هيئت مديره دورة هفتم سازمان نظام مهندسي ساختمان استان يزد با انسجام قوي دروني و حركت به سوي اعتلاي جامعه مهندسي ، نمونة خدمت رساني و برنامه ريزي است .

مهندس فرشيد رئيس سازمان در يك كنفرانس خبري با حضور خبرنگاران صدا وسيما و جرايد با اعلام اين مطلب در پاسخ خبرنگاران به تشريح بسته حمايت از سرمايه گذاري در ساختمان كه پس از چندماه كارشناسي در هيئت مديره تدوين شده است پردا خت و آن را گره گشاي ركود ساخت وساز در استان و اشتغال مهندسان دانست . وي گفت : اين بسته حمايتي هم اكنون پس از تأييد هيئت چهارنفره استان در انتظار ابلاغ نهايي از سوي وزارت راه وشهرسازي جهت اجراست. رئيس سازمان ابراز اميدواري كرد اين بسته حمايتي که براي قشرهاي مختلف، تعاوني هاي مسكن و پروژه های انبوه سازی كاربرد دارد در كاهش قيمت نهايي ساختمان ها نيز مؤثر باشد .

مهندس فرشيد به تعامل بسيار خوب سازمان و شهرداري نيز اشاره كرد و گفت: در جهت ايمني ساختمانها براساس مبحث 22 مقررات ملي ساختمان سعي خواهيم كرد ساختمان هاي بزرگ را بطور پيوسته و دوره اي بازديد و براي جلوگيري از مشكلات سازه اي، آتش سوزي و يا حوادث آسانسور و مشابه آنها اقدام كنيم. وي افزود: ايمن سازي ساختمانها و پايداري ساختمانهاي موجود درصدر برنامه هاي اين سازمان است و تمام برنامه ریزی ها براين محور طراحي و اجرا مي شود .

وی از توجه سازمان به قشرهاي كم درآمد ياد كرد و اختصاص يارانه به مالكان كم درآمد، ارائه تخفيف ها ونيز تقسيط بدهي آنان را از جمله اين اقدامات برشمرد .

مهندس فرشيد فرهنگ سازي و اطلاع رساني را ضرورتي اساسي براي رسيدن به شهر سالم و ایمن توصيف كرد و گفت : سازمان نظام مهندسي ساختمان درصدد است علاوه بر آشناسازي مردم به مقاوم سازي و رعايت مقررات سازه اي، به صرفه جويي انرژي و عايق كاري ساختمان ها در جهت كاهش هزينه هاي جاري آن ها در زمان بهر ه برداري توجه نمايد .

مهندس فرشيد در پاسخ به سؤال خبرنگار ديگري به برگزاري نشست هاي مشترك با شهرداري و شوراي شهر اشاره كرد و گفت : سازمان در برخورد با تخلفات ساختماني به گزارش هاي مهندسان ناظر و ارائه به موقع گزارش ها توجه خاص دارد، اما توقف ساخت وسازهاي خلاف در حيطه اختيار سازمان نيست و شهرداري مي تواند براساس گزارش هاي مهندسان ناظر برخورد قاطع با تخلفات و جلوگيري از ادامه ساخت و ساز داشته باشد .

در اين نشست آقاي دكتر جواهري وضعيت ساخت و سازهاي داراي پروانه را كه در مسير قانوني ساخته مي شود از نظر فني خوب توصيف كرد و افزود : متأسفانه شاهد برخي عمليات ساختماني خارج از روند قانوني به ويژه درحواشي شهرها هستيم كه بدون پروانه و بی ضابطه ساخته مي شوند و لازم است مديريت ارشد استان در برخورد با آنها قاطعانه اقدام نمايد .

وي از وقوع زلزله های شديد و تقريباً شديد در هرگوشه از كشور در طول سال خبرداد و گفت : سازمان نظام مهندسي ساختمان استان با بهره گيري از مهندسان توانمند خود در دهة اخير درجهت ساماندهي ساخت و سازها نهايت توجه را داشته و خوشبختانه هم اكنون كمتر ساختماني است كه در يزد و ساير شهرها غيراسكلتي ساخته شود .

عضو شوراي مركزي سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، ساختمان هاي موجود را قابل ايمن سازي دانست و گفت : مهندسان عمران وسازه استان مي توانند در زمينه ايمن سازي تمام يا بخش هاي مهم هر يك از ساختمان هاي موجود به مردم مشاوره بدهند .

وي استفاده از مصالح نوين ساختماني و استاندارد سازي مصالح را بسيار مهم خواند و گفت : به موازات اين امور ، اقدامات مهمي در جهت بازنگري نقشه ها به لحاظ فني در دستور كار سازمان قرار دارد تا مصالح نوين به صورت اصولي و طبق موازين مورد نظر بكار گرفته شود .

دكتر جواهري همچنين آموزشهاي ضمن خدمت مهندسان و آموزش هاي حرفه اي و مهارتي را از مهمترين برنامه هاي هيئت مديره توصيف كرد .

شرکت کنندگان در کنفرانس خبری همچنین در پاسخ به سوال درباره حکمی که گفته می شود مربوط به مجازات درجه 3 شورای انتظامی درباره برخی اعضای هیئت مدیره است اظهار داشتند: منشاء این حکم مربوط به دوره گذشته هیئت مدیره و در زمان  انتخاب خزانه دار بوده است. خزانه دار یاد شده که در دوره فعلی نیز با 9 رای از مجموع یازده رای در حال فعالیت در همین سمت است، در دوره قبل از 9 رای هیئت مدیره ، با کسب 5 رای به این سمت منصوب شده بود که در تفسیر دیگری از قانون، ضرورت کسب حداقل 6 رای برای این سمت ذکر می شود.

مهندس فرشید افزود: در این زمینه به زودی بیانیه ای از طرف سازمان صادر و در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا