معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در مراسم بزرگداشت 16 آذر، روز دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای حضرت رقیه(س) گفت: روز دانشجو نماد پویایی جنبش دانشجویی در ایران و پیشتازی این جنبش در مطالبه‌گری و پیگیری حقوق و خواسته‌های مردم است.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، مراسم بزرگداشت 16 آذر، روز دانشجو با حضور «محمدعلی طالبی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، «مصطفی سالاری» فرماندار یزد و «فخرالسادات خامسی» رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای دختران حضرت رقیه(س) در این دانشگاه برگزار شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در این مراسم ضمن تبریک روز دانشجو و گرامی‌داشت یاد و خاطرۀ سه آذر اهورائی، شهیدان «مصطفی بزرگ‌نیا»، «مهدی شریعت‌رضوی» و «احمد قندچی» که در روز 16 آذر سال 32 به شهادت رسیدند، بیان کرد: ماهیت روز دانشجو ضد استبدادی و ضد استکباری است.
«محمدعلی طالبی» ادامه داد: روز دانشجو از چند جهت برای ما اهمیت دارد، یکی اینکه این روز نماد پویایی جنبش دانشجویی در ایران و پیشتازی این جنبش در مطالبه‌گری و پی‌گیری حقوق مردم است.
وی افزود: دانشجویان عزیز ما در سال 32، در اولین ماه‌های پس از کودتای 28 مرداد و در اوج خفقانی که در آن زمان به وجود آمده بود، با تقدیم جان و خون خودشان پیشرو حرکت‌های ضد استبدادی و ضد استکباری شدند و راهی را باز کردند که تا امروز دانشجویان ما پیشرو در همۀ تحولات سیاسی و اجتماعی کشور بوده و هستند.
طالبی به ماهیت ضد استبدادی جنبش دانشجوئی اشاره و خاطرنشان کرد: دانشجویان در همۀ شرایط، همگام با مردم، ندا و شعار آزادی را فریاد زدند، پیشرو در انقلاب  اسلامی و در جنبش‌های اجتماعی تا زمان پیروزی انقلاب بودند و امروز هم به نوعی جزو قشرهای مترقّی جامعه و مطالبه‌گر آزادی اندیشه در ایران عزیز هستند.


ضرورت شناخت ماهیت روز دانشجو و جنبش دانشجویی


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نکتۀ سوم ماهیت روز دانشجو و جنش دانشجویی ضد استکباری بودن آن است، آن جنبش و آن حرکت در مقابل ورود «ریچارد نیکسون» معاون رئیس جمهور آمریکا آن هم چند ماه پس از دخالت آشکار آمریکا در امور داخلی ایران و کمک به طراحی و اجرای کودتای 28 مرداد اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: این جنبش و حرکت نشان‌دهندۀ این است که دانشجویان ما همیشه با دخالت خارجی و به ‌ویژه ابرقدرت‌ها در امور داخلی ایران مخالف بوده و هستند.
طالبی در پایان سخنان خود بر ضرورت تبیین ماهیت این مناسبت تاریخی برای دانشجویان و نسل جوان و الهام گرفتن از آن تأکید و خاطرنشان کرد: امروز وظیفه داریم که ماهیت این روز و جنبش دانشجوئی را به درستی بشناسیم و با شناخت خوبمان از این ماهیت و در کنار تحصیل و علم‌آموزی که در حوزه‌های مختلف داریم، بتوانیم نیروی مؤثر اجتماعی در جامعه و همیشه مطالبه‌گر حقوق و خواست‌های مردم بر مبنای آن چیزی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده و خون‌بهای شهدای انقلاب و شهدای دفاع مقدس هست، باشیم.
گفتنی است در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر از دانشجویان ممتاز دانشگاه فنی و حرفه ای دختران حضرت رقیه(س) تجلیل شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا