زنده نگه داشتن و معرفی مراسم مذهبی استان یزد از جمله اقدامات شاخص اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در زمینه گردشگری مذهبی است.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد فاطمه دانش یزدی اظهار داشت: آن چه در دهه اخیر بیش از گذشته، توجه جهانگردان غربی را به خود معطوف ساخته، آشنایی با آیین و رفتارهای مذهبی مسلمانان و بازدید از اماکن مذهبی آنان در نقاط مختلف جهان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد افزود: مشاهده آداب و سنن اسلامی که به عنوان یکی از بزرگترین ادیان الهی محسوب می شود، در اماکن مذهبی مسلمانان یعنی مساجد، بارگاه ها و امامزاده ها همواره مورد توجه توریست ها بوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: هنر اسلامی ـ ایرانی را خصوصاً در ساخت مساجدجامع هر شهر با مشاهده ایوان ها، رواق ها، مقرنس ها، مناره های مرتفع آن، گنبدهای وسیع و کاشی کاری های هفت رنگ و زیبایی که سطوح بیرونی آنها را مانند فرش زیبایی مفروش ساخته است، در استان دارالعباده یزد  به سهولت می توان مشاهده نمود.

وی با بیان اینکه غنای معماری بقاع متبرکه را می توان در زیبایی کتیبه ها که با خطوط گوناگون و منحصر به فرد تمدن اسلامی مزین شده است مشاهده کرد، تصریح نمود: شاهکار این هنرمندی را می توان در مسجد جامع یزد نظاره گر بود که با شکوه و جلال هنری و مهندسی ایرانی ساخته شده و همه ساله میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.

دانش ادامه داد: آیینه کاری داخلی ضریح های متبرک از هنر ویژه امامزاده ها است که گردشگران خارجی را شیفته خود ساخته است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، جاذبه های توریسم مذهبی استان یزد نیاز به ساماندهی و معرفی بیشتر به گردشگران خارجی دارد، چرا که ظرفیت ها که فرهنگ ها و مذاهب گوناگون را در خود جای داده، در نوع خود کم نظیر است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: آن چه هنگام ورود گردشگران خارجی به اماکن مذهبی ما مشهود است، خوشرویی و میهمان نوازی اگثر هیات امنا و خدام زحمت کش است که حاکی از ذات روحیه میهمان دوستی آنهاست و عموم گردشگران نیز به سهولت می توانند به مساجد و اماکن مذهبی وارد شوند و با عظمت روحانی و فضای معنوی آن از نزدیک آشنا شوند.  

دانش اظهار داشت: ثبت برخی از مراسم مذهبی یزد در فهرست ملی آثار ناملموس از جمله اقدامات مثبتی است که توسط این اداره کل انجام پذیرفته است و موجب آشنایی بیشتر مردم و گردشگران و همچنین زنده نگه داشتن این مراسم می شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا