کارگردان فیلم سینمایی«مادری» گفت: با افتخار می‌گویم که یزدی هستم و می‌خواهم همواره در یزد فیلم بسازم.


رقیه توکلی کارگردان فیلم «مادری» نشست خبری گفت : من یزدیم یزد متولد شدم و در یزد زندگی می‌کنم و در یزد فیلم می‌سازم. اگر من در شهرم فیلم نسازم چه کسی بسازد. هر کسی هم در یزد فیلم می‌سازد میرچخماق و باغ دولت آباد را می‌بیند. من نمی‌خواستم فیلمم توریستی باشد. سعی کردم در فیلم با کوچه و بازار بافت یزد را نشان دهم.

این کارگردان سینما درباره اختلاف ابتدا و انتهای فیلم «مادری» بیان کرد: ساختن فیلم اول بسیار سخت است و من میترسیدم. برخی حرفها شما را می ترساند. در نوشتن فیلمنامه تمام تلاشم را کردم که جسارت به خرج برم. فیلم «مادری» یک فیلم احساسی و زنانه است.

 کارگردان فیلم «مادری» درباره نام فیلم به دیالوگی اشاره‌ می‌کند که گلنار به نوا میگوید تو مادری را خوب بلدی. وی مدعی شد در فیلم همه برای هم مادری می‌کنند. او نام را به خصوصیت مادری به عنوان مهمترین ویژگی زن ربط داد و در نهایت نام فیلم جمع این مسائل دانست.

پوستر فیلم مادری رقیه توکلی

سیاوش حقیقی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مادری» درباره ساخت این فیلم گفت: آذر ماه سال گذشته فیلمنامه را با توکلی خوانده و تصمیم به ساخت گرفتیم. متاسفانه پیش تولید و انتخاب عوامل این فیلم زمان بسیاری برد و به جشنواره سال گذشته نرسیدم. قصد داشتیم فیلم را بعد از مراحل فنی به اکران برسانیم، اما کار تمام شد و فجر نزدیک بود؛ در نتیجه زمان تولید به سال بعد کشیده شد.

هایده صفی یاری تدوینگر این فیلم سینمایی با بیان آنکه از کارگردان کار اولی همیشه استقبال میکند به واسطه انرژی آنان این رویه را انرژی دو طرفه دانست که مسئولیت او را بیشتر میکند، چرا که کارگردان نیاز پشت گرمی دارد.


هانیه توسلی بازیگر این فیلم سینمایی درباره نقش خود گفت: این شخصیت در موقعیتی قرار گرفته است که چارهای جز این ندارد. در گفتگو با توکلی گفتم چون نقاش است آخرین کارش را همزمان با مرگش آماده میکنم. کنار مادر نقاش خودخواهی است که از فرزندش نمی‌گذرد.

هومن سیدی نیز درباره آرام بازی کردنش بیان کرد: سعی می‌کنم براساس فیلمنامه بازی کنم. آرام بودنم شاید به فیلمنامه هایی باز می‌گردد به من پیش نهاد می‌شود. این ضعف سینمای ایران است که در انتخاب فیلمنامه‌ها جسارتی ندارند.

سیاوش حقیقی نیز در انتقادی مبنی بر اینکه فیلمسازان از ساختن ملودرام میترسند، تصریح کرد: من در این مدت فیلمهای تلخ بسیار دیدم و نمیدانم در سال آینده سینمای ایران کجا به کجا می‌رود و چقدر می‌تواند در فروش گیشه موفق باشد. به نظرم «خشم و هیاهو» ملودرامی است که قربانی شده است.

نازنین بیاتی در نقد آنکه کاراکتر «نوا» در یک بزنگاه شک میکند و این رویه همیشگی نقشهای اوست گفت که شخصیت نوا از ابتدا ملو نیست.

نشست خبری فیلم سینمایی«مادری» به کارگردانی رقیه توکلی  (پنجشنبه 14بهمن‌ماه) در کاخ سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا