خانم دکتر نرگس حسینی گفت: جهت تامین بخشي از گوشت مورد نياز استان، در ده ماهه اول سال جاری تعداد 84291 راس گوسفند و بز و 4389 نفر شتر به استان یزد وارد شده است که این محموله ها تحت نظارت شبكه هاي دامپزشکی در كشتارگاه هاي دام استان كشتار شده است.

       خانم دکتر نرگس حسینی گفت: جهت تامین بخشي از گوشت مورد نياز استان، در ده ماهه اول سال جاری تعداد  84291  راس گوسفند و بز و 4389 نفر شتر به استان یزد وارد شده است که این محموله ها تحت نظارت شبكه هاي دامپزشکی در كشتارگاه هاي دام استان كشتار شده است.

مسئول قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان یزد تصریح کرد: حمل بهداشتی دام و فراورده های خام دامی به منظور جلوگیری از پیامدهای ناخواسته ناشی از عدم رعایت اصول بهداشتی – قرنطینه ای دارای اهمیت ویژه و از جمله  وظایف خطیر اداره کل دامپزشکی می باشد.  

وی در دامه افزود: حمل غیر مجاز دام و فراورده های خام دامی سبب شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام و انتقال عوامل بیماری زا مابین مناطق مختلف جغرافیایی و در نتیجه انتشار آلودگی در محیط های پاک است بنابراین تاسیس پست های قرنطینه در ورودی استان ها، کنترل بهداشتی ورود و خروج دام و فراورده های خام دامی و نظارت بر حمل و نقل آنها و صدور گواهی بهداشتی حمل دام و فراورده های خام دامی از وظایف دامپزشکی می باشد.

خانم دکتر حسینی در پایان ضمن اشاره به اينكه هرگونه مجوز حمل دام در قالب سيستم يكپارچه قرنطينه با كنترل نهايي در مبدأ و مقصد صادر مي شود، از دامداران درخواست نمود از خریداری و جابجایی دام بدون اخذ مجوز دامپزشکی خودداری نمایند تا از بروز مخاطرات بهداشتی در این زمینه جلوگیری به عمل آید.

لازم به ذکر است متصدیان عرضه و حمل دام و فراورده های خام دامی می توانند از طریق ارسال کد رهگیری مجوز حمل در قالب پیامک به شماره 30008903 از صحت مجوز مطلع گردند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا