مهران فاطمی
جغرافیدان و مدیر کل سابق حوزه استاندار یزد

پیرو سفر اخیر وزیر محترم راه و شهرسازی و معاونین ایشان به دارالعباده ، امروز تصویر تفاهم نامه ای غیر محرمانه در شبکه های اجتماعی یزد منتشر گردید که بر اساس آن یزد بعنوان پایلوت مسکن اجتماعی تعیین گردیده و ساخت 750 واحد مسکونی در یزد به مهندس سفید به نمایندگی از انجمن خیرین مسکن ساز استان واگذار گردیده است  که تصویراین تفاهم نامه در ذیل مطلب آمده است حال ماییم و چندین و چند سوال بی پاسخ که به برخی از آنها اشاره می نماییم:

1-  مدیران ارشد استان مشخصا بفرمایند بر اساس چه منطقی ساخت مجموعه مسکن اجتماعی به انجمن خیرین مسکن سازان واگذار گردیده و به سایر شرکت های توانمند انبوه ساز واگذار نشده است ؟ آیا این نوع واگذاری شائبه رانت را در افکار عمومی استان ایجاد نمی کند؟

2-  مجموعه خیرین مسکن ساز استان پس از رفتن جناب علایی مدیرعامل قبلی آن به حالت نیمه تعطیل در آمده و برخی از اعضای فعلی هیات مدیره  آن به دلیل مشکلات پروژه 1000 واحدی آرمان و فرهنگیان و ... به شدت زیر سوال بوده تا جاییکه کار به مراجع قضایی کشیده شده و شاهد اعتراضات فراوان مردمی در سالهای گذشته بوده ایم! حال چگونه صلاحیت واگذاری این پروژه به آنان احراز گردیده است!


3-   شنیده ها حاکی از آنست که پایلوت مسکن اجتماعی در واپسین روزهای دولت یازدهم بیش از آن که یک اقدام واقعی باشد یک پروژه نمایشی بوده که به سامان نرسیده و صرفا زمینه واگذاری زمین ! را برای یک شرکت انبوه ساز فراهم می نماید! الله اعلم بالصواب

4-  سوال جدی بنده از وزیر محترم راه و شهرسازی و میران ارشد استان این است چرا علی رغم مسائلی که دامنگیر برخی از پروژه های مسکن مهر و جاده های پرتلفات استان چون جاده بافق و ... می باشد شورای مسکن و حمل و نقل تشکیل نگردیده و در پشت دربهای بسته چنین تفاهم نامه ای امضا شده است؟


5-  آیا صرف ناهار در باغ صدری تفت،بازدید از کارگاه شیرینی سازی حاج خلیفه  توسط معاونین وزیر و بازدید نمایشی از بافت تاریخی مهم تر بود یا پای درد و دل مردم نشستن و حل مشکلات مسکن مهر! حقیقتا دستاورد سفر جناب وزیر به یزد چه بوده است؟!

6-  به نظر بنده شان دولت بسیار بالاتر از آنست که بخاطر چنین اقدامات شائبه برانگیزی زیر سوال رفته وسایر اقدامات مثبتش نیزمخدوش گردد لذا تدبیر حکم می کند تا قبل از اینکه پای نهادهای نظارتی به چنین پرونده ای باز گردد یا شفاف سازی لازم صورت پذیرفته و یا تجدید نظرشود!










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا