آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی در نشست هم‌اندیشی مدیران فرهنگی اعتکاف کشور که به میزبانی یزد برگزار شد، با تاکید بر اینکه مباحث مرتبط با اعتکاف باید همواره با جدیت دنبال شود، اظهار داشت: اعتکاف اگر خلوت انسان با خدای خودش است و بخواهد که باطن را تخلیه کند و در کنار آن تجلیه کند، باید با برنامه باشد.

وی با تاکید بر اینکه روی صفات پسندیده باید کار برای تقویت صورت گیرد، خاطرنشان کرد: اگر در هر بازه زمانی روی یکی از خصلت‌های خوب تاکید بیشتری کنیم و آن را نهادینه نماییم ارزش بسیار بالایی دارد.

امام جمعه یزد عنوان کرد: قرآن کریم بارها به ما به صورت‌های امر، توبیخ و راهنمایی فرموده که در مسائل مختلف تفکر کنیم و به این وسیله به مسائل مختلف آگاهی پیدا کنیم.

استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه استان یزد خاطرنشان کرد: اگر در مراسم اعتکاف بتوانیم اهمیت بحث تفکر را به معتکفان به صورت کامل فرا دهیم، اقدام قابل توجهی کرده‌ایم.

ناصری با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در مسائل مختلف تفکر می‌کردند، گفت: در بعضی از مسائل امام حتی چند هفته و چند ماه و حتی یک سال تفکر می‌کردند تا تصمیم درستی بگیرند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد افزود: زمانی که امام در حال تفکر بود، به تحقیق و بررسی موضوع می‌پرداخت تا تصمیمی که می‌گیرند درست باشد و زمانی هم که تصمیم می‌گرفتند مصمم بودند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد با تاکید بر اینکه مسئله تفکر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، عنوان کرد: تصمیمات امام هیچ کدام به جای بن بستی نخورد و به هر حال نتیجه درستی از تصمیمات خود گرفتند.

وی عنوان کرد: زمانی که تفکر و تعقل دست به دست هم بدهند، تمام مسائل و مشکلات برطرف می‌شود چرا که افراد در هیچ اقدامی بدون اینکه تمام جوانب امر را بررسی کنند، تصمیم‌گیری نمی‌کنند.

امام جمعه یزد به روایتی از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه در هر کاری عاقبت کار را بسنجیم اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم برای اعتکاف ها نمادی در نظر بگیریم و هر دفعه یک موضوع را به عنوان موضوع شاخص تبیین کنیم، اقدامات ما موثر بوده است.

استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه استان یزد به اعتکاف ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: اعتکاف در ماه رمضان هم زودتر به نتیجه می‌رسد و هم سیره پیامبر(ص) هم بیشتر اعتکاف در این ایام بوده است.

ناصری خاطرنشان کرد: لازم است که به اعتکاف ماه مبارک رمضان هم توجه ویژه‌ای داشته باشیم و برای دهه آخر این ماه هم برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره به اینکه حاج آقا مصطفی خمینی(ره) در دهه آخر ماه رمضان توجه ویژه ای به اعتکاف داشتند، گفت: حاج آقا مصطفی یک فرد عجیب و استثنایی و از معنویت بسیار زیادی برخوردار بودند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد با تاکید بر اینکه ایشان مظلوم بود و مظلوم هم ماند، گفت: در نجف همانند حاج آقا مصطفی از لحاظ علمی کم بود و در طول سال‌هایی که ما آنجا بودیم، درس حاج آقا مصطفی بسیار دقیق و عمیق بود و به صورت ریشه‌ای به مباحث می‌پرداختند.

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا