استاندار یزد در نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب و رسانه های دیجیتال در یزد گفت:در ترویج کتابخوانی باید از فضا های مجازی به‌عنوان بازوی قوی تبلیغاتی استفاده کرد و مردم را برای امر مهم کتابخوانی دعوت کنیم.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب و رسانه های دیجیتال یزد صبح روز یکشنبه اول اسفند ماه با حضور آیت‌الله ناصری امام جمعه یزد،  سید محمد میرمحمدی، استاندار و محمدعلی طالبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رضا معصومی راد ، رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در محل نمایشگاه‌های دائمی استان یزد افتتاح شد.
استاندار یزد در این مراسم با گرامیداشت ایام فاطمیه،گفت:  کتاب و کتابخوانی موضوعی است که از مکتب اسلام به ما رسیده است و باید آن را بزرگ بداریم.
«سید محمد میرمحمدی» گفت: هم افرادی که کتاب می‌خوانند باید علاقه و انگیزه کتابخوانی در آن‌ها فرهنگ‌سازی شده باشد و هم اینکه کتاب باید برای زندگی سالمِ انسان در حال تکامل مفید و مؤثر باشد.
میرمحمدی افزود: علاقه به کشف دنیا و ماورای آن، کسب دانش و تجارب گذشتگان باعث می‌شود انسان را به منابعی هدایت کند که به پرسش‌ها پاسخ دهد و بهترین و دقیق‌ترین منبع کتاب است.
وی گفت: ازآنجاکه بهترین دوست انسان کسی است که اهل ایمان و علم باشد بنابراین کتاب بهترین دوست است و باید برای ترویج کتاب‌خوانی به صحبت اکتفا نشود و فضاسازی برای کتابخوانی تقویت شود.
استاندار بیان کرد: برای ایجاد انگیزه در مردم و فرهنگ‌سازی باید نقش رسانه های مجازی را به علت نوع رابطه افقی آن‌ها در تبلیغات جدی گرفت و می توانیم از رسانه های مجازی به عنوان بازوی توانمند برای تبلیغ و فرهنگسازی کتابخوانی استفاده کنیم.
وی افزود: با ترویج کتابخوانی می توانیم جامعه ای با اخلاق، با اعتقاد عمیق و با اندیشه قوی داشته باشیم.
امام جمعه یزد نيز در این افتتاحیه با تاكيد بر اهمیت محتوا در کتابخوانی گفت: ناشران باید توجه داشته باشند کتاب هایی که در نمایشگاه ها عرضه می شود در جهت ارتقاء دین، اخلاق و دانش مردم موثر باشد.


ناشران مروج اخلاق و دین


آیت الله ناصری افزود: با توجه به ضرورت دین باوری در جوانان و نوجوانان این نمایشگاه ها باید به این مهم در سطح کشور کمک کنند.
وی افزود:  افزایش حضور مردم در فضای مجازی به صرف اینکه وقت کمتری را می گیرد باعث می شود انسان از تفکر عمیق و قدرت فکر و تحقیق دور شود .
وی اظهار داشت: در برخی موارد مشاهده می شود مولف در نوشتن کتاب قدرت تفکر و تحقیق را به کار نبرده و باز هم از اینترنت برای نوشتن محتوای کتاب استفاده کرده و هیچ تازگی و تنوعی در نوشته او نیست که همین موضوع ما را از تفکر و تحلیل دور می کند.
وی گفت: ناشران هم باید در این نمایشگاه ها مروج اخلاق و دین باشند.



استان یزد پیشرو در کتابخوانی و نمایشاه کتاب


معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تاکید بر افزایش کمی نمایشگاه های کتاب در کشور، گفت:از انجا که پیامبر اسلام برای مردم کتاب را آورد نشانگر این است که انسان همیشه محتاج کتاب است.
سید عباس صالحی گفت: در سال 95 توانستیم 30 نمایشگاه کتاب در کشور برگزار کنیم و این آمار طی سه سال گذشته به 90 نمایشگاه کتاب در کشور رسیده است که نشان می دهد گام های مهمی در جهت ترویج و خرید کتاب در کشور برداشته شده است.
وی با بیان اینکه رشد کمی کتاب پس از انقلاب خوب بود، افزود: برای کتاب در سه حوزه باید برنامه ریزی دقیق تری داشته باشیم اول در حوزه کیفیت کتاب، دوم خرید و قرار گرفتن در سبد خرید مردم و سپس برای کتابخوانی و فرهنگ‌سازی کتابخوانی در کشور که طی سه سال گذشته اقدامات خوبی هم انجام شده است.
وی اظهار داشت:کتاب در کنار سایر رسانه ها با تفکر سریعشان یک رسانه با تفکر عمیق، خلاق و بی مانند است.
وی گفت: با یارانه ای که به کتابفروشی ها دادیم امسال توانستیم 30 میلیارد کتاب در کشور به فروش برسانیم.
صالحی گفت: در طرح پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب در کشور توانستیم گامی در جهت جریان سازی اجتماعی برای کتابخوانی در کشور ایجاد کنیم که استان یزد همواره در زمینه کتابخوانی و برگزاری نمایشگاه های کتاب در کشور پیشتاز و سرآمد بوده است و یکی از روستاهای برگزیده دوستدار کتاب هم روستای شمسی از توابع اشکذر استان یزد است که معرفی و تقدیر خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا