اگر گذرتان بر روستاهای کوهستانی اطراف شهر افتاده باشد مشاهد میکنید درختان میوه و بادام کوهی که در دامنه کوه ها روییده دور تا دور آن سنگ چینی شده و برای خودش صا حبی داشته و حساب و کتابی .

با آنکه نیاکان ما در ادوار گذشته از لحاظ نزولات آسمانی درفصل مناسب مانند باران و برف در نعمت و فراوانی بودند ولی سخت تلاش میکردند و در حفظ منابع غذایی بسی همت مینمودند و از درختان میوه و کشت و زرع خود نگهداری میکردند.

الان چندین سالی است کشور ما دچار خشکسالی های پی در پی گردیده نه بارش بارانی درفصل بهار شاهدیم و نه برفی در زمستان اگرهم آمد همراه با سیل و بهمن و ویرانی بوده این همه را گفتم تا مقدمه ای شود برای یک هشدار!!!

نگهداری از باغات مرکبات میوه بجا مانده از دوران قدیم و تکثیر آن بعهده همه ماست چه من کارمند که ازکشت و زرع فاصله گرفته ام و چه سایرین. همه ما وظیفه داریم در حفظ و نگهداری محیط زیست شهری و طبیعی خود کوشا باشیم.
الان شاهدیم بانزدیک شدن به فصل بهار خانم های خوش سلیقه برای زیبا سازی منزل خود و استقبال از نوروز باصفا اقدام به کاشت بذرگیاهانی مثل ارزن،گندم،ماش،عدس و خاکشیر در ظروف کوچک و حتی بر روی کوزهای سفالین مینمایند و این سبزه ها تا روز سیزده نوروز میهمان خانه های ماست و طبق یک سنت اشتباه سبزه را در طبیعت رها میکنند.
بیایید با تغیر دادن این روش اشتباه سالانه از هدر دادن هزاران کیلو دانه های غذایی جلوگیری نمایم .بله درست متوجه شدید قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود. اگردر هرخانه مقدارمصرف شده دانه های گندم و سایر بذرهایی که به هر علت خشک و دوباره کشت داده میشود محاسبه گردد عدد بالایی بدست می آید.
پس چه کنیم که هم سبزه داشته باشیم و هم دانه های گیاهی را هدر ندهیم ؟
الان بهترین زمان برای استقبال از نوروز وکاشت دانه های مرکبات در ظروفی شبیه کاشت سبزه های عید است.
قدیمی‌ها معتقدند دانه گیاهان را نباید زبان زد تا سبز شود. برای احترام به عقیده قدیمی‌ها هم که شده هسته میوه را تر و تازه از آن بیرون بیاورید و به مدت ۴۸ ساعت در آب خیس کنید. دانه هر مرکباتی را که می‌خواهید از هم جدا نگه دارید. بعد از این که ۲ روزی از نگهداری دانه‌ها گذشت می‌توانید آنها را یا به‌ صورت مستقیم در خاک بگذارید یا برای راحتی کار پوستشان را بگیرید و بعد در دل خاک جا بدهید. اگر هم عجله دارید که همان طور مستقیم درخاک بکارید. بدون خیس کردن و صبر کردن!دانه ها بعداز ده تا بیست روز سرازخاک بیرون می آورند به همین راحتی شما یک فعال و دوستدارمحیط زیست شده اید.
خواستن توانستن است بیایید تا گل برافشانیم .

برای حفظ محیط زیست به ما بپیوندید


داوطلب فعال ودوستدار محیط زیست

ماشاالله شمس الدینی

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا