مدیركل دفتر امور بانوان و خانوادۀ استانداری در دیدار با مدیرکل زندان‌های استان و بازدید از اندرزگاه نسوان زندان مركزي يزد بر ضرورت وجود ارادۀ همگانی برای پيشگيري و مبارزه با اعتیاد زنان استان تأکید کرد.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانوادۀ استانداری و جمعی از کارشناسان امور بانوان و خانوادۀ  دستگاه هاي استان روز دوشنبه 15 آذرماه با مدیرکل زندان‌هاي استان دیدار و از اندرزگاه نسوان زندان مركزي يزد بازدید کردند.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانوادۀ استانداری با اشاره به مشکلات گوناگوني که زنان پس از رهایی از زندان دچار می‌شوند به لزوم شکل‌گیری انجمن حامی به ویژه برای ارائۀ وام کم‌بهره به این زنان تأکید کرد.
«رقیه کرمانیان» با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی به هم وابسته است و باید مانع از بروز آسیب‌های دیگر شد، گفت: نیاز به ارادۀ همگانی برای پيشگيري و مبارزه با اعتیاد زنان است.
وی بیان کرد: امور بانوان و خانوادۀ استانداری برای خوداشتغالی و آموزش زنان آسیب دیدۀ اجتماعی همۀ تلاش خود را به‌کار می‌گیرد.
کرمانیان تشکیل خانه‌های امن برای جلوگیری از دوچندان شدنِ آسیب‌های اجتماعي ناشی از زندان را ضروری دانست.


تزریق حفظ کرامت انسانی در رگ‌های مسئولان


مدیرکل زندان‌هاي استان نيز در اين نشست با بیان اعتقاد به اينکه مشکلات جامعه با زندانی شدن افراد حل نمی‌شود، گفت: این رویکرد در مورد جرم‌هایی جواب می‌دهد که شرایط خاص داشته باشند.
«رضا ذوالفعلی نژاد» افزود: مدت زندانی بودن برخی افراد در برخي مواقع 3 تا 10 روز است که معتقدیم باید دربارۀ این گروه از افراد چاره‌اندیشی شود زیرا پیامدهای برچسب‌زنی به این افراد بیشتر از نتایج آن امیدوار کننده است.
وی با اشاره به نقش تحصیلات در جلوگيري از بروز جرم و آمارهایی در این باره توسط زنان اشاره کرد و گفت: متأسفانه بیشترین جرائم از سوی زنان بی‌سواد و زیردیپلم صورت گرفته؛ به‌گونه‌ای‌که 28 درصد زندانیان زن بی‌سواد و 34 درصد آنها تحصیلات ابتدایی دارند.
ذوالفعلی‌نژاد بر ضرورت آگاهی‌رسانی به زنان و آموزش و خوداشتغالی آنان به ویژه در میان زنان خانه‌دار و زنان 25تا40 سال که بخش بزرگی از زندانیان زن را به خود اختصاص داده‌اند تأکید کرد.
وی اصلاح و تربیت افراد را از مهمترین اهداف اداره‌کل زندان‌هاي استان عنوان کرد و یادآور شد: موضوع آسیب‌های اجتماعی فراقوه‌ای است و هیچ قوه‌ای نمی‌تواند به‌تنهایی در این راستا عمل کند.
مدیرکل زندان‌هاي استان در پايان سخنان خود تراکم جمعیت زندانیان را از مشکلات این اداره كل دانست و گفت: طبقه بندي زندانیان بر اساس سن و نوع جرم ضروری است و هرچند سعی می‌شود این طبقه‌بندی انجام شود اما این اداره فضای کافی برای طبقه‌بندی زندانیان زن را ندارد که لازم است در این باره چاره‌اندیشی شود.
گفتنی است پس از این نشست مدیرکل دفتر امور بانوان و خانوادۀ استانداری، مدیرکل زندان‌هاي استان و جمعی از کارشناسان حوزۀ بانوان استان از اندرزگاه نسوان زندان مركزي يزد بازدید کردند و ضمن بازدید از نمایشگاه صنایع دستی بانوانِ آن محل، شنوای سخنان آنها شدند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا