معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در چهارمین همایش کشوری افغانستان‌شناسی گفت: استان یزد، استانی نمونه در ارائۀ خدمات به اتباع بیگانه و پناهندگان افغانستانی است.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، چهارمين همايش كشوري افغانستان شناسي روز دوشنبه 16 اسفندماه با حضور «آيت الله محمدرضا ناصري» نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه يزد، «محمدعلي طالبي» معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار، «حجت الاسلام والمسلمين اکبر فلاح نژاد» نماينده دفتر مقام معظم رهبري و رئيس كميته ديني، علمائي و نخبگان پناهندگان جمهوري اسلامي ايران، «حجت‌الاسلام والمسلمين محمدعلی صالحی» معاون فرهنگي و اجتماعي اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور، «سيوانكا دانابالا» نماينده كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، «نصيب احمد نور» سفير افغانستان در ايران و مديران‌كل امور اتباع و مهاجرين خارجي استانهاي اصفهان، سيستان و بلوچستان، قم و يزد در سالن همايشهاي تالار فرهنگيان يزد برگزار شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در این همایش ضمن تقدیر از حمایتهای استاندار یزد و تلاشهای معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در توجه ویژه به امور اتباع بیگانه و مهاجرین خارجی ساکن در استان یزد بیان کرد: این استان، استان نمونه در ارائۀ خدمات به اتباع بیگانه و پناهندگان افغانستانی است.
«حجت‌الاسلام والمسلمين محمدعلی صالحی»  ادامه داد: هرچند کشورهایی از جمله ایران و پاکستان از 30 سال پیش تاکنون پذیرای مهاجران مظلوم افغانستانی هستند اما مسئولیت ساختن و احیای مجدد افغانستان برعهده مردم این کشور است.
وی با بیان اینکه ایران همواره برای کمک به افغانستان آماده است، افزود: نخستین و مهمترین موضوع برای احیای مجدد افغانستان برقراری امنیت در این کشور است و پس از آن به منابع لازم از جمله نیروی انسانی نیازمندیم.
حجت‌الاسلام والمسلمين صالحی با یادآوری تاکید و فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر مدرسه رفتن و علم آموزی مهاجران و دانش آموزان افغانستان در ایران، تصریح کرد: این موضوع نشان دهنده عمق دوست داشتن مردم افغانستان توسط رهبر فرزانه انقلاب است.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با بیان اینکه علم آموزی مؤثرترین راهکار ساخت جوامع است،‌ گفت: توانمندسازی نسل جدید مهاجرین افغانستانی برای ساخت و آبادانی کشورشان مهمترین هدف جشنواره کشوری افغانستان شناسی در ایران است.
حجت‌الاسلام والمسلمين صالحی در پایان سخنان خود برگزاری چنین همایش‌هایی را از جمله راهکارهای مؤثر در راستای تقویت فرهنگی مهاجرین و پناهندگان ساکن در ایران دانست و خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری فرهنگی به منظور آشنایی با اصالت ملّی و هویت وطنی اتباع بیگانه از جمله اقداماتی است که جمهوری اسلامی ایران در قبال مهاجرین افغانستانی انجام داده است.
گفتنی است در ادامه این همایش، ضمن رونمائی از نرم افزار آثار برگزیدگان چهارمین همایش کشوری افغانستان شناسی، از برگزیدگان این همایش در رشته های حفظ و قرائت قرآن، هنری، فرهنگی و ورزشی با اهدای تندیس جشنواره و لوح تقدیر تجلیل شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا