طور شفاف در اختیار مردم قرار داده شود.

میرمحمدی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه مسائل خشکسالی و کم آبی استان باید از طریق صداوسیمای مرکز یزد و رسانه ها به نحو شایسته اطلاع رسانی شود افزود: در این مساله با ضعف هایی روبرو بوده ایم و این هنر روابط عمومی هاست که به کمک رسانه ها شرایط آبی استان را برای مسئولان کشوری و مردم به خوبی و منطبق بر واقعیت های موجود تبیین و تشریح کنند.


  درادامه محمدمهدي جواديان زاده  با تشرح وضعيت منابع آب استان درمورد منابع و مصارف  آب در استان یزدگفت: در بخش صنعت و خدمات 34.6  ميليون مترمكعب، بخش  شرب شهر و روستا  98.5 ميليون مترمكعب و دربخش کشاورزی 969.7 ميليون مترمكعب از سفره هاي آب زيرزميني استفاده مي شود.

  وي اعلام كرد: ميزان کسری مخزن 229.96 ميليون مترمكعب وحجم منابع تجدید شونده دراستان  872.84 ميليون مترمكعب مي باشد.

مديرعامل شركت آب منطقه اي يزد با اشاره به وضعیت نصب كنتورهاي هوشمند دراستان ،ابرازداشت: از 3679 حلقه چاه موجود در استان يزد 1382 حلقه چاه به كنتور هوشمند مجهز گرديده كه شهرستانهاي ابركوه با 537  مورد ، خاتم با 341 و اردكان با 94مورد كنتور نصب شده به ترتيب بيشترين ميزان نصب كنتور را در استان داشته اند.

جواديان زاده درموردخاموشی زمستاني چاههای کشاورزی گفت: در حوزه شهرستان خاتم،با حضور نماينده سازمان جهاد كشاورزي و هماهنگي با شوراي حفاظت شهرستان خاتم ،بخشداري و شوراي شهر مروست از تاريخ 95.7.25لغايت 95.8.5(به مدت 10 روز ) با استفاده از كنتورهاي هوشمند، نسبت به خاموشی چاههاي كشاورزي دشت مروست اقدام كه صرفه جويي ناشی از آن معادل2.95ميليون متر مكعب برآورد شده است.

وي ادامه داد: در حوزه شهرستان تفت،با تصويب شوراي حفاظت اين شهرستان  درمنطقه كفه مرتاضيه، چاه بیگي و کفه طاقستان براي مرحــــــــــــله اول از تاريخ 95.9.15 تا 95.9.30 و مرحله دوم از 95.10.15 لغايت 95.10.30 خاموشي زمستاني چاههاي كشاورزي  از طريق كنتورهاي هوشمند انجام گيرد.

  مديرعامل شركت آب منطقه اي يزد اعلام كرد: برای سایر شهرستان ها موضوع خاموشی زمستانه چاههای کشاورزی در دستور کار شورای حفاظت شهرستان ها می باشد.

شايان ذكراست ششمين نشست شورای حفاظت از منابع آب استان با حضور استانداريزد، معاون سياسی، امنيتی و اجتماعی استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، تعدادی از فرمانداران و معاونان فرماندار و اعضای اين شورا در سالن حميديا استانداری برگزار شد

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا