یزدفردا:حمید دهقان بنادکی- دانش آموخته حمل و نقل و ترافیک:در روزهای اخیر شهرداری یزد طرح سنگفرش کردن خیابان قیام را به طولی در حدود 850 متر و در حدفاصل دو تقاطع پرتردد در بافت مرکزی شهر یزد (تقاطع امیر چخماق- تقاطع شهید مصطفی خمینی) شروع کرده و قسمتی از آسفالت این خیابان 22 متری را هم کنده است. خیابانی که از نظر تاریخی، فرهنگی و گردشگری بودن، یکی از مناطق استراتژیک و مهم شهر یزد به شمار می رود و خدمات رسانی، توسعه، عمران و آبادانی این منطقه مدیریت و نگاه ویژه مدیریتی را می طلبد.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_139232.jpeg

یزدفردا:حمید دهقان بنادکی- دانش آموخته حمل و نقل و ترافیک:در روزهای اخیر شهرداری یزد طرح سنگفرش کردن خیابان قیام را به طولی در حدود 850 متر و در حدفاصل دو تقاطع پرتردد در بافت مرکزی شهر یزد (تقاطع امیر چخماق- تقاطع شهید مصطفی خمینی) شروع کرده و قسمتی از آسفالت این خیابان 22 متری را هم کنده است. خیابانی که از نظر تاریخی، فرهنگی و گردشگری بودن، یکی از مناطق استراتژیک و مهم شهر یزد به شمار می رود و خدمات رسانی، توسعه، عمران و آبادانی این منطقه مدیریت و نگاه ویژه مدیریتی را می طلبد.

 ظاهراً قرار است در این طرح، دو مسیر سواره رو در هر طرف به عرض 20/4 متر و پیاده رویی به عرض 6 متر در وسط خیابان ایجاد و کل عرض مسیر بصورت سنگفرش اجرا شود. تعدادی آبنمای سنتی هم برای آن در نظر گرفته شده و در کنار این آب نماها، مبلمان شهری و سیستم های روشنایی با الگوی سنتی نصب خواهد شد که زیبایی این مسیر را دوچندان می‌کند. گزیده‌ای از تصاویر طرح خیابان قیام در ادامه آورده شده است.

 http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_139225.jpeg

 http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_139226.jpeg

 

اما این اقدام شهرداری با انتقادات و مخالفت هایی از سوی برخی از شهروندان، کارشناسان و حتی کسبه‌ی بازار یزد روبرو شد و عده‌ای خواستار توقف انجام این پروژه شدند. حال سوال اصلی در این پروژه اینست که آیا شورای اسلامی شهر و شهرداری یزد دست به اقدامی عجولانه، بدون مطالعه و نسنجیده در خصوص خیابان قیام زده‌اند؟!

 برای پاسخ به این سوال باید سری زد به مطالعات قبلی صورت گرفته در خصوص حمل و نقل شهر یزد.

خوشبختانه برای اولین بار در شهر یزد، مطالعات طرح جامع حمل و نقل شهر یزد به عنوان سند توسعه بلند مدت سيستم حمل و نقل در سال 1386 و در زمان سومین دوره شورای اسلامی شهر یزد با قراردادی در 5 مرحله و 40 گزارش انجام شد. این مطالعات پس از بررسی کامل وضعیت ترافیکی شهر یزد و سایر موارد تاثیرگذار به ارائه طرح ها، راهكارها و سياست‌هاي مناسب و مؤثر در افق های كوتاه‌مدت (1390)، میان مدت (1395) و بلندمدت (1405) پرداخت و بدين‌ترتيب آينده بيست ساله حمل و نقل و ترافيك شهر یزد در این مطالعات ترسيم شد تا شهرداری و شورای اسلامی شهر پراکنده کاری نکنند و پروژه های ترافیکی شهر بصورت منسجم و با سیاست واحد انجام گیرد. همچنین این طرح در تاریخ 11/11/1389 در شورای ترافیک استان مصوب و پس از آن نیز در دفتر حمل و نقل و شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای وزارت کشور هم مصوب شد.

یکی از مهمترین بخش های این مطالعات مربوط به عابرین پیاده در شهر یزد است. گزارشی 101 صفحه ای که با بررسی دقیق و کارشناسانه وضعیت عابرین پیاده در شهر یزد، با نگاه توسعه حمل و نقل انسان محور و افزایش سهم پیاده روی به جای خودروهای شخصی به ارائه راهکارهای لازم پرداخته است.

در صفحه 78 از گزارش  5- ر-7- 1 (عابر پیاده) مطالعات فوق، معابر قيام، شهيدرجايي، بلوارامام زاده جعفر(ع) و خيابان امام خميني(ره) که در محدوده بافت مرکزی شهر یزد قراردارند، جهت احداث مسيرهاي ويژه تردد عابران پياده مورد بررسی قرار گرفتند. زیرا بيشترين ميزان تردد عابران پياده در شهر یزد در محدوده بافت مرکزی شهر یزد صورت گرفته و روزانه بيش از 20 هزار سفر با هدف خريد به آنها جذب مي شود.

در ميان محورهای مذکور براي ايجاد گذرويژه عابرپياده، مناسب ترين محور، محور قيام در نظر گرفته شد. زیرا:

  • نسبت به سایر معابر مذکور، خیابان قیام عرض مفيد نسبتاً كمتری دارد و مناسب برای احداث پیاده گذر است.
  • مهمترين عامل انتخاب يك معبر و تغيير عملكرد آن به گذر ويژه تردد عابران پياده، مساله جذابيت سفر پياده به آن معبر و جاذب سفر بودن كاربري‌هاي موجود در آن معبر است.كاربري هاي فوق العاده جاذب سفر واقع در حاشيه خیابان قیام وجود دارد و مطلوبيت زیادی جهت انجام پياده روی را داراست.
  • ويژگي‌هاي خاصی از نظر تاريخي و سنتي و وضعيت ابنيه مجاور دارد.
  • با توجه به وجود خیابان های موازی، امكان حذف اين معبر از شبكه در بلند مدت و عبور ترافیک از معابر موازی وجود دارد.
  • امکان حذف معبر امام خمينی(ره) بواسطه از بين بردن پيوستگي مسير امام خمينی(ره)، فرخي و صدوقي وجود ندارد، زیرا  فشار زيادي را بر شبكه حمل و نقل وارد خواهد آورد.

 

در نهایت این مطالعه با توجه به وضعيت شبكه معابر شهر يزد، آماربرداری دقیق و شبیه سازی وضعيت ترافیک با نرم افزارهای مربوطه در صفحه 79 از گزارش 5- ر-7- 1 (عابر پیاده) پیشنهاد می کند که:

در افق کوتاه مدت (سال 1390) عرض مفيد سواره رو در خیابان قیام به يك خط عبوري در هرجهت کاهش و عرض پياده رو افزايش یابد. در اين شرايط پارك در طول مسير ممنوع گرديده و تنها امكان توقف بصورت اورژانسي فراهم گردد.

در افق میان مدت (سال 1395) نیز پیشنهاد شده است که مسیر خیابان قیام بطور کامل برای ورود خودروها مسدود و به عنوان یک مسیر ویژه عابرپیاده تنها برای عبور و مرور عابرین پیاده عمل نماید.

 

لذا با توجه به توضیحات فوق و همچنین عقب بودن نسبت به برنامه طرح جامع حمل و نقل شهر یزد باید قدردان مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر یزد باشیم که بالاخره این اقدام را علیرغم تأخیری 5 ساله در دستور کار خود قرار داد و با جدیت در راستای اجرای آن گام برمی‌دارند. چرا که ايجاد گذر ويژه عابرپياده در معبر قيام و نوع تسهيلات پياده روي مورد استفاده در آن با توجه به نمونه هاي خارجي و داخلی مانند گذر معروف شانزليزه در پاريس يا گذر ويژه عابرپياده در معبر سپهسالار تهران كه بورس خريد و فروش كيف و كفش است بسيار مثبت و موثر به نظر مي رسد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اما در پایان، بیان چند نکته مهم و اساسی لازم و ضروری است:

شایسته تر بود که پیش از انجام هرگونه فعالیتی، مسئولین شهری با برگزاری جلساتی در بین بازاریان، ضمن نظرسنجی از آنها در خصوص زمان اجرای طرح، نقاط ضعف و قوت طرح، مسيرهاي جايگزين و تمامی مسائل مرتبط را بررسی و از آنها صمیمانه خواسته می شد که در راستای اجرای طرح مسئولین و تیم اجرایی را همراهی کنند و به نوعی مشارکت نمایند.

تجربه نشان داده است اکثر مواقعی که شهرداری یزد طرحی را آغاز نموده و بعد از آغاز عملیات به دنبال آزادسازی برای مسیرهای دسترسی بوده، با شکست مواجه شده و یا به اجبار چند برابر قیمت قبل را جهت تملک پرداخته است. به عنوان مثال می توان به میدان ابوذر، میدان شهدای محراب، تقاطع بلوار امام جعفرصادق (ع) با خیابان خاتم و ... اشاره نمود. لذا می بایست قبل از شروع عملیات مسیرهای جایگزین بطور کامل آزادسازی می شدند و در فضایی آرام تملک اراضی صورت می گرفت.

قبل از اجرای طرح طی مطالعاتی و با شبیه سازی به کمک نرم افزارهای خاص به بررسی وضعیت ترافیکی تقاطع های امیرچخماق و سیدمصطفی خمینی با طرح جدید پرداخته میشد و تمهیداتی در راستای جلوگیری از وقوع ترافیک و پس‌زدگی جریان ترافیک در دو تقاطع به خصوص در ایام پایانی سال و در ساعت اوج ترافیک اندیشیده شود.

لازم است با در نظر داشتن تمهيداتي، امكان تردد وسايل نقليه امدادی نظیر اورژانس، آتش نشانی در سطح معبر تامين گردد تا در موارد اضطراري مانند آتش سوزي و موارد درماني امكان دسترسي سريع به محدوده مياني معبر قيام برای خودروهای خاص ميسر گردد.

باید وجود پايانه حمل و نقل عمومی (مانند پایانه های شحنه و امام علی (ع)) در نزديكي معابر پياده راه نظیر خیابان قیام برای دسترسی هرچه راحت تر عابرین پیاده بررسي گردد.

حذف پارکینگ حاشیه ای در دو طرف معبر قیام که طولی در حدود 850 متر را داراست به منزله ی حذف حدود 300 جای پارک از حاشیه خیابان است. باید تدابیر لازم جهت تهیه پارکینگی با ظرفیت حداقل 300 خودرو در مسیر را اندیشید. همچنین می بایست به ورودی و خروجی پارکینگ ها نیز توجه ویژه شود که خودش می تواند باعث ایجاد گره های ترافیکی گردد.

بطور قطع و يقين کاهش ظرفیت خیابان قیام ناشی از کاهش عرض سواره رو و یا مسدود شدن این معبر در بلندمدت منجر به افزايش حجم تردد وسایل نقليه عبوري در معابر موازي مانند خيابان شهيدرجايي يا فهادان مي گردد، كه لازم است با فراهم آوردن تمهيداتي نسبت به افزايش ظرفيت اين معابر يا انحراف اين تقاضا پيش از رسيدن به دو انتهاي محور قيام اقدام گردد.

 http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_139225.jpeghttp://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_139226.jpeghttp://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_139227.jpeghttp://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_139228.jpeghttp://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_139229.jpeg

                       http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_139230.jpeg             http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_139231.jpeg                          

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا