سردار غلامرضا جلالی عصر پنج شنبه 19 اسفندماه در شورای پدافند غیرعامل استان یزد، این استان را نیازمند طرح پدافند زیستی در حوزۀ انسان و دام دانست و گفت: ضروری است پیامدهای صنعت شیمیایی و هسته‌ای این استان مطالعه‌سنجی شود.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، شورای پدافند غیرعامل و نخستین شورای پدافند زیستی استان با حضور رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، استاندار یزد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیرکل دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری و اعضای این شورا در سالن زنده‌یاد حمیدیا استانداری برگزار شد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل در این نشست مردم یزد را مردمی آشنا با حوزۀ پدافند غیرعامل دانست که به دلیل همجواری با کویر، کم آبی و دیگر آسیب های مناطق خشک، از گذشته تهدیدها را شناخته‌اند و برای حفظ ایمنی، امنیت و دفاع در قبال تهدیدها فعال بوده‌اند.
«سردار غلامرضا جلالی» بیان کرد: شهرسازی یزد و بافت تاریخی آن نوعی دفاع غیرعامل بوده است که مردم یزد از گذشته تاکنون از این طریق تهدیدها را کنترل می‌کرده‌اند.
وی تهدیدها را به دو بخش طبیعی و انسان‌ساز تقسیم کرد و درباره تهدیدات انسان‌ساز گفت: وقتی شکل تهدید تغییر کند، شکل مقابله با آن نیز تغییر خواهد کرد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل درباره وضعیت کشور در حوزه پدافند غیرعامل گفت: قدرت دفاعی ایجاد شده در کشور برای دشمنان بازدارنده بوده و استحکامات، تأسیسات و بخش‌های دفاعی بسیاری برای مقابله با تهدیدها در کشور ساخته شده است.
سردار جلالی ادامه داد: تهدیداتی که کشور با آن روبه رو است بیشتر به سه حوزه طبیعی، نظامی و انسان‌ساز تقسیم می‌شود که برای مقابله با این سه تهدید سه لایه ایمنی، امنیتی و دفاعی ایجاد شده که همۀ حوزه ها نیز در این سه لایه درگیر هستند.
وی افزود: دست کاری در دام و انسان نمونه‌ای از این تهدیدات است که به دلیل حملات زیستی، شیمیایی و انسانی اتفاق می‌افتد و انتشار ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در 22 استان کشور نیز ممکن است در همین رابطه باشد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: چگونگی رخداد اتفاقاتی که امنیت کشور را تحت الشعاع قرار می دهد، مورد تردید است و باید همه استان‌ها به روش‌ها و ابزارهای مقابله اعم از واکسن ها تجهیز شوند.
سردار جلالی با اشاره به وجود مرکز آموزشی و مهارتی پدافند غیرعامل در استان یزد، بیان کرد: این مرکز نویددهنده مشارکت همه جانبه مردم در پیشگیری و کنترل تهدیدها است.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهار امیدواری کرد: با آموزش همگانی مردم استان از تهدیدها و روش‌های دفاعی در قبال آنها آگاه شوند.
وی ادامه داد: توسعه صنعتی نباید مسئولان را از توجه به تهدیدات صنعتی غافل کند زیرا هر مرکز شیمیایی تهدیداتی دارد که باید با آنها مقابله کرد.
سردار جلالی در پایان سخنان خود گفت: استان یزد نیازمند طرح پدافند زیستی در حوزۀ انسان و دام است و ضروری است پیامدهای صنعت شیمیایی و هسته‌ای این استان آسیب سنجی و مطالعه‌سنجی شود.
«محمدصادق طهماسبی» مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری نیز در این جلسه به اقدامات استان در حوزۀ پدافند غیرعامل، پدافند زیستی و شیمیایی اشاره کرد و در خصوص بیماری آنفلوآنزا بیان کرد: خوشبختانه با تدبیر مسئولان ارشد استان ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان یزد مهار شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد گفتنی است در پایان نشست شورای پدافند غیرعامل استان احکام رؤسا و اعضای کارگروه های قرارگاه پدافند زیستی استان اعطا شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا