یزدفردا:اما نظریات رییس جمهور جدید آمریکا در ماه های اخیر موید این امر است که وی اعتقاد دارد خودروسازان آمریکا باید محصولات خود را در داخل آمریکا تولید کنند نه در مکزیک، کانادا، آلمان یا هرجای دیگر جهان.

یزدفردا:اما نظریات رییس جمهور جدید آمریکا در ماه های اخیر موید این امر است که وی اعتقاد دارد خودروسازان آمریکا باید محصولات خود را در داخل آمریکا تولید کنند نه در مکزیک، کانادا، آلمان یا هرجای دیگر جهان.

 مستاجر جدید کاخ سفید دیروز سوگند یاد کرد و البته دونالد ترامپ در مراسم تحلیف آنقدر مشغله داشت که فرصت توییت کردن درباره صنعت خودرو آمریکا را نداشته باشد.

اما نظریات رییس جمهور جدید آمریکا در ماه های اخیر موید این امر است که وی اعتقاد دارد خودروسازان آمریکا باید محصولات خود را در داخل آمریکا تولید کنند نه در مکزیک، کانادا، آلمان یا هرجای دیگر جهان. چیزی که مغایر با طبیعت جهانی صنعت خودرو است.

نشریه معتبر موتورترند مصاحبه ای با بزرگان صنعت خودروسازی آمریکای شمالی ترتیب داده تا از نگرانی های آنها در قبال سیاست های ترامپ آگاه شود که خوانندگان وبسایت اخبار خودرو را به مطالعه این مطلب دعوت می‌کنیم.

سرجیو مارچیونه ، مدیرعامل فیات کرایسلر

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_140720.jpeg

سرجیو مارچیونه ، مدیرعامل فیات کرایسلر

کرایسلر از جمله اولین خودروسازانی است که تحت تاثیر سیاست های ترامپ، اعلام کرده یک میلیارد دلار برای تجهیز تاسیسات خود در خاک آمریکا سرمایه گذاری کرده و ساخت پیکاپ دوج رم را از مکزیک به میشیگان منتقل می‌کند.

مارچیونه در این باره می‌گوید اگر قوانین تغییر کنند ما مجبوریم از آنها تبعیت کنیم. شاید تا دیروز تولید اتومبیل در مکزیک اقتصادی بود اما به نظر می‌رسد سیاست های مالیاتی جدید اوضاع را تغییر خواهد داد.

البته به گفته مارچیونه این نقل مکان فعلا فقط شامل مکزیک شده و فیات کرایسلر هیچ برنامه ای برای توقف تولیدات خود در کانادا ندارد. وی به نوعی هشدار داده است که ادامه امکان رقابت در گرو تناسب بین درآمد و هزینه است و اگر هزینه تولید خودروها بیش از حد بالا رود می‌تواند کشنده باشد.

بیل فورد، مدیر اجرایی فورد

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_140721.jpeg

بیل فورد، مدیر اجرایی فورد

فورد نیز تحت تاثیر سیاست های ترامپ سرمایه گذاری ۱٫۶ میلیارد دلاری خود در مکزیک را لغو کرده است. بیل فورد در هفته گذشته با ترامپ ملاقاتی داشت تا وی را در خصوص سیاست های جدید شرکت متبوعش آگاه نماید.

وی نیز تمایلی به تغییر در سرمایه گذاری های فورد در کانادا نداشته و عقیده دارد اگر نرخ مالیات در داخل آمریکا کاهش یابد، شرکت ها بطور خودکار تمایل به افزایش سرمایه گذاری در این کشور پیدا خواهند کرد.

مارک ریوس، مدیر اجرایی جنرال موتورز

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_140722.jpeg

مارک ریوس، مدیر اجرایی جنرال موتورز

جنرال موتورز نیز در حال حاضر شورلت کروز هاچ‌بک را در داخل مکزیک تولید می‌کند و ترامپ بطور ویژه از این شرکت دعوت کرده تا به سیاست های اقتصادی جدید آمریکا بپیوندد. وی عقیده دارد تجارت در جهان بر پایه قوانین استوار است و این قوانین عمدتا توسط سیاستمداران وضع می‌شوند.

به عقیده ریوس سیاست درونگرای ترامپ نقاط قوت زیادی به همراه دارد و باید با دید مثبت به آن نگاه کرد. البته وی تصریح کرد جنرال موتورز سالهاست شبکه تولید خود را در نقاط مختلف جهان گسترش داده و امکان تمرکز همه آنها در آمریکا در کوتاه مدت وجود ندارد.

یوهان دی نیسچین، مدیرعامل کادیلاک

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_140723.jpeg

یوهان دی نیسچین، مدیرعامل کادیلاک

مدیرعامل کادیلاک درباره سیاست های جدید ترامپ گفته است که فعلا نگرانی در این خصوص ندارد اما باید منتظر بود و دید در آینده چه خواهد شد. وی عقیده دارد باید صنعت خودروی آمریکا را تقویت کرد تا بتواند با جهان رقابت کند و در دیداری که با ترامپ داشت قول همکاری در جهت اجرای سیاست های رییس جمهور جدید را داده است.

جیم لنتز، مدیر تویوتا در آمریکای شمالی

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_140724.jpeg

جیم لنتز، مدیر تویوتا در آمریکای شمالی

تویوتا اولین شرکت خارجی بود که ترامپ در توییت خود به آن اشاره کرد و جیم لنتز عقیده دارد اصرار بیش از حد ترامپ در سیاست « اول آمریکا » ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.

تویوتا در حال حاضر محصول کرولا را در تاسیسات کالیفرنیا تولید می‌کند و به گفته لنتز تولید محصول در خاک آمریکا برای مشتری آمریکایی به صرفه تر می‌باشد.

لنتز تاکید کرد شرکت متبوعش در ۶۰ سال گذشته بیش از ۲۲ میلیارد دلار در آمریکا سرمایه گذاری کرده و نباید سرمایه گذاری تویوتا در مکزیک موجب نگرانی ترامپ شود.

کشورهای دیگری مانند استرالیا و نیوزلند نیز همکاری های مشترکی دارند و قطع ارتباط تجاری بین آمریکا و مکزیک چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

مرسدس بنز و بی ام و

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_140725.jpeg

یان رابرتسون عضو هیئت مدیره بی ام

سیاست ترامپ در قبال خودروسازان خارجی این است که یا باید محصولات خود را در خاک آمریکا تولید کنند یا برای واردات اتومبیل هایشان مالیات بیشتری بپردازند.

یان رابرتسون عضو هیئت مدیره بی ام و که ایالات متحده دومین بازار بزرگ برای این شرکت محسوب می‌شود عقیده دارد اقتصاد راه خود را پیدا می‌کند و هر تغییری در آن به سرعت اثر خود را نشان خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین کارخانه تولید محصولات بی ام و در داخل آمریکا است گفت ما انتظار داریم مشمول سیاست های تشویقی دولت ترامپ شویم.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_140726.jpeg

دکتر دیتر زیچه، مدیرعامل مرسدس بنز

همچنین دکتر دیتر زیچه، مدیرعامل مرسدس بنز که شرکت متبوعش سالانه ۳۶۰ هزار دستگاه خودرو در آمریکا به فروش رسانده و اتفاقا در حال ساخت کارخانه ای مشترک با اینفینیتی در مکزیک می‌باشد در خصوص سیاست های ترامپ می‌گوید، باید صبر کرد و دید در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

ما با آمریکا در گذشته روابط تجاری خوبی داشته ایم و امیدواریم این رابطه در آینده نیز تداوم داشته باشد. البته تلاش مرسدس این است که تغییرات اساسی در برنامه های خود اعمال نکند اما باید دانست که اساس اقتصاد بر پایه سیاست است و ما نیز باید تابع شرایط پیش رو باشیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا