دکتر مجتبی آغاز اظهار داشت: با تلاش پرسنل خدوم شبکه دامپزشکی شهرستان مهریز این شبکه، در سال جاری در زمینه مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام و نیز بیماری های واگير دام اقدامات كنترلي و پيشگيرانه را انجام داد.

یزدفردا- دکتر مجتبی آغاز اظهار داشت: با تلاش پرسنل خدوم شبکه دامپزشکی شهرستان مهریز  این شبکه در سال جاری در زمینه مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام و نیز بیماری های واگير دام اقدامات كنترلي و پيشگيرانه لازم را انجام داد. از جمله این فعالیت ها، واکسیناسیون گسترده   دام ها بر علیه بیماری تب مالت، تب برفکی، آبله، ،شاربن، PPR و آنتروتوکسمی و انجام تست های بروسلوز و سل گاوی و تست مشمشه  جهت تشخیص بیماری تب مالت وسل و مشمشه  می باشد.

وی در ادامه افزود شهرستان مهریز با دارا بودن 15600راس دام سنگین ( گاو و گوساله )،  88500 راس دام سبک ( گوسفند و بز )، پرورش مرغ مادر گوشتی با ظرفیت 70000 قطعه و 60 واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت 1100000 قطعه ، 7 واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت  1200000 قطعه ، مرغ خانگی 110800 قطعه و سایر ماکیان از جمله شترمرغ، کبک و بلدرچین جایگاه برجسته ای در صنعت دامپروری استان یزد دارد.

وی ضمن بیان این مطلب افزود: به دلیل اهمیت اعمال نظارت های بهداشتی بر روند تولید، توزیع و عرضه فراورده های خام دامی در یکسال گذشته کشتار بیش از 100000 راس دام تحت نظارت شرعی و بهداشتی قرار گرفته است. در این راستا 187 مورد اصلاح و ضبط لاشه دام انجام شده است و مواد غیر قابل مصرف معدوم گردیده است.

وی تصریح کرد: در طی بازدیدهای دوره ای بازرسان دامپزشکی تعداد 1250 واحد را مورد ممیزی قرار داده و 21 مورد غیر بهداشتی کشف و طبق نتایج آزمایشگاهی 16700 کیلوگرم فراورده های خام دامی غیر قابل مصرف را معدوم نمودند. لازم به ذکر می باشد در بیش از  200 مورد بازرسی از وضعیت رستورانها ومراکز عرضه وسلف غذا کلیه اقدامات بهداشتی وقانونی جهت ارتقاءکیفیت غذا همشهریان و هموطنان صورت گرفته است.

مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان مهریز در پایان ضمن اشاره به چالش ها و خطرات پیش روی پرسنل دامپزشکی عنوان نمود: امیدواریم با توجه هر چه بیشتر مسئولین به مشکلات کارکنان دامپزشکی، زمینه برای خدمت رسانی هر چه بهتر در سطح جامعه فراهم آید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا