سید امیررضا کلانتری؛دانش آموخته دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

شاید بر کسی پوشیده نباشد که مهمترین عامل موفقیت یک سازمان ، منابع انسانی با دانش و کارآمد است.کارمندان یک سازمان هرچه بتوانند خود را در همه زمینه ها قوی و به روز کنند و با شرایط سازمان هر لحظه خود را بیشتر وفق دهند مسلماً به پویا تر شدن سازمان و نزدیک شدن آن به اهداف والایش کمک شایانی خواهند کرد. وقتی سازمان پویا شد دستیابی به اهداف آسان می شود و همه افراد سازمان در سلسله مراتب مختلف آن کارا خواهند شد در نتیجه بهره وری نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در اینجا با واژه سازمان پویا مواجه می شویم. تعریف های مختلفی از سازمان پویا ارائه شده است که شاید ساده ترین و قابل درک ترین آن تعریفی باشد که در ادامه خواهیم خواند:
سازمان های پویا سازمان هایی هستند که در آن افراد با فراگیری و آموزش مستمر، بستر مناسب را برای رشد ، پیشرفت ، تغییر و پویایی بیشتر در تمام سازمان فراهم می کنند.وقتی که سازمان پویا شد ، کل سازمان نسبت به تغییرات محیط پیرامون واکنش های سریع و مناسب نشان می دهد و از بروز بحران در سازمان جلوگیری می کند. اما سازمان برای پویا شدن نیازمند منابع انسانی متعهد است.زمانی فرد در سازمان متعهد می شود که وظایف و نقشی که به عهده دارد را به صورت کامل درک کند و در انجام هرچه بهتر آن بکوشد. زمانی که فرد در سازمان متعهد شد و نقش خود را به درستی ایفا کرد، این باور در او شکل می گیرد که برای موفقیت سازمان و به نتیجه رسیدن تلاش های او باید همه افراد در سازمان و در تمام سلسله مراتب نیز نسبت به سازمان و اهداف آن و وظایف و نقش خویش متعهد شوند. با گذشت زمان نیز این باور به یک خواسته و توقع در فرد تبدیل می شود که در صورت عدم تحقق آن ، فرد نه تنها کارایی و اثر بخشی خود را از دست می دهد بلکه به مرور تبدیل به معضلی برای سازمان می شود.در نتیجه سازمانی که دارای افرادی بود که متعهد شده بودند و سازمان را به سمت پویایی هدایت می کردند ، نه تنها به پویایی نمی رسد بلکه با از دست دادن ثبات فکری کارکناش وارد مرحله ای از بحران می شود که خروج از آن به سادگی امکان پذیر نیست. در تمام مراحل حرکت سازمان به سمت هدف ، مدیر یکی از مهمترین نقش ها را ایفا می کند. مدیر باید در کنار توانایی های مدیریت خود توانایی رهبری کردن را هم در خود پرورش دهد. او باید حس امیدواری و تلاش را در کارکنان خود ایجاد کند . مدیری موفق است که بتواند با در کنار مدیریتش نقش یک رهبر دلسوز را برای کارکناش ایفا کند. باید بستری توسط مدیر ایجاد شود تا افراد در سازمان تلاش ها و انجام وظایفشان را در آن بستر پیاده سازی کنند و نتیجه ی تمام تلاش ها و انجام درست وظایف توسط افراد در یک بستر واحد که توسط مدیر ایجاد شده به پویایی سازمان و در نهایت دریای موفقیت و اهداف ختم شود. پویا ماندن سازمان نیز نیازمند همکاری همه جانبه کارکنان و مدیریت و رهبری صحیح مدیران آن سازمان است.نکته مهم در سازمان های پویا این است که اگر سازمان توانست به پویایی دست یابد ، درصورتی که در کار یکی از کارکنان سازمان یا مدیران آن اختلالی ایجاد شود به دلیل اینکه تمام بخش های سازمان موفق و صحیح عمل می کنند آن قسمت هم که دچار مشکل شده سریعا بازیابی می شود و به حالت اولیه باز می گردد. یکی دیگر از ویژگی های مهم سازمان پویا همکاری و اتحاد کارکنان سازمان است. همانطور که در تعریف سازمان پویا گفته شد افراد باید برای رسیدن به پویایی آموزش های مستمر داشته باشند و زیمنه را برای فراگیری در زمینه های مختلف برای خود و دیگران فراهم کنند. وقتی افراد در بخش های واحد آموزش های واحد داشته باشند،خود به خود دارای یک روش و مِتُدِ واحد و ثابت می شوند. یعنی افراد در برابر مشکلات و موانع ایجاد شده در بخش های سازمان ، راه حل های زیادی را در قالب یک تفکر ثابت پیش روی خود دارند. همچنین به دلیل تعهد ایجاد شده در کارمندان برای انجام وظایف و رسیدن به هدف، از تبدیل شدن این مشکلات به مشکلات بزرگ تر جلوگیری می شود.
تمام دلایل گفته شده در بالا(به صورت خلاصه) و دلایل دیگری که در این مقاله مجالی برای گفتنشان نبود،درپویایی سازمان نقش داشته و از طریق متعهد کردن کارکنان و متخصص ساختن مدیران می تواند راه رسیدن به موفقیت و اهداف سازمان را هموار کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا