استاندار یزد با حضور در پاسگاه منطقۀ حفاظت شدۀ کالمند مهریز و در جمع محیط‌بانان این شهرستان تاکید کرد: با جلب مشارکت مردم و آگاه‌سازی و دغدغه‌سازی آنها دربارۀ نقش جانوران در چرخۀ حیات خود، اقدام مؤثری برای حفظ و نگه‌داری گونه‌های نادر جانوری استان انجام شود.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، استاندار یزد، مدیرکل دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری، فرماندار شهرستان مهریز، معاون روابط عمومي،‌ تشريفات و امور بين الملل دفتر استاندار و روابط عمومي استانداري با محیط‌بانان منطقه حفاظت شدۀ محیط زیست کالمند بهادران مهریز در محل پاسگاه این منطقه دیدار و گفت‌وگو کردند.
استاندار یزد در این دیدار حفظ گونه‌های نادر جانوری را نیازمند مشارکت مردم دانست و ابراز خرسندی کرد: محیط زیست استان و شهرستان مهریز این رویکرد را به جدّیت دنبال کرده است.
«سیدمحمد میرمحمدی» گفت: هیچ‌کاری بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست و همه می‌دانیم که شیوۀ کمک به مردم بسیار کارساز است زیرا محیط زیست متعلق به مردم است و اگر مردم از نقش‌ محیط زیست در زندگی خود آگاه شوند، بدون‌تردید آنها نیز احساس مسئولیت خواهند کرد.
وی با اشاره به نقش جانوران در چرخۀ حیات، بیان کرد: اگر موجود زنده‌ای دچار مشکل شود چرخۀ زندگی نیز دچار مشکل می‌شود و لازم است مردم در مورد قانون طبیعت و نقش هر جانور در زندگی خود آگاه شوند تا به اهمیت موضوع پی برده و خود برای حفظ محیط زیست تکاپو کنند.
استاندار یزد افزود: حفظ جامعۀ گیاهی و جانوری نیاز به دغدغه‌سازی دارد و اگر مردم اطمینان و اعتماد پیدا کنند که تلاش محیط زیست برای افزایش رفاه و توسعۀ پایدار است همکاری خواهند کرد.
میرمحمدی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد: با روندی که محیط زیست شهرستان مهریز در جلب مشارکت مردم برای حفظ و نگه‌داری از گونه‌های نادر جانوری و گیاهی پیش گرفته است به‌زودی شاهد کاهش چشمگیر شکار بی‌مورد و بی‌هنگام جانوران ارزشمند استان باشیم.


کاهش نگرانی‌های حفاظت از تنوع جمعیتی شهرستان مهریز


مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید نیز در این دیدار گفت: منطقۀ کالمند مهریز زمینی به مساحت 230 هزار هکتار را در برگرفته که نزدیکی آن به مرکز استان و تنوع جمعیتی گونه‌های حفاظت شدۀ آن پتانسیل خوبی برای حیات اجتماعی استان و شهرستان است.
«علی تیموری» بیان کرد: شهرستان مهریز از معدود شهرستان‌های دارای تنوع جمعیتی گونه‌های جانوری است که پیش از این برای حفاظت تنوع زیستی این شهرستان نگرانی‌هایی وجود داشته اما اکنون با آگاه‌سازی و دغدغه‌سازی مردم شکار گونه‌های نادر جانوری شهرستان از جمله آهو، کل، بز، قوچ، میش به دلیل مشارکت مردم و حمایت‌ها و چشم‌اندازهای دولت یازدهم رفع شده است.
 گفتنی است استاندار یزد و هیئت همراه با حضور در منطقۀ حفاظت شدۀ کالمند، گونه‌های نادر جانوری این منطقه و با حضور در باغ آهوی مهریز پتانسیل‌های تنوع زیستی این شهرستان را مشاهده کردند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا