سنگ تراشی مهریز به عنوان یکی دیگر از آثار ناملموس استان یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، محمدرضا فلاحتی در این خصوص گفت: بر اساس سنگ نگاره های موجود، پیشینه هنر سنگ تراشی در یزد به هزاره دوم پیش از میلاد می رسد. سنگ نگاره های كوه ارنان با نقوش انسانی و حیوانی، قدیمی ترین سند تاریخی یزد را در خود نگهداری می كند كه بر تخته سنگی از آن، نقش ها و نگاره هایی مربوط به بیش از سه هزار سال پیش كشف شده اند. همچنین از طریق این سنگ نوشته ها درباره شیوه زندگی و تاریخ دیرینه مردم می توان تحقیق كرد و پی برد كه در دوره های بسیار قدیم، یزد مركز سكونت و استقرار تمدن بوده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز افزود: صنعت سنگ تراشی از دیرباز بوده و هست. یعنی انواع و اقسام سنگ تراشی در طول تاریخ ما مشاهده می کنیم. به صورت مجسمه های قدیمی، ستون های سنتی ـ قدیمی، سنگ نوشته های قدیمی، کتیبه ها و طراحی های باستانی و سنگ های تراشیده شده معماری های قدیم و غیره. با این حال سنگ تراشی فعلی برمی گردد به سنگ آسیاب های آبی، اعم از آسیاب های گندم یا روغن کشی ها و ... .

وی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر سنگ تراشی محدود می شود به سنگ های مازاری ها یا همان حناسائی ها و سنگ های ارده ریزی. غالب این سنگ ها را در قدیم و جدید توسط هنرمندان سنگ تراش که در مهریز هم به صورت آبا و اجدادی وجود داشته و هستند انجام می‌شده است. فقط استخراج و تراشیدن آنها با قدیم کمی متفاوت شده لیکن محتوا و مورد استفاده آن یکی است و تا امروز این صنعت زنده نگه‌داشته‌ شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای تولید فرآورده های سنگی پس از استخراج سنگ از معدن با استفاده از اره های دو سر اقدام به برش آن به قطعات کوچک کرده و پس از حمل آن به کارگاه های سنگتراشی بر اساس نقشه آن را می تراشند سپس توسط دستگاه تراش سنگ را به شکل اصلی و موردنظر در می‌آورند.

به گفته فلاحتی: آخرین مرحله تولید، سوهان کاری است که پس از این عمل محصول به صورت مطلوب در می‌آید. به منظور ایجاد نقوش مختلف در فرآورده های سنگی پس از سوهان کاری آن را در اختیار قلمزن قرار می‌دهند و قلمزن تصویر مورد سفارش را با استفاده از قلم های آهنی روی سنگهای سخت حکاکی می‌کند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا