در سیصدو پنجاه و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر یزد موضوع ثبت جهانی بافت تاریخی با حضور فرهمند مدیر پروژه ثبت جهانی بافت تاریخی و نماینده  موسسه کراتر فرانسه  که در زمینه تکمیل پرونده ثبت جهانی برای ارسال به یونسکو با میراث فرهنگی همکاری میکند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 یزدفردا- به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر یزد- رئیس شورای اسلامی شهر یزد در این جلسه با اشاره به اینکه شهر یزد دارای مردمانی قانع و  تلاشگر می باشد، گفت: در شهر یزد ساخت و سازه ها با کمترین امکانات و بیشترین بهره برداری ساخته شده که نشان از قناعت و صرفه جویی مردم شهر یزد می باشد که در ساخت و سازها به مسئله صرفه جویی در انرژی در فصول سرما و گرما توجه شده است .

حجت الاسلام عباس زارع ضمن تشکر از حضور نماینده فرانسوی کراتر در یزد در  جهت پیگیری مسئله  ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، مردم شهر یزد را مردمی دارای فرهنگ ارزشمند نوع دوستی و مهر ومحبت به یکدیگر معرفی کرد و افزود: این ویژگی مردم یزد که نشان از رابطه مسالمت آمیز با ادیان مختلف بوده، در نوع خود منحصر به فرد و کم نظیر است.

در ادامه این جلسه حمید رضا مطهریان عضو شورا ی اسلامی شهر یزد با اشاره به اینکه آنچه شهر یزد را در بین دیگر شهر ها متمایز کرده ا ست فقط بافت تاریخی نیست بلکه سجایای اخلاقی و رفتارهای حسنه مردم نسبت به یکدیگر می باشد، تصریح کرد: این ویژگی مهم،  معرف مردم شهر یزد در سراسر دنیا می باشد و نیاز است که میراث فرهنگی در این زمینه و معرفی این اخلاق حسنه به جهانیان تلاش بیشتری را انجام دهد.

مدیر پروژه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در جلسه علنی شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به روند ثبت جهانی بافت تاریخی یزد ، گفت: ارزیابان محلی یونسکو اوایل شهریورماه سال جاری، بازیدی از بافت تاریخی یزد داشتند که این بازدید طبیعتا سوالات و ابهاماتی را به  وجود آورده و می‌آورد که کارشناسان ما در پی رفع آن بر آمدند و پاسخ‌هایی را تهیه کردندو ابهامات رفع شد.

فرهمند ادامه داد: در جلسه‌ای  که در فرانسه برگزار شد ، توضیحاتی در جهت رفع ابهامات در راستای ثبت بافت تاریخی ارائه دادیم  و تقریبا ابهامات رفع گردید و کمیته کارشناسی ثبت بافت تاریخی یزد، گزارش نهایی را به مجمع عمومی میراث جهانی یونسکو ارسال کرد.

وی یادآور شد: پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد تیرماه سال آینده در کمیته ثبت جهانی یونسکو در لهستان مورد قضاوت قرار می گیرد و نتیجه نهایی مشخص خواهد شد.

در ادامه این جلسه کارشناسان شرکت کارتر گزارشی از تجربیات علمی و عملی اعضای این موسسه که تجارب موثری در زمینه ثبت آثار جهانی در کشورهای مختلف داشته اند، را در صحن شورا ارائه نمود.

گفتنی است که سال گذشته 140 هکتار بافت تاریخی یزد برای ثبت در فهرست جهانی به یونسکو معرفی شد تا این شهر تاریخی به عنوان نخستین شهر تاریخی جهان توسط جمهوری اسلامی ایران به دنیا معرفی شود.

همچنین در این جلسه در مورد ساخت مرکز اطلاعات توریسم در بافت تاریخی یزد در زمینی به مساحت 220 متر با مشارکت شهرداری در زمینه واگذاری زمین و ساخت آن توسط میراث فرهنگی  مباحثی مطرح و مقرر شد این موضوع در کمیسیون مربوطه بررسی و در ادامه جهت رای نهایی به  صحن شورا ارسال شود.

همچنین در ابتدای این جلسه حجت الاسلام عباس زارع رئیس شورای اسلامی شهر یزد  ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر ، از شهروندان در خواست نمود  در راستای  بیعت مجدد  با امام و رهبری و دفاع از آرمانهای امام و انقلاب  با حضور گسترده در راهپیمایی 22 بهمن همچون سال های گذشته اتحاد و همدلی خود را به دشمنان نشان دهیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا