وزیر علوم در نشست با اعضای هیئت رئیسۀ دانشگاه‌های استان یزد گفت: با توجه به وجود ظرفیت خالی در برخی دانشگاه‌ها در نظر است مراکز آموزش عالی به‌طور منطقه‌ای ساماندهی شوند.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، نشست وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری با اعضای هیئت رئیسه مراکز آموزش عالی استان پیش از ظهر سه‌شنبه 19بهمن‌ماه با حضور «محمد فرهادی» وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری، «سیدمحمد میرمحمدی» استاندار یزد، «محمدحسین امید» معاون اداری و مدیریت منابع، «فرزاد بهرامی» معاون فرهنگی و «عبدالحسین فریدون» مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، «عباس حیدری» مدیرکل دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری و رؤسای مراکز آموزش عالی استان در تالار اندیشه دانشگاه یزد برگزار شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری در این نشست با اشاره به اینکه دانشگاه‌های استان یزد در ارزیابی‌های کشوری جزو دانشگاه‌های برتر کشور بوده‌اند، گفت: کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی در همۀ ابعاد به‌ویژه تربیت نیروی انسانی و تأمین منابع انسانی رشد داشته است که استان یزد نیز از این قاعده مستثنا نیست.
«محمد فرهادی» بیان کرد: توسعۀ آموزش عالی کشور در بخش دولتی و غیردولتی به‌گونه‌ای بوده است که اکنون بیش از دو هزار و 880 مؤسسه آموزش عالی در کشور داریم که برخی از این مراکز در سطح جهانی مطرح هستند.
 وی ادامه داد: سیاست تشکیل دانشگاه‌ها به‌گونه‌ای بوده که تا سال 84 تنها 64 مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی داشتیم اما از سال 84تا92 این تعداد به حدود 2هزار و 300 مرکز افزایش یافتند.
فرهادی با اشاره به اینکه وظیفۀ وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری فعالیت در هر سه زمینۀ ارتقای علم و تحقیقات و فنآوری است، افزود: رویکرد کنونی این وزارت تأکید به اشتغال و آمایش است.
وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری با بیان اینکه اکنون تعداد شرکت‌کنندگان در کنکور بیشتر از ظرفیت دانشگاه‌ها است، گفت: نگرانی‌ها دربارۀ نبود بازار کار منجر به تدوین طرح آمایش آموزش عالی و تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است.
وی دربارۀ طرح آمایش آموزش عالی بیان کرد: لازم است آموزش عالی با توجه به نیاز منطقه‌ای ساماندهی شود تا نگرانی‌های ناشی از نبود بازار کار دانشجویان رفع و فضاهای خالی ساماندهی شود.
فرهادی دربارۀ دغدغۀ رؤسای دانشگاه‌های استان در خصوص خالی بودن ظرفیت دانشگاه‌ها، تمهیدات اندیشیده شده برای کارآفرینی دانشجویان و حقوق اعضای هیئت‌علمی را تشریح کرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری در خصوص کمبود هیئت علمی در برخی دانشگاه‌های استان اعلام آمادگی کرد از دیگر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه آزاد اسلامی نیروی هیئت علمی داده شود.
فرهادی در پایان سخنان خود دربارۀ برنامۀ وزارت علوم دربارۀ خوابگاه های دانشجویی، گفت: 300 خوابگاه دانشجویی که عمدتأ خوابگاه خواهران است در برنامۀ ششم توسعه در نظر گرفته شده است.
در این نشست جایگاه استان از نظر شاخص‌های توسعه‌ای تشریح و بیان شد استان یزد 22سال پیاپی رتبه نخست قبولی کنکور، رتبه دوم تعداد دانشجو نسبت به جمعیت، رتبه دوم نخبگان نسبت به جمعیت و رتبه چهارم در شاخص ارتباطات و فنآوری اطلاعات را دارد.
گفتنی است رؤسای مراکز آموزش عالی استان نیز در این جلسه به بیان کاستی‌های دانشگاه‌های خود پرداختند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا